• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

The fundamental study of teaching method for comprehending documents with non-continuous texts.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530697
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

KISHI Manabu  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (40143622)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKAMURA Mitsutomo  熊本学園大学, 社会福祉学部, 准教授 (40352398)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords各教科の教育
Research Abstract

This study examined comprehending processes of documents containing non-continuous texts (NCT) using six types of experiments. Experiments 1 and 2 demonstrated an enhancement of comprehension scores when looking over NCT before reading the text part. Experiment 3 revealed that the results of experiments 1 and 2 were caused by the amount of working memory capacity. In both experiments 4 and 5, we set experimental factors in terms of layout of text part and NCT part. We found that layout and relation of both parts had an important role for the comprehension of documents, especially, complementary or duplicate type of relation. Finally, in experiment 6, we explored the gazing pattern of nine year old children, and found a great difference compared to the pattern of university students.

  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 非連続型テキストを含む説明文書の読解における作業記憶の影響2013

    • Author(s)
      岸学・中村光伴・亀井裕
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I

      Volume: 第64集 Pages: 225-232

  • [Journal Article] 呈示モダリティ(読みと聴き)と文体の違いが説明文理解に与える影響2013

    • Author(s)
      森澤創・岸学
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I

      Volume: 第64集 Pages: 233-240

  • [Journal Article] 読解過程における「非連続型テキスト・資料」と「説明文」の関連,-どちらから先に読む?連続型テキストと非連続型テキスト-2012

    • Author(s)
      岸学
    • Journal Title

      教育科学社会科教育,明治図書

      Volume: 49巻 Pages: 28-32

  • [Journal Article] くり返し読みで文章理解と読解方略は変わるのか-音読と黙読の比較-2012

    • Author(s)
      柄本健太郎・岸学・碩しずか
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I

      Volume: 63集 Pages: 171-180

  • [Journal Article] 非連続型テキストを含む説明文の読解を促進するには?-眼球運動測定による検討-2011

    • Author(s)
      岸学・中村光伴・相澤はるか
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I

      Volume: 62集 Pages: 177-188

  • [Journal Article] コンピュータ教材における非連続型テキストを含む説明文の学習と読解パターンの分析2011

    • Author(s)
      中村光伴・岸学
    • Journal Title

      熊本学園大学論集「総合科学」

      Volume: 17巻 Pages: 7-20

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 映像資料のノートテイキングにおけるワーキングメモリの影響2012

    • Author(s)
      中村光伴・岸学
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Year and Date
      2012-11-23
  • [Presentation] 映像教材における学習の理解度は学習スタイルに左右されるのか2012

    • Author(s)
      大塚規史・岸学
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県)
    • Year and Date
      2012-09-11
  • [Presentation] 非連続型テキストの読解における作業記憶の影響2011

    • Author(s)
      岸学・中村光伴
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都)
    • Year and Date
      2011-09-18
  • [Presentation] 非連続型テキストの読解リテラシーについて(3)-表示知識と繰り返し読解による影響-2010

    • Author(s)
      中村光伴・岸学
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-08-28
  • [Book] 現代の認知心理学3思考と言語2010

    • Author(s)
      岸学,楠見孝(編)
    • Total Pages
      217-244
    • Publisher
      北大路書房

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi