• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A study on the strategy to train the Undergraduate students aiming to be teachers who can develop local teaching materials of local area learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531025
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

ITO Hiroyasu  香川大学, 教育学部, 教授 (70279074)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ITO Takahiro  愛知教育大学, 教育部学, 教授 (10223158)
TAKATA Junichiro  岐阜聖徳学園大学, 教育部学, 教授 (80454289)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords地域教材開発力 / 社会科副読本 / ESD 授業開発 / 教員養成 / 社会科教員としての資質能力
Research Abstract

Recent studies in Japan have demonstrated that the trouble in teaching social studies for many primary school teachers resulted from the lack of competence in developing teaching material of local area learning by themselves. To solve this problem in teacher education, we tried to develop a social supplementary reader for ESD by both graduate students of Kagawa University and of Aichi University of Education. The Method of making a social studies supplementary reader by graduate students in teacher education is a convenient means of training and acquiring competence in developing teaching material of local area learning by themselves. The experience of cooperative development of the reader brought them to advance in professional knowledge and skills for social studies, communication skills, and negotiating skills with regional authority, companies, and people to collect the data for the reader.

  • Research Products

    (23 results)

All 2014 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (11 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 地理の「有用性」が分る地理学習-物語構成学習による地理学習の開発-2014

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Journal Title

      地理学報告

      Pages: 29-38

  • [Journal Article] 教員養成大学における社会科教員としての資質能力の育成と社会科副読本の協同的作成-大学院生による地域教材開発力育成の試み-2014

    • Author(s)
      伊藤貴啓, 小野晃伸
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 第2号 Pages: 129-140

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校地理における都市計画から見た身近な地域教材の開発-広島平和記念資料館及び平和記念公園を事例として-2014

    • Author(s)
      高田準一郎
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要

      Volume: 第53集教育学部編 Pages: 125-140

  • [Journal Article] 大学院における地理教育のための教員養成の在り方-ESD用地域副読本の開発を通して-2013

    • Author(s)
      伊藤裕康, 白山淳史
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 12号 Pages: 9-16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 段丘地形の湧水に着目した開発教材-伊那谷の地場産業を事例にして-2013

    • Author(s)
      高田準一郎
    • Journal Title

      エリア山口

      Volume: 42号 Pages: 38-46

  • [Journal Article] 高校地理における河川環境に関わる教材開発-多自然川づくりの視点を導入して-2013

    • Author(s)
      高田準一郎
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 12号 Pages: 26-34

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科における地域事象の教材化と教師の力量形成(I)-地域農業学習の授業実践分析から-2012

    • Author(s)
      伊藤貴啓
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 61 Pages: 191-200

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学部教員と附属学校園教員とのCT授業(Collaborated Teaching)によるESD授業の開発(1)2011

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第23号 Pages: 119-131

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学部教員と附属学校園教員とのCT授業(Collaborated Teaching)によるESD授業の開発(2)2011

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第23号 Pages: 133-144

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 持続発展教育(ESD)としての地理教育2011

    • Author(s)
      中山修一, 和田文雄, 高田準一郎
    • Journal Title

      E-journal GEO2011(日本地理学会)

      Volume: 電子版

    • URL

      https://www,jstage,jst,go,jp/article/ejgeo/7/1/7_1_57/_pdf

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会科における教科専門と教科教育2013

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Organizer
      日本教科学学会準備大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際センター
    • Year and Date
      20130300
  • [Presentation] 授業開発力のある教員の養成方略の開発に関わる試み2013

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Organizer
      社会系教科教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      20130200
  • [Presentation] 社会科教員養成における授業開発力育成の試み-大学院生による用地域副読本開発を通して-2012

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Organizer
      日本社会科教育学会第62回全国研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      20120900
  • [Presentation] 教員養成課程における地域教材開発力育成の試み―大学院生による社会科副読本作成を通して―2012

    • Author(s)
      小野晃伸, 清水康行, 伊藤貴啓
    • Organizer
      教科開発学研究会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      20120300
  • [Presentation] 地形図読解に関わる地域教材の開発―災害地名と災害景観に着目した防災教育としての授業モデルの構築に向けて―2012

    • Author(s)
      高田準一郎
    • Organizer
      地理教育懇話会(地理科学学会部会)
    • Place of Presentation
      広島大学附属中・高等学校
    • Year and Date
      20120300
  • [Presentation] 関わりの場で育つ社会科教員の教師力-第59回シンポジウムまでとその後-2011

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回大会課題研究
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      20111000
  • [Presentation] 社会科副読本(ESD用地域副読本)作成経験者の省察からみた教員の力量形成と教員養成カリキュラムの課題2011

    • Author(s)
      伊藤裕康, 山内秀則, 光田淳二, 松岡洋介, 白山淳史, 水口純, 高橋範久
    • Organizer
      平成23年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      20111000
  • [Presentation] 愛知県における小学校社会科副読本の作成・利用状況からみた教員の力量形成と教員養成カリキュラムの課題2011

    • Author(s)
      伊藤貴啓, 小野晃伸, 清水康行, 安藤麻奈人, 遠藤由紀, 包朝格吉楽
    • Organizer
      平成23年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      20111000
  • [Presentation] 大学生・大学院生のフィールドワークによるESD地域副読本の開発2011

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Organizer
      全国地理教育学会岡山例会シンポジウム
    • Place of Presentation
      岡山大学文学部
    • Year and Date
      20110800
  • [Presentation] 愛知県三河地方における小学校社会科副読本の利用とその変化2011

    • Author(s)
      伊藤貴啓, 小野晃伸, 清水康行, 安藤麻奈人, 遠藤由紀, 包朝格吉楽
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      20110800
  • [Presentation] 大学院生によるESD用地域副読本の開発2010

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Organizer
      日本教材学会第22回大会
    • Place of Presentation
      帝京短期大学
    • Year and Date
      20101000
  • [Book] 第5章地域の構造的把握と社会科地域学習を視点に構想する小学校社会科教科学、愛知教育大学教科学研究会編『教科学を創るI』2013

    • Author(s)
      伊藤貴啓
    • Total Pages
      65-79
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
  • [Book] 地理の有用性と教員養成に求められるフィールドワーク,松岡路秀・今井英文・山口幸男・横山満・中牧崇・西木敏夫・寺尾隆雄編『巡検学習・フィールドワーク学習の理論と実践』2012

    • Author(s)
      伊藤裕康
    • Total Pages
      243-252
    • Publisher
      古今書院

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi