• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Establishing a method for describing interactive communicative competence of English language learners through interdisciplinary research

Research Project

Project/Area Number 22K00689
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

飯尾 淳  中央大学, 国際情報学部, 教授 (80707109)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 茂則  中央大学, 文学部, 教授 (80291962)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Keywordsインタラクティブ・コミュニケーション / コミュニケーション能力 / 異文化間交流教育 / オンライン・ミーティング / 会話分析
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、インターネットを活用した教育プログラムを通して、日本語話者とアジアの複数の国の学習者とのやり取りを実施し、会話分析研究のうち、マイクロ・レベル分析の手法を用いて、学習者のICの実態を記述・分析することによって、英語によるICの実態と参与者の能力・発達、学習者間の違い等を明らかにするものである。また、この研究を通して、新たなデータ収集及び分析手法を確立する。さらに、開発したIC記述方法の適用が学習支援に効果を発揮することを検証する。
現状実施している日本の学校と海外の協定校とのネットワークを拡大し、生徒・学生による異文化交流教育授業の運営体制基盤を強化した。2022年度の活動に引き続き、2020年度および2021年度に実施したパイロットプロジェクトの経験を踏まえて、実施手順の標準化や、主として人的資源を中心とした支援体制の安定化をはかった。具体的には、インドネシア、タイ、台湾、韓国の関連組織、学校等を訪問し、本研究遂行のための異文化交流教育授業実施に対する協力を求めた。その結果、大幅に協定校のネットワークを拡大でき、今後の運営に対する盤石な基盤を構築できた。本研究が対象としている「ほぼ初めて異文化に触れる」生徒を対象とした場合には、特別な指標を用意してコミュニケーション状況を記述する必要があることがパイロットプロジェクトの経験で明らかになっており、類似の先行研究を当たりつつも、本研究で参考にできる部分を抽出して利用することが求められていた。2022年度に実施したIC記述方法の予備的検討を踏まえて、コミュニケーションの状況を可視化するプロトタイプ・システムを構築した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

プロジェクト全体に関する運営体制構築に関しては計画以上に進展している。ただし、計画ではデータベースを構築し、公開する予定であったが、公開すべきシステムの開発が遅れており、若干の計画修正が求められる状況である。

Strategy for Future Research Activity

IC記述方法はプロトタイプを作成して確立できたので、それをシステム化する方法を早急に検討のうえ、公開の準備を進める。

  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 大邱教育大学(韓国)

    • Country Name
      KOREA (REP. OF KOREA)
    • Counterpart Institution
      大邱教育大学
  • [Int'l Joint Research] KMITL/タマサート大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      KMITL/タマサート大学
  • [Int'l Joint Research] 厦門大学(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      厦門大学
  • [Journal Article] The Impact of the SMILE Project on Thai EFL Learners: Collaborations between Thai and Japanese L2 Learners2023

    • Author(s)
      Prapaipun Pornthanachotanan, Shigenori Wakabayashi, Jun Iio, Junji Sakurai, Yohei Honda, Teera Insawat, Pornsiri Singhapreecha
    • Journal Title

      LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network

      Volume: 17(1) Pages: 662 - 687

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] How ICT Tools Support a Course Centered on International Collaboration Classes2023

    • Author(s)
      Wakabayashi Shigenori, Iio Jun, Ramayah Kumaraguru, Komoto Rie, Sakurai Junji
    • Journal Title

      IFIP Advances in Information and Communication Technology

      Volume: 685 Pages: 261 - 274

    • DOI

      10.1007/978-3-031-43393-1_24

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 通じるという喜びと驚きともっと上手くという叫び2023

    • Author(s)
      若林茂則, 飯尾淳, クマラグル・ラマヤ, 櫻井淳二
    • Journal Title

      KELESジャーナル, 関西英語教育学会

      Volume: 8 Pages: 18 - 26

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICTを用いた日本語によるタイと中国の大学間オンライン双方向同時協働授業実践報告 ―振り返り活動による学習者の気づきを中心に―2024

    • Author(s)
      馬場美穂, 鄒聖傑, 飯尾淳, 櫻井淳二, 若林茂則
    • Organizer
      第1回タイ国日本語教育国際シンポジウム ―これからの社会に生きる力―
  • [Presentation] Lessons Learned from Intercultural Communication Classes of the SMILE Project2023

    • Author(s)
      Iio J., Miyamoto Y., Wakabayashi S.
    • Organizer
      The 21st AsiaTEFL International Conference (AsiaTEFL 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] High School Students’ Confidence in Speaking English and Attitude to an ICT-based International Collaboration2023

    • Author(s)
      Amornrat A., Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J., and Insawart, T.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learners’ Attitudes to English Language Learning through ICT-based International Collaboration Classes2023

    • Author(s)
      Kokwarn, P., Wakabayashi S., Iio J., Sakurai, J., Insawart, T., and Honda, Y.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impacts of Collaboration Classes through The Internet: A Case Study of Thai - Japanese Students on SMILE Project (Students Meet Internationally through Language Education)2023

    • Author(s)
      Mayuroh, M., Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J., and Kijima, Y.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study of the Impact of The SMILE Project on Thai EFL Learners: The Collaboration between Thai and Japanese L2 Learners2023

    • Author(s)
      Pornthanachotanan, P., Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J., Honda, Y., Insawart, T., and Pornsiri, S.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What a Series of ICT-based Collaboration Classes Bring to High School and College Students2023

    • Author(s)
      Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] The Fourth International Conference on the SMILE Project and Intercultural Communication Education (SPICE2024)2024

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi