• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

情報通信技術の発展を考慮した我が国における流通システムの経済学的分析

Research Project

Project/Area Number 22730196
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

松井 建二  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (20345474)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Keywords流通 / 直販 / 卸価格 / 振替価格 / 小売価格
Research Abstract

本研究課題の最終年度である平成25年度は、我が国の流通システムに関する経済学モデルを構築した複数の研究論文を、国際学会において報告を行い、さらに国際学術誌に掲載し、実績を得ることができた。
第1に平成23年度から行ってきた、国際的な流通システムにおける並行輸入に関するモデルを構築した論文が、国際学術誌に掲載された。このモデルは、企業・消費者間で情報の非対称性が存在する状況では、消費者が多数のセグメントに細分化されている時ほど、並行輸入を禁止しない方が、消費者厚生が向上することを示したものである。
第2に昨年度から行ってきた、小売部門を垂直統合した企業内において実質的な卸価格となる、振替価格の役割をモデル化した論文が、国際学術誌に掲載された。企業が価格競争に直面している状況では、全部原価を用いたチャネル管理を行うことが有利であることが、これまでの先行研究で通念として認められてきた。本研究ではこの通念的な結果を覆し、企業が潜在的な参入の脅威にさらされている時は、直接原価に基づいた振替価格設定の方が有利となることをモデルにより示した。
第3に、ある製造業者が小売業者を通した間接流通チャネルと直販チャネルの2つを利用して生産物を販売している時、直販価格と小売業者への卸価格の決定をどの時点で行えば良いかという、最適意思決定時点を求めるモデルを作成した。この研究に関して、本年度にボストンで開催されたアメリカマーケティング学会(American Marketing Association)の学術会議(Summer Educators' Conference)において2本の論文を報告した。さらにこの成果は現在、国際学術誌に投稿中である。

Current Status of Research Progress
Reason

25年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

25年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (4 results)

All 2014 2013

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Gray-market trade with product information service in global supply chains2014

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      International Journal of Production Economics

      Volume: Vol.147, Part.B Pages: 351-361

    • DOI

      10.1016/j.ijpe.2013.08.019

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Entry deterrence through credible commitment to transfer pricing at direct cost2013

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      Management Accounting Research

      Volume: Vol.24, No.3 Pages: 261-275

    • DOI

      10.1016/j.mar.2013.01.001

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Optimal timing for posting a direct price under channel conflict2013

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Organizer
      American Marketing Association Summer Educators' Conference 2013
    • Place of Presentation
      Boston, USA
    • Year and Date
      2013-08-11
  • [Presentation] Direct marketing, channel conflict, and entry deterrence2013

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Organizer
      American Marketing Association Summer Educators' Conference 2013
    • Place of Presentation
      Boston, USA
    • Year and Date
      2013-08-11

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi