• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Study on the training and supporting of social-communicative behaviors in adolescents with pervasive developmental disorders

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531065
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

ISAWA Shinzo  兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (50324950)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIMODA Hironobu  群馬大学, 教育学部, 准教授 (80364735)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords高機能広汎性発達障害 / 社会的コミュニケーション / 行動支援
Research Abstract

Study (1): Literature study on the support and training of social communication behaviors in the adolescents with high-functioning pervasive developmental disorders: I was able to classify the three types of instruction study such as (a) type of instruction study on supporting for group, (b) type of instruction study of training the alternative behavior to inappropriate social communication behavior, (c) type of individual instruction study that was specialized in the concrete situation. Study (2):Inventory survey of the difficulty of social communication behaviors to the adolescents with high-functioning pervasive developmental disorders: The items that evaluated low by adolescents with high-functioning pervasive developmental disorders and its parents were as follows (difficulty is high). "Persisting in a conversation", "Beginning a talk without shutting out the talk of the partner", "Inducing a friend to play", "Coping to the oneself angry", "Coping to the anger of the partner". Study (3): Examination of the effect and the problem of the following preventive and preparatory support and training programs for the solution to the problem in adolescents with high-functioning pervasive developmental disorders: “Preparatory support program for University admission”, “Preparatory support program for Employment (the generally contents)”, “Preparatory support program for Employment (social skill)”, “Consumers skill training program”, “Eating out manner training program”.

  • Research Products

    (22 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (9 results) Presentation (8 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 活動移行時に激しい行動問題を示す自閉症児に対する先行子操作と結果操作による介入-行動問題と望ましい行動の随伴性の分析に基づく介入-2012

    • Author(s)
      林周一郎・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50(1) Pages: 45-54

  • [Journal Article] 発達障害が疑われる幼稚園児に対する就学支援プログラムの効果の検討2012

    • Author(s)
      山本真也・香美裕子・田村有佳梨・東川博昭・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50(1) Pages: 65-74

  • [Journal Article] 行動問題を示す発達障害児をもつ家族との協働的アプローチにおけるメタ分析に基づいた効果的な協議の検討2012

    • Author(s)
      岡本邦広・井澤信三
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 34(3) Pages: 302-314

  • [Journal Article] 兵庫県立赤穂特別支援学校のセンター的機能としての改訂サポートプランの有用性2012

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三・後上鐵夫・西岡美智子
    • Journal Title

      L D 研究

      Volume: 21(3) Pages: 370-381

  • [Journal Article] 精神障害者の就労支援における認知行動療法の効果の検討-SST および心理教育を中心に用いてー.2012

    • Author(s)
      池田浩之・森下祐子・茂木省太・中井嘉子・井澤信三
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 38(1) Pages: 47-56

  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部での進路学習におけるソーシャルスキル・トレーニングの効果の検討.2011

    • Author(s)
      石津乃宣・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 49(2) Pages: 203-213

  • [Journal Article] 知的障害児における買い物スキル獲得の指導?支援ツールの有効性?.2011

    • Author(s)
      岡本邦広・井澤信三
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 10(1) Pages: 35-42

  • [Journal Article] 高機能広汎性発達障害青年における社会的コミュニケーション行動支援に関する文献的検討2011

    • Author(s)
      井澤信三・山本真也・半田健
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 38 Pages: 63-70

  • [Journal Article] 自閉症児における自己および他者視点の左右弁別の形成-高次条件性弁別による分析と視点般化の検討ー2010

    • Author(s)
      奥山高光・井澤信三
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 24(2) Pages: 2-16

  • [Presentation] Acquisition of Social Skills Required in Work Settings by the Combination of Basic Social Skills Training (SST) and Simulation Training for Persons With High Functioning Pervasive Developmental Disorder (HFPDD)2012

    • Author(s)
      Shinzo ISAWA and Hironobu SHIMODA
    • Organizer
      2012 Autism Conference in Association for Behavior Analysis International
    • Place of Presentation
      Philadelphia
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障害児・者をもつ保護者のための就労準備支援講座の開発と効果の検討2012

    • Author(s)
      石津乃宣・池田浩之・西村真由美・香美裕子・稲葉綾乃・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障害者の就労に関する行動の獲得にシミュレーション訓練が与える効果の検討2012

    • Author(s)
      山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] 行動問題を示す発達障害児をもつ家族と専門家との協働的アプローチにおける「協議ツール」の有効性の検討.2011

    • Author(s)
      岡本邦広・井澤信三
    • Organizer
      日本発達障害学会第46回大会
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 発達障害者の就労支援におけるCBT の活用についての検討~就労移行支援における2事例から~2011

    • Author(s)
      池田浩之・井澤信三
    • Organizer
      日本行動療法学会37回大会
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 行動問題を示す児童とその家族に対するPBS に基づく協働的アプローチの協議に関する文献的検討2010

    • Author(s)
      岡本邦広・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障害者への消費者教育プログラムの検討2010

    • Author(s)
      香美裕子・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 機能分析を用いた自閉症児の集団活動への参加に向けた指導.2010

    • Author(s)
      秦裕子・半田健・岡村寿代・井澤信三
    • Organizer
      日本LD 学会19回大会
    • Year and Date
      20100000
  • [Book] 思春期・青年期の発達障害者の自分らしく生きることの支援2013

    • Author(s)
      小島道生・田中真理・井澤信三・田中敦士編著
    • Publisher
      金子書房.
  • [Book] Q & Aで理解する-高機能自閉症・アスペルガー症候群への思春期・青年期支援-2012

    • Author(s)
      井上雅彦・井澤信三編著
    • Publisher
      明治図書出版
  • [Book] 学校ボランティアハンドブック-支援の必要な子ども、教師、学校とのかかわり方Q&Aー2011

    • Author(s)
      霜田浩信・会沢信彦・星野常夫
    • Publisher
      ほんの森出版
  • [Book] 障害児心理入門2010

    • Author(s)
      井澤信三・小島道生編著
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.edu.hyogo-u.ac.jp/isawa/isawa_shinzo/Welcome.html

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi