• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

The Development of Coaching Ability Criterion for Cooperative Learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530814
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

HARADA Nobuyuki  岐阜大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20345771)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords協同学習(協働学習) / グループ学習 / 授業評価 / コンピテンシー / 教師教育
Research Abstract

To ensure the quality of cooperative learning the teacher's coaching ability will be challenged to produce a multiplier effect with children as far as cultivating their open mind for intensive active learning and to develop their collaborative spirits via cooperative learning activities. For the assessment of teacher's coaching abilities are developed diagnosis criteria identifying lesson and learning improvement with special emphasis on interactive social competency. This element of competency can hardly be visualized but in a certain way be demonstrated by a constructive relationship within the learning cooperation.

  • Research Products

    (13 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 協同学習に関する授業観察評価指標の開発2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第61巻第2号 Pages: 231-239

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/zinbun/pdf/610219.pdf

  • [Journal Article] グループ学習による社会コンピテンシーの育成と評価2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第15巻 Pages: 171-178

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/jissen/pdf/1515.pdf

  • [Journal Article] Beitrag des offenenLebenskundeunterrichts in der Leistungsgesellschaft Japans2012

    • Author(s)
      Harada, Nobuyuki
    • Journal Title

      In: www.widerstreitsachunterricht.de/

      Volume: Nr. 18, S. 1-8

    • URL

      http://www2.hu-berlin.de/wsu/ebeneI/superworte/international/harada.pdf

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グループ活動の質を問う授業観察評価2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第14巻第1号 Pages: 71-77

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/jissen/pdf/140107.pdf

  • [Journal Article] ドイツで育成しようとしている学力とは ~理数教育プログラム(SINIS-T)の作題例を通して~2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 第11号 Pages: 100-109

  • [Journal Article] 協同学習のための授業観察評価の視点2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第13巻 Pages: 155-162

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/jissen/pdf/1313.pdf

  • [Journal Article] ドイツの統合教科 「事実教授」 のカリキュラムとコンピテンシー ~ハンブルク州 2010 年版基礎学校学習指導要領の検討~2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第59巻第1号 Pages: 269-282

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/zinbun/pdf/590125.pdf

  • [Presentation] 課題研究 「グローバル時代における 『生きる力』 の探究~ヨーロッパ (ドイツ)研究の視野から~」2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      武蔵大学
    • Year and Date
      2012-07-29
  • [Presentation] 「ドイツで育成しようとしている学力とは」 、中部地区教育公開シンポジウム「基礎学力の探求とその保証」2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本教育学会 ・ 中部教育学会共催
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-06-25
  • [Book] 「総合的な学習の時間」を総点検する-研究者の立場から求められる総点検の内容と方法-、 「総合的な学習」実践研究会(編集) :総合的な学習の実践事例と解説2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      1599(257-1600)
    • Publisher
      第一法規
  • [Book] 総合的な学習の時間における指導のポイント、財団法人学校教育研究所(編) 、新しい教育課程における言語活動の充実2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      136-139
    • Publisher
      学校図書
  • [Book] 総合的な学習の時間 : 理論、 佐藤真 (編著) 、 各教科等での 「見通し・振り返り」 学習活動の充実2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      191-194
    • Publisher
      教育開発研究所
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.geocities.jp/nrmkg400/cl.html

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi