• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A Sociological Study of Meritocracy in the Teaching Profession

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22530910
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

KANEKO Mariko  東京学芸大学, 教員養成カリキュラム開発研究センター, 准教授 (70334464)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KATSUNO Masaaki  東京大学, 教育学研究科, 准教授 (10285512)
Research Collaborator MAGUIRE Meg  King's College London, Professor
BURSTOW Bob  King's College London, Professor
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords教師 / 教職 / カリキュラム
Research Abstract

I conducted research from three points of reciprocally-affected perspectives. Firstly, I analyzed the social characteristics of the teaching profession by focusing on teachers'struggles against the recent reform. Secondly, hearing from teachers how the teaching was affected by Tohoku earthquake and Fukushima nuclear disaster, I found the curriculum was a crucial issue in their teaching. Thirdly, I made a sociological exploration on curriculum based on textual analysis and interview with authors of Twenty First Century Science: A GCSE Science Textbook in England. I explored the reason why the precautionary principle and ALARA in the first edition were deleted from the second edition. Many informants made an explanation such as the exam board and the publisher deleted them because these complex concepts were not examinable. However, even if they were deleted not because of pressures from the government, but for practical reasons, the background and the consequence would be political.

  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] カリキュラムの社会学序説―イングランドにおけるサイエンスの教科書に注目して―2013

    • Author(s)
      金子真理子
    • Journal Title

      子ども社会研究(ハーベスト社)

      Volume: 19号(単著(R)) Pages: 145-159

  • [Journal Article] リスク社会と教師―新たな「日常」に向けて―2012

    • Author(s)
      金子真理子
    • Journal Title

      発達(ミネルヴァ書房)

      Volume: 第130号(単著) Pages: 27-34

  • [Journal Article] 生徒へのまなざしはどう変わったか?-経年比較教師調査をもとに2011

    • Author(s)
      金子真理子
    • Journal Title

      青少年問題(財団法人青少年問題研究会)

      Volume: 第643号(第58巻夏季号, 単著(R)) Pages: 38-43

  • [Journal Article] 教師のストレスの規定要因構造―高校教師に対する質問紙調査をもとに―2011

    • Author(s)
      金子真理子
    • Journal Title

      教員養成カリキュラム開発センター研究年報(東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター)

      Volume: vol.10(単著) Pages: 23-31

  • [Journal Article] 教職という仕事の社会的特質-「教職のメリトクラシー化」をめぐる教師の攻防に注目して-2010

    • Author(s)
      金子真理子
    • Journal Title

      教育社会学研究(東洋館出版社)

      Volume: 第86集(単著(R)) Pages: 75-94

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110009553979.pdf?id=ART0009998702&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1402840547&cp=

  • [Presentation] 「教員評価制度の導入が教員社会にもたらすもの―誰が「分断」されるのか?―」日本社会病理学会シンポジウム『社会的分断化のメカニズムを問うIII―教育における文化と分断―』のシンポジスト2013

    • Author(s)
      金子真理子
    • Organizer
      日本社会病理学会第29回大会
    • Place of Presentation
      國學院大學(要旨集録p.24)
    • Year and Date
      2013-09-29
  • [Presentation] 「予防原則」と「ALARA」はなぜ削除されたのか?―イングランドのサイエンスの教科書の変化に注目して―2013

    • Author(s)
      金子真理子
    • Organizer
      日本教育社会学会第65回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(要旨集録pp.34-35)
    • Year and Date
      2013-09-13
  • [Presentation] 「生徒へのまなざしはどう変わったか?-経年比較教師調査をもとに」関東教育学会公開シンポジウム『21世紀初頭の日本の学校教育をどう見るか』のシンポジスト2011

    • Author(s)
      金子真理子
    • Organizer
      関東教育学会第59回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(「関東教育学会紀要」第39号pp.65-67)
    • Year and Date
      2011-11-13
  • [Presentation] 教員養成の理念・実態・機能―創成期の東京学芸大学生に対する調査をもとに―2011

    • Author(s)
      金子真理子, 早坂めぐみ
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(要旨集録pp.284-285)
    • Year and Date
      2011-08-22
  • [Book] 1章教員養成改革の動向と大学の役割―答申における「教員の資質能力」の変化に注目して―」(岩田康之・別惣淳二・諏訪英広編『小学校教師に何が必要か』, 分担執筆)2013

    • Author(s)
      金子真理子
    • Total Pages
      24-35
    • Publisher
      東京学芸大学出版会
  • [Book] 「学力と階層」「教師の役割」「教師の多忙化、バーンアウト」「変わる教員養成」(酒井朗・多賀太・中村高康編著『よくわかる教育社会学』, 分担執筆)2012

    • Author(s)
      金子真理子
    • Total Pages
      38-39
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi