• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

多様な情報の融合と大規模異質性モデリングによるマーケティング意思決定の組織的研究

Research Project

Project/Area Number 22H00056
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

照井 伸彦  東京理科大学, 経営学部ビジネスエコノミクス学科, 教授 (50207495)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 忠彦  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)
ウィラワン ドニ・ダハナ  大阪大学, 大学院経済学研究科, 教授 (90432426)
伴 正隆  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)
石垣 司  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)
長谷川 翔平  法政大学, 経営学部, 准教授 (30712921)
李 銀星  東北大学, 経済学研究科, 講師 (00845084)
五十嵐 未来  大阪大学, 大学院経済学研究科, 講師 (30925326)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2027-03-31
Keywordsベイズ統計 / 機械学習 / 大規模データ / テキスト解析 / 消費者行動
Outline of Annual Research Achievements

計画した5つの研究モジュールに関し、本年度は、昨年度実施した(i),(ii)の基礎研究としての文献調査の継続、および(iii)のモデリング研究を実施した。具体的な研究成果の一部を下記に示す。
・口コミ発信行動に対する顧客満足度およびコミットメントの影響の異質性について産業特性を考慮した実証分析を行い、大規模な調査データを用いた分析結果から,産業間における口コミ発信行動について、産業特性によって産業間の異質性が説明できることを明らかにした.・マーケティング変数を組み込んだWord2Vecベースのフレームワークを提案し、マーケティング変数と顧客の属性データから推定される顧客の異質性が重要であることを示た。・マーケティング現象で生じる分布の形状が様々に変化する現象を一つの確率分布で表現するために,階層ベイズ型構造化ベータ分布を提案した.・大規模なマーケティングデータから消費者の異質性を抽出するための統計モデルの開発を進め、音楽ストリーミングサービスで配信された楽曲の国際間比較により、各国間の音楽嗜好の異質性について議論し、消費者の行動履歴から消費者の異質性を抽出し可視化する方法を提案した。・ID付きPOSデータに記録された顧客のレシートデータから、潜在ディリクレ配分(LDA)によって購買機会ごとの購買トピックを抽出し、トピック確率を潜在クラスの形で組み込んだブランド選択モデルを提案した。・プラットフォーム上のユーザーが生成するコンテンツと他ユーザーとのつながりである社会ネットワークの共進化モデルおよびコンテンツの生成と閲覧という二面市場における相互依存関係を考慮したモデルの構築に取り組み、ネットワーク形成およびコンテンツ生成行動の相互作用について新たな知見を得た。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本課題に関する研究論文計9件(うち査読付論文 7件/うち国際共著論文 4件).学会発表計16件(うち招待講演 1件/うち国際学会 4件)の成果を挙げており、おおむね順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

今後はメンバー間の研究打ちあわせの頻度を上げて、相互に情報共有しながら組織的に研究を展開する。さらに実務家連携活動により、当該課題に掛かる多様な実データの取得を目指す活動を行い、サブテーマについてメンバー間で共同研究を立ち上げ、本研究課題をさらに推進する。

  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Maryland(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Maryland
  • [Journal Article] ビジネスデータの統計モデリングとデータサイエンス2024

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Journal Title

      日本統計学会誌

      Volume: 53(2) Pages: 247-273

    • DOI

      10.11329/jjssj.53.247

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 企業の海外進出地域が業績に与える影響について : 企業の異質性を考慮した研究2023

    • Author(s)
      島本, 健, 佐藤, 忠彦, 立本, 博文
    • Journal Title

      国際ビジネス研究

      Volume: Vol.15,No.1 Pages: 15-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cross-industrial study on satisfaction-commitment-PWOM linkage: The role of competition, consumption visibility, and service relationship2023

    • Author(s)
      Ryo Sakiyama, Wirawan Dony Dahana, Chris Baumann, Mingqi Ye
    • Journal Title

      Journal of Business Research

      Volume: 160(5) Pages: 113-715

    • DOI

      10.1016/j.jbusres.2023.113715

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] When does media multitasking induce store visit and conversion? The influence of motivational factors2023

    • Author(s)
      Mingqi Ye, Wirawan Dony Dahana, Chris Baumann, Xi Li
    • Journal Title

      Electronic Commerce Research and Applications

      Volume: 59(5) Pages: 101-256

    • DOI

      10.1016/j.elerap.2023.101256

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What inhibits consumers in emerging countries from engaging in status consumption? A latent class conjoint analysis approach2023

    • Author(s)
      A.R.S. Ibn Ali, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      International Journal of Emerging Markets

      Volume: 18(9) Pages: 2765-2789

    • DOI

      10.1108/IJOEM-02-2021-0223

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The nexus between environmentally responsible behavior and destination attractiveness: The mediating role of place attachment2023

    • Author(s)
      Marwa Abdulsalam, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      Osaka Economic Papers

      Volume: 73(1) Pages: 1-15

    • DOI

      10.18910/91713

  • [Journal Article] Frugal innovation to customers in developed markets: a conjoint analysis2023

    • Author(s)
      Zhonghua Lu, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      Osaka Economic Papers

      Volume: 73(4) Pages: 30-51

    • DOI

      10.18910/94747

  • [Journal Article] 音楽ストリーミングサービスで配信された楽曲の特徴量を用いた音楽嗜好性の国際比較2023

    • Author(s)
      河野瑞樹, 石垣司
    • Journal Title

      サービソロジー論文誌

      Volume: 7 Pages: 1-9

    • DOI

      10.24464/jjs.7.1_1

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Embedding Marketing Environment with Customer Heterogeneity for Store-Level Scanner Data2023

    • Author(s)
      Yinxing Li, Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      SN Computer Science

      Volume: 4 Pages: 371-380

    • DOI

      10.1007/s42979-023-01795-0

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ベイジアンモデリングによるマーケティング課題への接近」2024

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      BCG講演
  • [Presentation] ID-POSデータにおけるレシート埋め込みによる購買目的のセグメンテーション2024

    • Author(s)
      李銀星, 照井伸彦
    • Organizer
      第24回ノンパラメトリック統計解析とベイズ統計
  • [Presentation] ガウス過程を用いたコンテンツ生成および消費モデルの構築2024

    • Author(s)
      五十嵐未来
    • Organizer
      第24回ノンパラメトリック統計解析とベイズ統計
  • [Presentation] ビジネスデータの統計モデリングとデータサイエンス2023

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      統計関連学会連合大会
    • Invited
  • [Presentation] The effect of television-viewing motivation and individual traits on zapping behavior2023 Global Marketing Conference2023

    • Author(s)
      Mingqi Ye, Wirawan Dony Dahana, Chris Baumann, Sotaro Katsumata
    • Organizer
      2023 Global Marketing Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機械学習の経営学研究への応用2023

    • Author(s)
      立本博文,伴正隆
    • Organizer
      2024年度 組織学会 年次大会
  • [Presentation] 購買トピックを考慮したブランド選択モデル2023

    • Author(s)
      田代英男,伴正隆
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第114回研究大会
  • [Presentation] ユーザーごとの動的異質性を考慮したコンテンツ生成および消費行動モデルの構築2023

    • Author(s)
      五十嵐未来
    • Organizer
      2023年度統計関連学会連合大会
  • [Presentation] A Coevolution Model of Network Formation and Content Generation on Social Reading Platform2023

    • Author(s)
      Mirai Igarashi
    • Organizer
      64th ISI World Statistics Congress
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Co-evolution Model of Network Formation and Content Generation2023

    • Author(s)
      Mirai Igarashi
    • Organizer
      45th ISMS Marketing Science Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi