• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Lesson studies based on the characteristic model of developmental disabilities for regular classrooms

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531064
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HIROYUKI Uno  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (20211774)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords特別支援教育 / 発達障害 / 通常学級 / 授業づくり / 自己効力感
Research Abstract

I examined the lesson study model for regular classrooms in consideration of cognitive and behavioral characteristics in developmental disabilities (LD, ADHD, autism spectrum disorders), and of the individual assessment information. I evaluated the efficiency of the model in the view point of the degree of participation and of the comprehension, and of the motivation (specific self-efficacy) both for the candidate children and the whole class. Improvement in the degree of comprehension and motivation was recognized for the candidate children. On the other hand, there was no remarkable change for the whole class, and it became a future examination subject.

  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (1 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 自尊感情、自己肯定感、自己効力感を高める指導・授業づくりを考える2013

    • Author(s)
      宇野宏幸
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 35巻 Pages: 287-295

  • [Presentation] 自主シンポジウム「通級指導と協働するクラスの授業づくり・学級経営」2013

    • Author(s)
      宇野宏幸他
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2013-10-14
  • [Presentation] 中学校における通級的指導を活かした教科協働型授業研究会2013

    • Author(s)
      竹内康哲・宇野宏幸
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2013-10-14
  • [Presentation] 自主シンポジウム「発達障害研究と支援の最前線」2012

    • Author(s)
      宇野宏幸他
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-24
  • [Presentation] 大会企画シンポジウム「授業のユニバーサルデザイン化への挑戦」2012

    • Author(s)
      宇野宏幸他
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2012-10-07
  • [Presentation] 自主シンポジウム「特別支援教育の視点による通常学級の授業づくり方法論」2012

    • Author(s)
      宇野宏幸他
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2012-10-07
  • [Presentation] 発達障害児の「集団への所属感」を高める個別指導とCSST2011

    • Author(s)
      森永勇芽・宇野宏幸
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学
    • Year and Date
      2011-09-19
  • [Presentation] 自主シンポジウム「教育委員会が進める特色ある通常学級の授業づくり」2011

    • Author(s)
      宇野宏幸他
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Presentation] 特別な教育的ニーズを持つ児童が在籍する通常学級における授業作り2011

    • Author(s)
      木下裕紀子・宇野宏幸・鋒山智子
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学
    • Year and Date
      2011-09-17
  • [Book] 特別支援教育から考える通常学級の授業づくり・学級経営・コンサルテーションの実践2013

    • Author(s)
      宇野宏幸他
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      金子書房

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi