• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Development Research for Empathy Fostering Programs within Special Activities: A restructuring of school grade activities that foster human relationships

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531039
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMomoyama Gakuin University

Principal Investigator

MATSUOKA Yoshiki  桃山学院大学, 経済学部, 准教授 (10510539)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywordsガイダンスプログラム / 人間関係 / ロールプレイ / 共感性 / 生き方教育
Research Abstract

This research has focused on the development of a program for fostering empathy within special activities in order to give shape to “enhancing guidance functions” in the middle school years in particular. With the goal of building desirable human relationships, we encouraged the understanding of both self and others through role playing, and added improvements and changes in the means used to draw on this gained awareness. By using non-fiction materials or subjects, we made it easier for pupils to empathize in conflict situations. By using classes that cover multiple periods, and enhancing retrospection, we were able to discover a way to get pupils to accept their ownemotional changes and increase their self-awareness.

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (6 results) Presentation (3 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 特別活動の課題とよりよい方向性を探る2013

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      『学校教育研究所年報56』財団法人学校教育研究所

      Pages: 58-60

  • [Journal Article] 児童・生徒が学校生活を変える活動のあり方とは2013

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      平成24年度研究推進報告(日本特別活動学会研究開発委員会)

      Pages: 34-35

  • [Journal Article] ロールプレイによる"感覚"的理解の促進-相手を"思いやる"気持ちへの体感を通して-2012

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      『道徳教育』、明治図書出版

      Pages: 12-13

  • [Journal Article] 調査等にみる学校行事の課題と方向性2012

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      平成23年度研究推進報告(日本特別活動学会研究開発委員会)

      Pages: 15-16

  • [Journal Article] 学校行事を調査結果からどう考えるか2011

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      平成22年度研究推進報告(日本特別活動学会研究開発委員会)

      Pages: 14-15

  • [Journal Article] 社会性の育成を目指す特別活動の役割2011

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      『学校教育研究所年報55』、財団法人学校教育研究所

      Pages: 44-46

  • [Presentation] ダイナミック(クロス)カリキュラムによる特別活動の展開-持続可能な社会性の育成を目指して2012

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本特別活動学会第21回大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] 共感性育成プログラムによる生徒の心理的変容について2011

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本学校心理士会奈良支部
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 調査等にみる学校行事の課題と方向性2011

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本特別活動学会第20回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      20110000
  • [Book] 「11章特別活動と道徳教育」、『教職課程シリーズ,第6巻「道徳教育」』2013

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Publisher
      一藝社
  • [Book] 「具体的な自己点検・自己評価のあり方」『学校の評価・自己点検マニュアル』2013

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Publisher
      ぎょうせい
  • [Remarks] 松岡敬興,冷水啓子、「『絆』を求めて、『思いやり』のかたちを体感してみよう」、日本学術振興会科学研究費補助金(KAKENHI)研究成果の社会還元・普及事業・ひらめき☆ときめきサイエンス~ようこそ大学の研究室へ~、2012、桃山学院大学

    • URL

      http://www.jsps.go.jp/hirameki/ht24000_jisshi/ht24153.pdf

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi