• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

Construction and Evaluation of a High-Density Learning Analytics Infrastructure for Data-Driven Education

Research Project

Project/Area Number 22H00551
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山下 隆義  中部大学, 工学部, 教授 (60564721)
大久保 文哉  九州大学, システム情報科学研究院, 准教授 (40608824)
谷口 雄太  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 助教 (20747125)
峰松 翼  九州大学, システム情報科学研究院, 助教 (00838914)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Keywords学習分析 / 教育支援 / 実時間処理 / センシング / 教育評価
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,データ駆動型教育を実現するための高密度学習分析基盤の構築と評価を行う.学習者の学習状況を学習トピック単位で理解することで個別最適な情報推薦を行うデータ駆動型教育を実現する.ここで,学習トピックとは,科目内で学習する概念や学習項目,学習キーワードなどの構成要素を指す.そのために,①教育学習を学習トピック単位で記録する密センシング手法,②教育学習活動の文脈を把握する深層的活動分析手法,③行動変容を促す説得性を持ったフィードバック手法について研究を進める.数千人が集う大学教育の実践の場で,リアルタイム支援,授業の実施回毎の支援,授業期間毎の支援の3つの時間粒度でデータ駆動PDCAサイクルの実証実験を実施し,研究成果の有用性と有効性を検証するとともに,学習分析技術や基盤システム,エビデンスをオープン化して成果を国内外に広く展開する.
2022年度は,PC搭載のカメラ映像から注視領域の学習トピックを特定し,学習履歴化.システム操作に伴う学習履歴情報と統合して,学習活動履歴の時空間分解能を向上させる密センシングを実現するためのプロトタイプシステム開発を行った.また,研究代表者らが保有している活動予測や理解度推定などの技術の精度向上を行った.さらに多元因子から活動予測に強く寄与する特徴を発見する手法,ならびにその特徴を活動の早期段階に発見する手法を開発した.実証実験に向けた取り組みとして,特にリアルタイム支援による教育・学習の改善のための授業デザインや評価方法について翌年度以降の実験計画を具体化していくために,研究分担者と議論を行った.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究計画としてあげている「学習活動密センシング」,「横断・学習分析/深層・学習分析」,「説得力のある情報推薦」について,当初計画通り技術開発やシステム開発を進めて,その精度検証まで行うことができている.

Strategy for Future Research Activity

引き続き,研究計画に沿い技術開発を精度検証を進め,現場での実証実験については少し前倒しで進めることを検討する.

  • Research Products

    (6 results)

All 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Recurrent Neural Network-FitNets: Improving Early Prediction of Student Performance by Time-Series Knowledge Distillation2022

    • Author(s)
      Ryusuke Murata, Fumiya Okubo, Tsubasa Minematsu, Yuta Taniguchi, Atsushi Shimada
    • Journal Title

      Journal of Educational Computing Research

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1177/07356331221129765

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Live Sharing of Learning Activities on E-Books for Enhanced Learning in Online Classes2022

    • Author(s)
      Yuta Taniguchi, Takuro Owatari, Tsubasa Minematsu, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 14 Pages: -

    • DOI

      10.3390/su14126946

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Scaled-Dot Product Attention for Early Detection of At-Risk Students2022

    • Author(s)
      Sukrit Leelaluk, Tsubasa Minematsu, Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo, Takayoshi Yamashita, Atsushi Shimada
    • Organizer
      IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE2022)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessment of At-Risk Students’ Predictions From E-Book Activities Representations In Practical Applications2022

    • Author(s)
      Erwin D. Lopez Z., Tsubasa Minematsu, Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education 2022 (ICCE2022)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development and Evaluation of a Field Environment Digest System for Agricultural Education2022

    • Author(s)
      Kanu Shiga, Tsubasa Minematsu, Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Rin-ichiro Taniguchi
    • Organizer
      IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE2022)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習システム間横断学習分析のための教育データ関連分析手法2022

    • Author(s)
      松尾 早一朗, 峰松 翼, 谷口 雄太, 大久保 文哉, 島田 敬士
    • Organizer
      第38回教育学習支援情報システム研究発表会 (CLE38)

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi