• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

学力の目標設定とテストをめぐる政策と政策文化の国際比較研究

Research Project

Project/Area Number 22530850
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

勝野 正章  東京大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (10285512)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2013-03-31
Keywords政策文化 / テスト / 目標設定 / イギリス / ニュージーランド
Research Abstract

日本、イギリス、ニュージーランドの学力に関する目標設定とテストをめぐる政策と政策文化を分析するため、文献研究と政策関係者(教育行政官、学校教職員、保護者、地域団体)を対象とするインタビュー調査を実施した。イギリスでは本年度は特にイングランドとウェールズとスコットランドの間の相違に着目する一方、ニュージーランドでは引き続きナショナル・スタンダードの実施過程に関わる研究を海外共同研究者のMartin Thrupp教授(ワイカト大学)とともに進めた。さらに国内では特に学力の低さが議会や地域経済界で大いに問題とされている、ある地方自治体で進められている学力向上政策に着目して、その政策形成過程を文献調査及びインタビュー調査によって詳細に分析し、今後の展開過程をフォローするためのベースラインを準備した。具体的な研究成果としては、イギリス、ニュージーランドとの比較の視点を活かしながら、日本の学力に関する目標設定とテストをめぐる政策がいかに学校の文化となり、教職員の思考や行動、職業アイデンティティにいかなる影響を与えているかを分析した研究論文を国際雑誌に投稿し、掲載されたほか、ニュージーランドの教育政策に関する学術書の翻訳作業を大学院生の協力を得てほぼ完成した。これらの研究成果は日本における学力に関する目標設定とテストをめぐる政策について、イギリスやニューランドにおける同種政策の国際比較研究の成果に照らして、その成果と限界と問題点を明らかにするものであり、今後の展開に対する重要な示唆を与えるものである。

Current Status of Research Progress
Reason

24年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

24年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (4 results)

All 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Teachers’ professional identities in an era of testing accountability in Japan: The case of teachers in low-performing schools2012

    • Author(s)
      Katsuno, M.
    • Journal Title

      Education Research International

      Volume: 2012 Pages: 1-8

    • DOI

      10.1155/2012/930279

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育改革における教師「個人」と協働2012

    • Author(s)
      勝野正章
    • Journal Title

      教育

      Volume: 800 Pages: 75-85

  • [Presentation] 教育の成果をどう検証するか―世界的標準化の動きと日本―:教員評価を展望する2012

    • Author(s)
      勝野正章
    • Organizer
      教育目標・評価学会 第23回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      20121111-20121111
    • Invited
  • [Book] Report Eleventh Session2012

    • Author(s)
      Joint ILO/UNESCO Committee of Experts on the Application of the Recommendations concerning Teaching Personnel
    • Total Pages
      31
    • Publisher
      Paris: UNESCO, Geneva/ILO

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi