• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

A psychological research about the conflict and integration between subjective task-values and perceived costs in academic motivation.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22730499
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

IDA Katsunori  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20399033)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywords課題価値 / コスト / 動機づけ / 青年期
Research Abstract

The purpose of this study is reviewing about study-avoidance motive and investigating the relationship between subjective task-values and perceived task-costs at undergraduates. It is found that the concept of cost in academic learning consists of the anxiety of knowing limitation of learners' own ability and the devaluation of task and the former could coexists with positive values of the task.

  • Research Products

    (12 results)

All 2012 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 動機づけ研究における「価値」の問題-価値の「内容」「内面化」そして「統合的調整」をめぐって-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      自己心理学

      Volume: 5 Pages: 22-38

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習回避動機としての「課題コスト」概念化の試み-課題価値理論および関連する心理学的知見をもとに-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲・乾真希子
    • Journal Title

      釧路論集(北海道教育大学釧路校研究紀要)

      Volume: 44 Pages: 41-48

  • [Journal Article] リアリティショックへの対処と学習への動機づけの関係を考える-半澤論文へのコメント-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      青年心理学研究

      Volume: 23 Pages: 85-89

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習意欲研究における自律性の位置づけ-内発的動機づけの批判的検討を通して-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲・乾真希子
    • Journal Title

      釧路論集(北海道教育大学釧路校研究紀要)

      Volume: 43 Pages: 7-14

  • [Presentation] 大学生における仮想的有能感と心理社会的発達の関連-多次元自我同一性尺度(MEIS)を用いて-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      島根県民会館
    • Year and Date
      2012-10-07
  • [Presentation] 課題コスト尺度作成の試み-学習を回避する負の価値づけと課題価値との関連-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      京都光華女子大学
    • Year and Date
      2011-09-04
  • [Presentation] 動機づけ研究における"自律"-課題価値研究・アイデンティティ研究の視点から-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-24
  • [Presentation] (企画)自主企画「動機づけ理論の再構築に向けて-現実からみた人の動機づけ研究の課題-」2011

    • Author(s)
      中谷素之・速水敏彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-24
  • [Presentation] 学習意欲研究における自律性の位置づけ-内発的動機づけの批判的検討を通して-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第1回大会(自由研究発表・一般研究部門)
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-07-18
  • [Book] 学習意欲と職業 速水敏彦(監修)コンピテンス-個人の発達とよりよい社会形成のために- 第3章22012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Total Pages
      163-171
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 仮想的有能感形成の背景要因-発達との関連- 速水敏彦(編著)仮想的有能感の心理学-他人を見下す若者を検証する- 3章1節2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Total Pages
      91-101
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 自己物語と動機づけ 榎本博明(編)自己心理学の最先端-自己の構造と機能を科学する- 第3部人生を意味づける自己12011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Total Pages
      165-175
    • Publisher
      あいり出版

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi