• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Development and Implementation of the CEFR-J-Based Multilingual Education Platform

Research Project

Project/Area Number 22H00076
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三宅 登之  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40259213)
周 育佳  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40771944)
パルマヒル フロリンダ  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40813176)
川本 渚凡  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40907797)
根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)
西畑 香里  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (50869740)
藤縄 康弘  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (60253291)
秋廣 尚恵  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (60724862)
ティプティエンポン コシット  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (70759208)
王 ウェイトン  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 特定教員 (80867862)
山田 洋平  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (80893916)
望月 圭子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90219973)
加藤 晴子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90275818)
森田 耕司  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (90581794)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2027-03-31
Keywords外国語教育 / CEFR / 多言語教育 / 言語教育資源 / シラバス構築 / 教材研究 / テスト開発 / e-learning
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、「ヨーロッパ言語共通参照枠(以下CEFR)」の国内における本格的な英語教育への適用例である「CEFR-Jプロジェクト」で構築した言語教育資源を ベースにして、主要なCEFR が意図した EU 圏内の言語だけでなく,CEFR準拠資料の足りないアジア言語や少資源言語の外国語教育資料をCEFR-J準拠で統一的に構 築・整備する手法を提案し、各言語共通の汎用シラバスで全言語資料を適切な CEFR-J レベルに配置し、それに基づく個別言語のCEFR-Jレベルを推定する Can Do テストを開発する。
2023年度は、専攻言語27言語(日本語を除く)で Can Do テストのリーディング・セクションの問題作成・チェックを行い、Pre-A1 から B2.2 までの Can Do 20個分の問 題 20セットをコンピューター・システムにすべて実装を完了した。
また各言語で、教育利用を前提とした教育用テキストのコーパス構築を行い、web サーバー経由でコーパス検索システムを共有した。これに関する28言語のマニュアルを個別言語で作成を行った。
これらのチェックを年度後半に行い、2024年1月末に言語文化学部・国際社会学部の両学部の1-4年生を対象にCan Do テストのリーディング・セクション全学実施を試みた。実際には希望者だけであったが、1000名余りの学生が27言語で受験をし、暫定的ではあるがそれぞれのCEFRレベルの判定および学年別の能力推定、不安定な質問項目の特定等の資料を得る事ができた。これらを各専攻言語単位で分析を行うと共に、科研メンバーの専門言語による詳細な分析にかけ、2024年度の再実施に向けて検討事項を洗い出す予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は、以下の内容を実施し、ほぼ計画通りに推進できた:
1) 専攻言語27言語で Can Do テストのリーディング・セクションの問題作成・チェックを行い、コンピューター・システムに実装を試みた。
2) 多言語教育用テキスト・コーパス構築を行い、web サーバー経由でコーパス検索システムを共有、そのマニュアル作成も完了した。
3) 27言語対象でCan Do テスト リーディング・セクションの全学実施を行った。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は、リーディングおよびリスニング・セクションの問題をコンピューターシステムへの実装を完了し、言語文化学部・国際社会学部での全学実施を計画している。2023年度と同様、全学FD 研修会などの機会を設け、外国語教育にテストを利用するメリット、テストを単純な文法・読解問題ではなく、4技能の Can Do ベースの技能試験にする意義を周知徹底していく。
科研チームは引き続きこの舵取り役となるべく、テストの品質チェックと実施されたテスト結果の分析を行いつつ、学部の28言語専攻の外国語教育に新しい方向性を与えるべく、シラバス・指導法への改善点等も踏まえてパフォーマンステストを利用する意義を研究・発信する。
さらに、今年度は立教大学外国語教育研究センターとの合同シンポジウムを開催し、多言語テストの作成手法や各言語での Can Do テスト実施や関連する CEFR 適用の具体的な方法や課題を検討する機会を持ちたい。

  • Research Products

    (50 results)

All 2024 2023 Other

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 10 results) Presentation (36 results) (of which Int'l Joint Research: 23 results,  Invited: 12 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Acquisition of Existence and Possession Structures in Japanese-Chinese Cross-Referentiality of Two-Way Learner Corpora: Beginner and Advanced Level-Wise Production Trends and Analysis2024

    • Author(s)
      Fukuda, Sho ; Zhang, Zheng ; Mochizuki, Keiko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World 6

      Volume: 6 Pages: 81-102

    • DOI

      10.24546/0100487716

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Von der Auxiliarselektion zur Aktionsart : Eine Diskussion anhand der Lesarten von freien Dativen bei Antikausativa und Unakkusativa im Deutschen2024

    • Author(s)
      Miho Takahashi and Yasuhiro Fujinawa
    • Journal Title

      Linguisten-Seminar : Forum japanisch-germanistischer Sprachforschung

      Volume: 6 Pages: 82-99

    • DOI

      10.11282/jggls.6.0_82

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポーランド語のアスペクト体系から見た日本語のテイル形2023

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Journal Title

      Practicing Japan. 35 years of Japanese Studies in Poznan and Krakow

      Volume: - Pages: 99-108

    • DOI

      10.48226/978-83-67287-73-9

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Filipino Language Use of Japanese Students of Filipino Descent2023

    • Author(s)
      Florinda Amparo A. Palma Gil
    • Journal Title

      ASEAN Journal of Applied Linguistics

      Volume: Vol 2, Issue 1 Pages: 97-114

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 『新刊紹介:バティスト・プヨ( 2023) 『名詞複数形の意味 日仏対照言語学の観点から』関西学院大学出版会』2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Journal Title

      ふらんぼー

      Volume: 49 Pages: 112-116

    • Open Access
  • [Journal Article] Developing “Can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N & Tono, Y
    • Journal Title

      Proceedings of the 16th Asian Association for Lexicography

      Volume: - Pages: 103-112

  • [Journal Article] 英語学習用活用語彙リストの提案 ― CEFR-J Wordlist のコロケーション・データセットの試み ―2023

    • Author(s)
      福田航平・投野由紀夫
    • Journal Title

      言語資源ワークショップ発表論文集

      Volume: 1 Pages: 133-146

    • DOI

      10.15084/00003733

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research into dictionary use in an era of e-lexicography2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 28-33

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing “Can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N. & Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 103-113

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Toward multilingual language assessment: Adapting CEFR-J Can Do Tests2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the ALTE 8th International Conference, Madrid

      Volume: - Pages: 204-208

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge

      Volume: - Pages: 566-578

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Teaching Thai for Foreigners and the Principles of CEFR in Thai Teaching: Experience from Japan2024

    • Author(s)
      コースィット・ティップティエンポン
    • Organizer
      Special Lecture Invitation on Teaching Thai Language for Foreigners with CEFR(Walailak University, Thailand)
    • Invited
  • [Presentation] Vocabulary use in writing: A comparative analysis of CEFR-based evaluation2024

    • Author(s)
      Wang, Wei-Tung
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] ポーランドの言語政策とCEFR2024

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Organizer
      CEFR-J 2024 シンポジウム(東京外国語大学)
  • [Presentation] 「さいたま市 CEFR-J プロジェクト」中間報告(3年目)2024

    • Author(s)
      根岸雅史・工藤洋路・内田諭・村越亮治・紺頼麻子・伊藤もみじ
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
  • [Presentation] 日本語・中国語双方向学習者コーパスにおける <存在・所有表現>の第二言語習得2024

    • Author(s)
      福田翔・張 正・望月圭子
    • Organizer
      第6回学習者コーパス国際シンポジム LCSAW 6 (2024)
  • [Presentation] CEFRに基づく中国語四技能評価:留学・国際共同教育との相関性2024

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      CEFR-J 2024 シンポジウム(東京外国語大学)
  • [Presentation] Towards Word Level Identification in the Filipino Language Through Textbook Analysis2023

    • Author(s)
      Florinda Amparo Palma Gil
    • Organizer
      15th Philippine Linguistics Congress
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「モンゴル語初級レべルの教科書における学習項目についてー日本で出版された教科書の事例からー」(原文:モンゴル語)2023

    • Author(s)
      山田洋平
    • Organizer
      THE 12th INTERNATIONAL CONGRESS OF MONGOLISTS “PAX MONGOLICA AND HISTORICAL EXPERIENCE”(ULAANBAATAR, MONGOLIA)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates’ self-assessment2023

    • Author(s)
      Zhou, Yujia, Motteram, Johanna., Negishi, Masashi.
    • Organizer
      the 9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] La diversite des emplois du mot limite observee dans l'oral informel en francais2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Organizer
      日本フランス語学会 シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] 「TUFSフランス語話し言葉コーパスに現れるフランス語の特徴ー談話標識の分布」2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Organizer
      科研C(20K0056)ワークショップ:日常会話に見る談話の問題ー日仏対照研究』
  • [Presentation] TUFS Polish studies: an outline of history and the latest achievements in the years 2013-20222023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      II International Convention on the Polish Language and Culture(University of Szczecin)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Construction of a computer-based examination system in Polish according to CEFR at TUFS2023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      VIII World Congress of Polonists(Jagiellonian University)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Czeslaw Milosz and his multilingualism in the eyes of the Japanese2023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      GlottoTalk(University of Gdansk)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Our Little Poland, i.e. Polish studies TUFS - a center for teaching Polish as a foreign language in Japan2023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      Meeting with prof. Morita(University of Gdansk)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N & Tono, Y
    • Organizer
      AsiaLex2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use2023

    • Author(s)
      Tono, Y & Kawamoto, N
    • Organizer
      AILA2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a Comprehensive Learning System for English language teaching in Japan: The case of the CEFR-J.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      New Directions East Asia Conference 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The CEFR-J Project: Approach, Method and Implementation.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      An invited talk at the National Academy of Educational Research, Taipei.
    • Invited
  • [Presentation] Implementing the CEFR Framework in English Language Teaching in Japan: Insights from the CEFR-J Project.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      APLX 2023 International Conference on Applied Linguistics (and ETRA 40th International Conference on English Teaching and Learning and TESPA 2023 Taiwan ESP Association Annual Meeting)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CEFR-J x 28 for lexicographical resource development.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      eLex2023 Symposium: "LEXICOGRAPHY AND CEFR: LINKING LEXICOGRAPHIC RESOURCES AND LANGUAGE PROFICIENCY LEVELS"
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CEFR-J x 28 multilingual Can Do test development: an interim report.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain (27 April, 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Innovative Approaches to Language Teaching and Learning Through Corpus Linguistics2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      MAAL Online Roadshows 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items.2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Organizer
      4LR@LDK2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Dictionaries and their use in foreign language classes. New challenges in a multilingual, digital, and global world, AILA2023.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日中対訳小説に見るサセテ+授受形の翻訳2023

    • Author(s)
      加藤晴子
    • Organizer
      第十四届漢日対比語言学研討会(中国海洋大学(中国・青島))
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J x 28 multilingual Can Do test development: an interim report2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates’ self-assessment.2023

    • Author(s)
      Zhou, Y. J., Motteram, J., Negishi, M.
    • Organizer
      9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「動詞の自他 /アスペクト」習得における学習者の母語の影響: 中国語・日本語学習者 双方向学習者コーパスの分析」2023

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      湖南大学外国語学院シンポジウム「これからのコーパス研究:分野領域を越えて考える新しい研究とは」
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “Word Order Typology and the Acquisition of Chinese “Verb + Resultative” Compound Verbs: Insights from Learner Corpora of Chinese”2023

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      the 29th annual conference of International Association of Chinese Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語L1上級中国語学習者の有界性の認知処理:遠隔学習者対話・作文コーパスから2023

    • Author(s)
      劉 秋文・望月圭子
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences 2023.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of fluency based on learner corpus of English conversations2023

    • Author(s)
      Tikhonenko Maxim and Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The Japan Association for English Corpus Studies
  • [Presentation] 「中国語・英語母語話者による日本語の第二言語習得と母語の影響」パネル発表2023

    • Author(s)
      望月圭子/張 正/ローレンス・ニューベリーペイトン/福田翔
    • Organizer
      第7回東アジア日本研究者協議
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「Cefrによる上級中国語学習者の読解・聴解・スピーキング・作文能力評価」2023

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      日本中国語学会第73回大会
  • [Presentation] ”International Joint Educationthrough Dialogue"2023

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      13th Annual Symposium of Consortium for Asian and African Studies (CAAS) “Multiculturalism Revisited” Tokyo University of Foregin Studies.
  • [Presentation] 中国語教育における国際共同教育・留学と四技能能力への効果2023

    • Author(s)
      劉秋文・望月圭子
    • Organizer
      外国語教育学会 第27回大会
  • [Book] 『中高ギャップを埋める高校の英語授業6つの改善策』金谷憲(編著)2023

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246728
  • [Book] 『オールカラー 超入門! 書いて覚えるタイ語ドリル』2023

    • Author(s)
      コースィット・ティップティエンポン
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ナツメ社
    • ISBN
      9784816373978
  • [Remarks] CEFR-Jx28 プロジェクト

    • URL

      https://www.tufs.ac.jp/collaboration/intlaffairs/sgu/cefr-j_28.html

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi