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2012 Fiscal Year Final Research Report

Cognitive Foundation of Consumption Behavior

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

AKIYAMA Manabu  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (10252743)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIMIZU Hiroyuki  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (30202112)
HASEGAWA Chihiro  神戸学院大学, 人文学部, 准教授 (80551390)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords消費者行動 / 自伝的記憶 / レミニセンス・バンプ / ポジティブ優位性効果 / 記憶特性質問紙(MCQ) / Iowa Gambling Task / 皮膚コンダクタンス反応 / 貨幣
Research Abstract

Understanding cognitive foundation of consumption behavior is essential for improvement of QOL. To expand this understandings, we studied hree topics;(1) The characteristics of autobiographical memory for purchases: In terms of their temporal distribution and positivity effects in younger and older adults, (2) Skin conductance response and performance of Iowa Gambling Task in real money transaction, (3) Asymmetric discountingin valuation of reward points.

  • Research Products

    (14 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 購買に関する自伝的記憶の特性:若齢者と高齢者における時間的分布とポジティブ優位性効果に関連して2012

    • Author(s)
      秋山学,清水寛之
    • Journal Title

      認知心理学研究

      Volume: 10巻1号 Pages: 67-79

    • DOI

      DOI:10.5265/jcogpsy.10.67

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 割引におけるポイント・貨幣の主観的価値2011

    • Author(s)
      秋山学
    • Journal Title

      人間文化H&S(神戸学院大学人文学部)

      Volume: 28 Pages: 41-47

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ポイント価値推定における非対称性への双曲割引の影響2012

    • Author(s)
      秋山学
    • Organizer
      第53回日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-11-18
  • [Presentation] 10.IGT課題における金銭授受概念の活性化に関する検討2012

    • Author(s)
      長谷川千洋,秋山学
    • Organizer
      第31回日本基礎心理学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2012-11-04
  • [Presentation] Asymmetric discounting in valuation of reward points.2012

    • Author(s)
      AKIYAMA Manabu
    • Organizer
      IAREP Conference
    • Place of Presentation
      Wroclaw, Poland
    • Year and Date
      2012-09-05
  • [Presentation] Iowa Gambling Taskにおける大負けと報酬形態との関連2012

    • Author(s)
      秋山学,長谷川千洋
    • Organizer
      第30回日本生理心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2012-05-03
  • [Presentation] ポイント表示における非対称な価値割引2011

    • Author(s)
      秋山学
    • Organizer
      第75回日本心理学会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-16
  • [Presentation] Asymmetric discounting in valuation of reward points.2011

    • Author(s)
      AKIYAMA Manabu
    • Organizer
      The 23rd Subjective Probability, Utility, and Decision Making conference.
    • Place of Presentation
      London, U.K.
    • Year and Date
      2011-08-24
  • [Presentation] Iowa Gambling Task遂行過程と報酬形態との関連2011

    • Author(s)
      秋山学,長谷川千洋
    • Organizer
      第29回日本生理心理学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2011-05-22
  • [Presentation] 大学生における病的賭博傾向-修正日本語版SOGSおよび制御幻想・後悔傾向からの検討-2010

    • Author(s)
      秋山学,長谷川千洋
    • Organizer
      第74回日本心理学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-21
  • [Presentation] ポイント表示による価値割引推定2010

    • Author(s)
      秋山学
    • Organizer
      第51回日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-18
  • [Presentation] 買い物に関する自伝的記憶の特性-高齢者における印象に残る記憶とは?-2010

    • Author(s)
      秋山学,清水寛之
    • Organizer
      第8回日本認知心理学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2010-05-30
  • [Presentation] 買い物に関する自伝的記憶の特性-記憶特性質問紙(MCQ)への高齢者と大学生の反応-2010

    • Author(s)
      清水寛之,秋山学
    • Organizer
      第8回日本認知心理学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2010-05-30
  • [Book] 新・消費者理解のための心理学2012

    • Author(s)
      秋山学
    • Total Pages
      99-114
    • Publisher
      福村出版

URL: 

Published: 2014-08-29  

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