• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Construction of the teacher training program which can perform consultation support in special support education, and creation of an educational consultation case database

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531062
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

ITO Ryoko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (00143628)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HASHIMOTO Soichi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10292997)
KANNO Atsushi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10211187)
OTOMO Kiyoshi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (30213789)
HAYASHI Akiko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (70238096)
IKEDA Kazunari  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 准教授 (50293006)
KOBAYASHI Iwao  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 准教授 (90305300)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords教育相談 / カウンセリング
Research Abstract

The most important issues among the special support education in an elementary school, a junior high school, a high school, and a kindergarten are "consultation support to a guardian", and "cooperation with a specialized agency."In performing special support education, this research aimed at raising the teacher whocan practice effective consultation support service. In order to achieve the purpose, development of a teacher training program and database creation of the consultationpractice example were performed.

  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 通常教育教員養成における特別支援教育プログラム構築のための基礎的な検討(2)-教師志望大学生の障害者理解と障害理解教育に関する調査2013

    • Author(s)
      和泉綾子・田口禎子・三浦巧也・堂山亞希・林安紀子・橋本創一・池田一成・小林正幸
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II

      Volume: 64巻 Pages: 235-243

  • [Journal Article] 通常教育教員養成における特別支援教育プログラム構築のための基礎的な検討-教師志望大学生の障害者理解と障害理解教育に関する調査-2012

    • Author(s)
      田口禎子・林安紀子・橋本創一・池田一成・大伴潔・菅野敦・小林巌・三浦巧也・戸村翔子・村松綾子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系伊II

      Volume: 63巻 Pages: 303-318

  • [Journal Article] 発達障害電話相談のインテーク時の主訴内容にみる青年期・成人期の困り感に関する研究2011

    • Author(s)
      田口禎子・橋本創一・大伴潔・林安紀子・伊藤良子・菅野敦
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 7巻 Pages: 1-9

  • [Journal Article] 特別なサポートを必要とする児童・生徒に対する学校支援ボランティアに関する調査研究-教員養成系大学の学生が授業や体験を通して得た気づきの分析2011

    • Author(s)
      三浦巧也・橋本創一・林安紀子・池田一成・伊藤良子・大伴潔・菅野敦・小林巌
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II

      Volume: 62巻 Pages: 270-285

  • [Presentation] 特別支援教育に関する学修プログラムの現状と課題-教員養成・現職研修・地域連携等の視点から-(自主シンポジウム71)2011

    • Author(s)
      林安紀子・是永かな子・浦崎武・川井紀宗、河合康
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森)
    • Year and Date
      20110923-25
  • [Presentation] 地域の実情に合った発達障害者支援・学校支援の事例・実践研究-教育フィールドにおける支援方法・アセスメント法・連携研究のあり方-2011

    • Author(s)
      橋本創一・佐藤晋治・上村惠津子・熊丸高雄・渡邉貴裕
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      (跡見学園女子大学)東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] 特別な教育的ニーズのある生徒に関する電話相談事業報告2010

    • Author(s)
      三浦巧也・林安紀子・橋本創一・大伴潔・伊藤良子・菅野敦・池田一成・小林巌
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会2010年度研究セミナー・研究大会
    • Place of Presentation
      明星大学日野キャンパス(東京)
    • Year and Date
      2010-12-18
  • [Book] これ、すごい実践です!!特別支援教育&教育相談における相談支援活動事例集2013

    • Author(s)
      伊藤良子・橋本創一・小林正幸・大森直樹・菅野敦・大伴潔・小林巌・林安紀子・池田一成・石塚謙二
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      東京学芸大学教育実践研究支援センター
  • [Book] 教師・保護者・指導者のための特別支援教育と専門相談における『行動支援』の簡易逆引きマニュアル&事例による効果的なアドバイス集2013

    • Author(s)
      伊藤良子・橋本創一・小林正幸・菅野敦・大伴潔・小林巌・林安紀子・池田一成
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      東京学芸大学教育実践研究支援センター
  • [Book] 幼児・児童をより理解するためのアセスメント&事例ミニハンドブック2012

    • Author(s)
      橋本創一・伊藤良子・小林正幸・菅野敦・大伴潔・小林巌・林安紀子・池田一成・田口禎子・戸村翔子・三浦巧也・村松綾子
    • Total Pages
      46
    • Publisher
      東京学芸大学教育実践研究支援センター
  • [Book] 教師・スクールカウンセラーのための保護者面接マニュアルQ&A2011

    • Author(s)
      林安紀子・橋本創一・伊藤良子・田口禎子・戸村祥子・三浦巧也・村松綾子
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      東京学芸大学教育実践研究支援センター

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi