• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Development of the argumentation integrated model and the system for evaluation for community of practice.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22700831
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionFukuoka Institute of Technology

Principal Investigator

NAKANO Mika  福岡工業大学, 工学部電気工学科, 准教授 (60452819)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords議論 / 評価 / コミュニケーション / 教授学習
Research Abstract

The present research aims at cultivating argumentative skills of Japanese college students for the base of the interdisciplinary-intellectual ability. There are two subordinate purposes to achieve this goal: (1) to develop integrated process model of argumentative skills, and (2) to construct evaluation system of argumentative skills which contribute to construct the community of practice. These themes lead to clarify the whole picture of ambiguous argumentative skills which has been considered difficult to research, and contribute to integration and development of theory and practice of educational research on interaction. Also the outcomes can be utilized for the present education of knowledge-based society, and spreading value of creative dialogue through argument.

  • Research Products

    (26 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] The effect of debate training on argumentative skills: The developmental process of Japanese College students2013

    • Author(s)
      M. Nakano & S. Maruno
    • Journal Title

      Studies for the Learning Society

      Volume: Issue 4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学 1 年生のコミ ュニケーション能力の向上を目的としたワークショップ型授業の指導法2013

    • Author(s)
      井上将・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

  • [Journal Article] 大学生のプレゼンテーション能力に応じた目標設定の検討-第一回発表後の達成感に着目して-2013

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

  • [Journal Article] 社会人基礎力を指標としたプレゼンテーション教育のデザイン-コミュニケーションとマネジメントの並行反復学習-2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      電気学会誌 A

      Volume: 132、12 Pages: 1106-1111

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プレゼンテーション科目におけるセルフモニタリングの導入と効果2012

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会

      Volume: A132、12 Pages: 1100-1105

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プレゼンテーション課題を通した学生の自己認識の変化-インタビュー調査からの考察-2012

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE 2012

  • [Journal Article] 文系・理博士人材の対話力を育むキャリア教育実践2011

    • Author(s)
      富田英司・中野美香
    • Journal Title

      大学教育九州大学高等教育開発推進センター

      Volume: 16 Pages: 79-91

  • [Journal Article] 大学初年次 1 年間を通した主張の構造化プロセス2011

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      日本教育心理学会第53 回総会、於北海道学校心理士会・北翔大学

  • [Journal Article] プレゼンテーション学習を通じて大学生の主体性を促す-セルフモニタリングの導入と効果-2011

    • Author(s)
      宮本知加子,中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE2011、20 Pages: 29-34

  • [Journal Article] プレゼンテーション教育におけるコミュニケーションに消極的な学生の自己認識2010

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE-、2011、1 Pages: 81-85

  • [Journal Article] コミュニケーションに消極的な学生をどう支援するか-プレゼンテーション教育におけるカウンセリング技法-2010

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE-、2010、23 Pages: 47-52

  • [Journal Article] コミュニケーション能力を向上させる学習者間の相互評価支援2010

    • Author(s)
      中野裕介・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE-、2010、23 Pages: 53-58

  • [Journal Article] 工学部初年次教育における反論スキルの指導法2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      日本教育心理学会第54 回総会発表論文集

      Volume: 666

  • [Journal Article] 反論スキルの訓練効果2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      日本認知科学会第27 回大会発表論文集

  • [Presentation] The framework of argument education for inter-curricula learning and its effect2013

    • Author(s)
      M. Nakano
    • Organizer
      15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction.
    • Place of Presentation
      Technische Universitat Munchen,Germany.
    • Year and Date
      20130827-31
  • [Presentation] The parallel-repeateddesign of argumentation and management for intercurricula learning2012

    • Author(s)
      Mika NAKANO
    • Organizer
      European Association for Research on Learning and Instruction SIG 4 Higher Education Conference.
    • Place of Presentation
      Conference book. Tallin University
    • Year and Date
      20120814-17
  • [Presentation] 越境の説明力を育むディスカッションの教育方法2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] Scaffolding Japanesestudents' refutation in classroom and its effect.2011

    • Author(s)
      Mika NAKANO
    • Organizer
      14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Conference book.
    • Place of Presentation
      University of Exeter
    • Year and Date
      20110830-0903
  • [Presentation] 認知心理学と社会文化的アプローチのディベート:説明研究をプラットフォームとして【企画・司会】2011

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] The influence ofrefutation on the quality of argument and conceptual change.2010

    • Author(s)
      Nakano, M
    • Organizer
      The7th International Conference on Argumentation by International Society for the Study of Argumentation.
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam.Netherland.
    • Year and Date
      20100629-0702
  • [Presentation] 説明実践に見る越境性2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 説明にける対話スキルをどう捉えるか2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      20100000
  • [Book] 認知的徒弟制環境の中でのティーチング・アシスタントの学習スパイラル2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 大学生からのプレゼンテーション入門2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 大学 1 年生からのコミュニケーション入門2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Remarks] (1)ホームページ等 コミュニケーション教育のための教授学習支援

    • URL

      http://www.commedu.net/

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi