• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Inquiring into Assessment Methods and Lessonsthat Promote "Application"

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530817
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

TANAKA Koji  京都大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (10135494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NISHIOKA Kanae  京都大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20322266)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords教育評価 / 活用 / 授業づくり / パフォーマンス評価 / ルーブリック / 指導方法
Research Abstract

In Japan’s revised 2008 National Course of Study, academic achievement was conceived as having three elements: “mastery, application, and inquiry.” This study examined the assessment methods and lessons that promote “application” (i.e., students’ ability to apply their knowledge and skills) by surveying the literature on educational assessment and lessons (teaching methods) in foreign countries, and by inquiring into advanced educational practices in Japan. We visited schools that have used performance assessment for a long time to observe lessons and interview teachers. We also examined studies and schools’ documents that gave concrete examples of assessment methods and lessons, and analyzed the current situation and trends with regard to assessment reforms. On the basis of our results, we proposed a way to improve lessons by emphasizing “application,” and our proposals were put into practice in a few collaborative schools. We analyzed these experimental lessons, focusing on how the quality of assessment criteria and methods improved. The final report summarized the results.

  • Research Products

    (37 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (8 results) Book (19 results)

  • [Journal Article] 今、なぜ自ら学ぶ子どもを育てることが求められているのか2012

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 887 Pages: 2-5

  • [Journal Article] 教科教育におけるスタンダード開発の課題と展望--『逆向き設計』論からの提案2012

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 22 Pages: 35-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パフォーマンス評価で思考力・判断力・表現力を育てよう2012

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      新潟大学教育学部附属新潟小学校『授業の研究Fnet+

      Volume: 184 Pages: 2-3

  • [Journal Article] 多面的な評価方法によって『自分と向き合える力』を付ける2012

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      Benesse教育研究開発センター

      Volume: 2 Pages: 22-25

  • [Journal Article] Development of Formative Assessment in Japan2011

    • Author(s)
      Koji TANAKA
    • Journal Title

      In ECNU(ed),Proceedings of the International Conference on Classroom Assessmen

      Pages: 158-167

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育評価論からみた新指導要録の特徴と課題2011

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 21 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パフォーマンス課題の位置づけとつくり方--『本質的な問い』の重要性2011

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      理科の教育

      Pages: 9-12

  • [Journal Article] 実践的指導力を問う-教育実践研究の立場から」2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 23 Pages: 11-15

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パフォーマンス評価2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1122 Pages: 6-11

  • [Journal Article] 思考力・判断力・表現力の評価に必要なパフォーマンス評価2010

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 56 Pages: 4-8

  • [Presentation] パフォーマンス課題における共通性の保障と『個に応じた指導』-京都府立園部高等学校英語科の取り組み-2012

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2012-10-05
  • [Presentation] Development of Formative Assessment in Japan2011

    • Author(s)
      Koji TANAKA
    • Organizer
      Proceedings of the International Conference on Classroom Assessmen
    • Place of Presentation
      East China Normal University Shanghai, China
    • Year and Date
      20111100
  • [Presentation] 目標に準拠した評価2011

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会第22回大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2011-11-20
  • [Presentation] 教育評価論の射程2011

    • Author(s)
      田中耕治
    • Organizer
      日本体育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      鹿屋体育大学
    • Year and Date
      2011-09-25
  • [Presentation] 大学教育におけるポートフォリオ評価法2011

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第18回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-03-15
  • [Presentation] これからの新しい教育評価のあり方2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Organizer
      日本国語教育学会熊本支部研究会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2010-12-25
  • [Presentation] 教育評価論からみた新指導要録の特徴と課題2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Organizer
      教育目標・評価学会第21回大会
    • Place of Presentation
      共愛学園前橋国際大学
    • Year and Date
      2010-12-12
  • [Presentation] 学びの世界を拓く-学力と評価の新しい考え方-2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Organizer
      広島大学附属中・高等学校研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学附属中・高等学校
    • Year and Date
      2010-11-27
  • [Book] パフォーマンス評価入門-「真正の評価」論からの提案2012

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      153-173
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 日本における教育課程の課題と展望」辻本雅史・袁振国監修、南部広孝・高峡編『東アジア新時代の日本の教育--中国との対話--2012

    • Author(s)
      赤沢真世・西岡加名恵・田中耕治
    • Total Pages
      101-118
    • Publisher
      京都大学学術出版会
  • [Book] 新しい教育の方法と技術2012

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      165-188
    • Publisher
      ルヴァ書房
  • [Book] 教育評価2011

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      北京師範大学出版社
  • [Book] 新 保護者の信頼を得る通知表所見の書き方&文例集2011

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      8-23
  • [Book] 評価のコツと指導要録・通知表記入のポイント2011

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      98-110
    • Publisher
      教育出版
  • [Book] Objective-Based Approach." National Association for the Study of Educational Methods(ed)2011

    • Author(s)
      Koji TANAKA
    • Total Pages
      306-319
    • Publisher
      Lesson Study in Japan, Keisuisha
  • [Book] 「教育課程をどう編成するか」「教育課程をどう評価するか」「今日的課題への挑戦-市民性教育-」「諸外国の教育課程改革-イギリス-」2011

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      129-138、169-198、199-226、264-269、292-299
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 教育の最新事情がよくわかる本22011

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      154-162
    • Publisher
      教育開発研究所
  • [Book] "Educational Assessment and Lesson Study" in National Association for the Study of Educational Methods (ed.)2011

    • Author(s)
      Kanae NISHIOKA
    • Total Pages
      354-366
    • Publisher
      Lesson Study in Japan, Keisuisha
  • [Book] 新 保護者の信頼を得る通知表所見の書き方&文例集2011

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      8-23
  • [Book] 新しい「評価のあり方」を拓く-「目標に準拠した評価」のこれまでとこれから-2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      61
  • [Book] 指導要録のあゆみとこれから」田中耕治編著『小学校新指導要録改訂のポイント2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      130-150
  • [Book] 第5章 評価を生かす授業づくり」田中耕治・森脇健夫・徳岡慶一『授業づくりと学びの創造2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      7-36,136-161
    • Publisher
      学文社
  • [Book] 国語学力調査の意義と問題2010

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      56-63
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 平成22年改訂指導要録準拠 新しい学習評価のポイントと実践 第3巻 学習評価を充実させる工夫改善2010

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      79-92
  • [Book] 評価の時代」を読み解く--教育目標・評価研究の課題と展望2010

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      54-63
  • [Book] パフォーマンス評価にどう取り組むか2010

    • Author(s)
      三藤あさみ・西岡加名恵
    • Total Pages
      62
  • [Book] 新しい学習評価のポイントと実践(第3巻)2010

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      79-92

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi