• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Research on alternative formative assessment from social Constructivist's views of capability

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22650208
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

KATO Hiroshi  放送大学, ICT活用・遠隔教育センター, 教授 (80332146)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMASHITA Jun  筑波大学, システム情報工学研究科, 講師 (80345157)
SUZUKI Hideyuki  茨城大学, 人文学部, 教授 (20323199)
NAGAI Masahiro  首都大学東京, 大学教育センター, 教授 (40387478)
KUZUOKA Hideaki  筑波大学, システム情報工学研究科, 教授 (10241796)
KUBOTA Yoshihiko  上越教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90432103)
Project Period (FY) 2010 – 2011
Keywords分散協調教育システム / 教育評価 / 協調学習 / 形成的評価
Research Abstract

The final aim of this research is to develop new educational assessment method based on "practical capability" which is socially visualized as mutual activities in situ, and to diffuse it to the educational field. During the period of the research, the applicants worked on the following two researches;
(1)"Sounding Board", which was developed by applicants earlier, was revised to enhance situated assessment, so that users can easily view other's evaluation and helps to think the next utterance or practice.
(2) The revised system was implemented in collaborative learning situations such as presentation or workshop with the action research approach. Some application models based on the practices were developed.

  • Research Products

    (26 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (16 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] デザイン教育における製品分析学習法の提案およびその評価2011

    • Author(s)
      林海福, 加藤浩, 戸谷毅史, 中本和宏
    • Journal Title

      デザイン学研究

      Volume: 57(6)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デザイン教育における製品分析学習法の改良案2011

    • Author(s)
      林海福, 加藤浩, 戸谷毅史
    • Journal Title

      デザイン学研究

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of an E-learning System with a Feedback System in Blended Learning Environments of Information and Communication Technology Education at a Japanese University2011

    • Author(s)
      Takeshi Kitazawa, Masahiro Nagai, et. Al
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: 34(1, 2) Pages: 181-193

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生の粒子モデルの理解に関する実践的研究2011

    • Author(s)
      峯崎正樹, 久保田善彦, 小林秀夫
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(2) Pages: 123-129

  • [Journal Article] 教育実習生の学習指導案作成訓練へのマンガ表現法の適用2010

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 望月俊男, 久保田善彦
    • Journal Title

      科学教育研究

      Pages: 177-188

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プロダクトデザイナーに求められる能力およびその成長プロセス2010

    • Author(s)
      林海福, 加藤浩
    • Journal Title

      デザイン学研究

      Volume: 57(2) Pages: 67-74

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学情報教育のブレンディッドラーニング環境におけるeラーニングシステムを用いたフィードバックの効果2010

    • Author(s)
      北澤武, 永井正洋, 上野淳
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34(1) Pages: 55-66

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Improvement of children's logical thinking by a digital pen system environment2012

    • Author(s)
      Noriyuki Matsunami, Masahiro Nagai, et. al.
    • Organizer
      The 3rd International Conference on Education, Training and Informatics
    • Place of Presentation
      Orland, Florida, USA
    • Year and Date
      2012-03-27
  • [Presentation] Development of a Training Program for Note-Taking on Lecture Slide Handouts2012

    • Author(s)
      Hiroyuki Iwakiri, Hiroshi Kato, et. Al
    • Organizer
      Proc. of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference(SITE)
    • Place of Presentation
      Austin, Texas, USA
    • Year and Date
      2012-03-07
  • [Presentation] Voicing Boardを活用した「ごんぎつね」の心情と情景の読みに関する研究2012

    • Author(s)
      阿部裕子, 楠本誠, 加藤浩, ほか
    • Organizer
      日本教育工学会,日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      山口大学教育学部
    • Year and Date
      2012-03-03
  • [Presentation] 「ごんぎつね」における心情と情景の読みのためのVoicing Boardの活用2012

    • Author(s)
      阿部裕子, 楠本誠, 加藤浩, ほか
    • Organizer
      臨床教科教育学会第10回臨床教科教育学セミナー
    • Place of Presentation
      信州教育学部
    • Year and Date
      2012-01-07
  • [Presentation] 学力向上への取り組みにおける自己調整学習サイクルの活用と検証2012

    • Author(s)
      楠本誠, 岡崎翼, 阿部祐子, 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学会第10回臨床教科教育学セミナー
    • Place of Presentation
      信州教育学部
    • Year and Date
      2012-01-07
  • [Presentation] 相互行為における道具のオープン性と創発的分業に関する考察2011

    • Author(s)
      加藤浩
    • Organizer
      第18回日本教育メディア学会年次大会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学(東京)
    • Year and Date
      20111105-06
  • [Presentation] デジタルペンを用いた論理的思考力の育成2011

    • Author(s)
      三浦信也, 友田早紀, 永井正洋, ほか
    • Organizer
      第37回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      ライフピアいちじま
    • Year and Date
      20111021-23
  • [Presentation] eラーニングにおける学習者の自己調整と学習支援への示唆2011

    • Author(s)
      松田岳士, 齋藤裕, 加藤浩, ほか
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] 自らの実践記録の追体験と協調的リフレクションする教育デザイン原則による教育方法の提案と評価P :看護における割り込み業務対処に焦点を当てて2011

    • Author(s)
      豊増佳子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] スライドとハンドアウトを用いた講義における効果的なノートテイキング方略に関する研究2011

    • Author(s)
      岩切弘行, 渡辺雄貴, 加藤浩, 西原明法
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] 進行中の議論における潜在的評価に関する基礎研究2011

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] Voicing Boardを活用した「ごんぎつね」の心情と情景の読みに関する研究2011

    • Author(s)
      阿部裕子, 楠本誠, 加藤浩, ほか
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] 創発的分業支援における投票カテゴリーの可視化による知識構築の促進2011

    • Author(s)
      舟生日出男鈴木栄幸久保田善彦, ほか
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      20110917-19
  • [Presentation] 創発的分業支援における投票カテゴリーの可視化による知識構築の促進2011

    • Author(s)
      舟生日出男, 鈴木栄幸, 加藤浩, ほか
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京教育大学
    • Year and Date
      20110823-25
  • [Presentation] Effects of Using a Handheld Device in Blended Learning Environments : Focus on Studying Kanji Characters in Special Needs Education at Japanese Elementary School2011

    • Author(s)
      Takeshi Kitazawa and Masahiro Nagai
    • Organizer
      Proceedings of the IADIS e-Learning 2011
    • Place of Presentation
      Rome, Italy
    • Year and Date
      2011-07-22
  • [Presentation] Product Analysis Learning Medhod : Collaborative Learning and List of Analysis Items2011

    • Author(s)
      Lin Haifu, Hiroshi Kato, et. Al
    • Organizer
      Proc. of World Conference on Educational Multimedia, 2011
    • Place of Presentation
      Lisbon, Portugal
    • Year and Date
      2011-06-30
  • [Book] 知識基盤社会と情報活用能力,教師のための情報リテラシー2012

    • Author(s)
      加藤浩
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 協調学習と学習コミュニティ, eラーニングの理論と実践2012

    • Author(s)
      加藤浩
    • Publisher
      放送大学教育振興会
  • [Book] 協調学習と学習コミュニティ, e ラーニングの理論と実践2012

    • Author(s)
      加藤浩
    • Publisher
      放送大学教育振興会

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi