• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

A study on development of an AHS to support hearing impaired children withdevelopmental disability in learning fundamental arithmetic

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22531074
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo University of Technology

Principal Investigator

MATSUNAGA Shinsuke  東京工科大学, メディア学部, 准教授 (60318871)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) INABA Taketoshi  東京工科大学, 教養学環, 教授 (10386766)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HAMADA Toyohiko  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80313279)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords発達障がい / 聴覚障がい / 算術 / 学習者特性 / AHS
Research Abstract

A recent research shows that there potentially exist hearing impaired children with developmental disability. Focusing on such children, this study aims to develop several learning materials on fundamental arithmetic and also an e-leaning system adaptive to learner-characteristics. The learning materials range from number counting up to basic addition and subtraction, while the learning system is designed to deliver next recommended materials according to learner’s abilities, classification and levels of disability, and a sort of emotion or feelings. Several evaluation experiments indicated that though there remain some problems to be solved, the system increased learner ’s motivation and improved his/her academic ability to some extent.

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 発達障がいを併せ有する聴覚障がい児童向け学習支援モデルの構築2013

    • Author(s)
      松永信介,稲葉竹俊,山田萌香
    • Journal Title

      CIEC研究会論文誌

      Volume: Vol.4 Pages: 41-47

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障がい/聴覚障がい児童向け基礎算術学習用AEHSの構築2013

    • Author(s)
      松永信介,稲葉竹俊,池守樹
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告集

      Volume: 27(7) Pages: 32-37

  • [Journal Article] 学習者特性適応型協調スクリプトを活用したCSCLシステムの構築と評価2012

    • Author(s)
      高橋秀二,安藤公彦,松永信介,稲葉竹俊
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET12-1 Pages: 373-380

  • [Journal Article] 算数困難児を対象とする学習用教材と支援システムの開発2012

    • Author(s)
      池守樹,松永信介,稲葉竹俊,濱田豊彦
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告集

      Volume: 26(5) Pages: 3-8

  • [Journal Article] 探求学習を支援する学習者特性適応型電子図鑑の開発と評価2010

    • Author(s)
      鈴木貴大,松永信介,稲葉竹俊
    • Journal Title

      Computer&Education

      Volume: Vol.28 Pages: 67-72

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 算数困難児を対象とする学習者特性適応型eラーニングシステムの構築2013

    • Author(s)
      松永信介,池守樹
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2013-03-08
  • [Presentation] 発達障がいと聴覚障がいを有する算数困難児支援eラーニング教材の研究~指文字による数唱学習~2013

    • Author(s)
      松木丈士,井上智史,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2013-03-06
  • [Presentation] 発達障がいと聴覚障がいを有する算数困難児支援eラーニング教材の研究~~百玉そろばんによる加減算学習~2013

    • Author(s)
      渡辺聖也,井上智史,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2013-03-06
  • [Presentation] 算数困難児を対象とするたし算用eラーニング教材の開発2012

    • Author(s)
      池守樹,松永信介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-30
  • [Presentation] 算数困難児を対象とする計数学習用eラーニング教材の実践と評価2012

    • Author(s)
      池守樹,松永信介,稲葉竹俊
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      名古屋工業大学
    • Year and Date
      2012-03-08
  • [Presentation] 発達障がいと聴覚障がいを併せ有する児童向けかけ算学習支援システムの構築2011

    • Author(s)
      池守樹,松永信介,稲葉竹俊,濱田豊彦
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2011-09-18
  • [Presentation] 発達障がいと聴覚障がいを併せ有する児童のための算数用デジタルコンテンツの研究2011

    • Author(s)
      池守樹,松永信介,稲葉竹俊,濱田豊彦
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2011-03-03

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi