• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Application of Brain Science in Curriculum Studies

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22730637
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionHamamatsu Gakuin University

Principal Investigator

YURURI Makoto  浜松学院大学, 現代コミュニケーション学部, 准教授 (80509406)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Keywordsカリキュラム・アセスメント / 認知的個性 / 個別化・個性化教育
Research Abstract

The purpose of this study was to clarify the method of applying brain science to a school curriculum, in order to construct a practical curriculum theory based on the findings of brain science. Through the arrangement and analysis of each position engaged in “Mind, Brain, and Education” research, as a key for building a productive relation between brain science and curriculum study, I made it clear that embodying the theory of curriculum assessment will be a break through, and proposed the basic ideas and conditions of it.

  • Research Products

    (5 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 「脳科学と教育」研究の展望と課題-カリキュラム開発への応用に向けたマイルストーンとして2013

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-126

  • [Journal Article] 外国人児童生徒支援に資するアセスメントの枠組の提案-不就学児調査を通して2013

    • Author(s)
      二井紀美子・緩利誠
    • Journal Title

      生涯学習・キャリア教育研究

      Volume: 第9号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校教育における知能検査の利用2012

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Pages: 81-104

  • [Journal Article] 日本における脳科学の政策動向とその意図-「教育への応用をめぐって2011

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 第7号 Pages: 75-96

  • [Presentation] 特別支援教育における脳機能アセスメントの利用-一般教育への示唆を中心に2011

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2011-07-03

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi