• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Narrative Styles Used in History Education and their Benefits in Terms of the Socializing Function of Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530905
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

OKAMOTO Tomochika  筑波大学, 人間系, 准教授 (60318863)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords歴史教育 / 歴史教科書 / 博物館 / 語り口 / 社会化 / 沖縄 / 共生 / 共に生きる力
Research Abstract

This study focuses on descriptive frameworks (narrative styles) used in history education delivered in the settings of school and social education, and analyzes the benefits of such descriptive frameworks on learners at different stages of socialization. In particular, the study collected variations of the styles adopted for narrations of Okinawan history and sorted them according to the objectives and results of various history education programs. Based on this, a discussion is included that examines the validity and limitations of, as well as alternatives to, the descriptive framework of "national history," which is often the premise of school history education.

  • Research Products

    (10 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 共生社会意識とナショナリズムの構造2012

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      社会学年誌

      Volume: 53 Pages: 17-32

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/40019252856

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会学的研究の成り立ちについて2012

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      ヒューマン・ケア科学への招待

      Pages: 26-27

  • [Journal Article] 後期近代と、教育資源としての共生概念2011

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育と文化

      Volume: 64 Pages: 50-59

    • URL

      http://www.kyoiku-soken.org/official/books/2011/08/05161141.php

  • [Journal Article] 馬渕仁編著『「多文化共生」は可能か--教育における挑戦』」2011

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 89 Pages: 71-73

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/40019080075

  • [Journal Article] 「共に生きる力」をどう考えるか2011

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 926 Pages: 37-41

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/40017422326

  • [Presentation] 社会学者から見たコメント--方法論を中心に2011

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      第15回オセアニア教育学会大会・シンポジウム「オセアニア教育研究のこれから--研究方法をめぐって」
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2011-11-26
  • [Presentation] 共生と希望の高校教育2011

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      第19回日本高校教育学会大会・シンポジウム「共生と希望の高校教育」
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2011-07-16
  • [Presentation] 教育資源としての「共生」概念--学校歴史教育における複層的な語り口のための試論2010

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      第62回日本教育社会学会大会・テーマ部会「「共生」と教育の課題 」
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-09-19
  • [Book] 学校教育と国民の形成2012

    • Author(s)
      宮寺晃夫・平田諭治・岡本智周
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      学文社
  • [Book] 共生と希望の教育学2011

    • Author(s)
      岡本智周・田中統治
    • Total Pages
      357
    • Publisher
      筑波大学出版会

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi