• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

Toward an Alternative Pedagogical Framework: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania and Ghana

Research Project

Project/Area Number 22K13651
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

坂田 のぞみ  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 助教 (90881300)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Keywords学習者中心型教授法 / オルタナティブ教授法 / ケイパビリティアプローチ / 事例比較 / 時空間比較 / タンザニア / ガーナ / アフリカ
Outline of Annual Research Achievements

本研究では「現地適合性の高いオルタナティブ教授法」の生成を目指すべく、タンザニア人・ガーナ人研究者の視点を取り入れ、現地の実情・関心に即した研究内容と方法論を確立する必要がある。そのため、2022年度は研究協力者と毎週オンラインで研究打ち合わせを行い、研究全体の方向性、データ収集法、分析方法を密に協議した。聞き取り調査における質問項目と、両国での研究倫理審査書類の作成も協働で行った。
また本研究は、タンザニアとガーナ間での教授法の事例比較に加え、両国の教授法論と改革の変遷という時空間比較の視点も取り入れている。2022年度は、これらの視点に関して文献調査と政策分析を中心に実施し、タンザニアとガーナにおける教育発展の歴史を現地研究者の協力を得ながら進めた。加えて、本研究で比較軸とする、国境を超えて発展途上国に教育移転されてきた学習者中心型教授法に関して、多数の実証研究をシステマティックレビューの手法を用いて分析、研究の焦点・手法・結果を分類し、網羅的に取りまとめた。マクロな視点から学習者中心型教授法の現地適合性に関する諸条件やそれらの傾向を概観しつつ、ミクロな視点で個別の国や地域に関する社会・文化的文脈を分析し、現地親和性を高めるための諸条件を比較検討した。
タンザニア・ガーナ両国の研究者と国際学会での発表、および、システマティックレビューに関する国際共著論文を発表し、次年度以降に行う現地調査の基礎を築いた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

現地研究協力者との協議および文献調査に集中し、学会発表・論文発表を行った。ただし、当初計画していた初年度後半での現地調査は、次年度以降、各国で研究倫理審査が通り次第実施となる。

Strategy for Future Research Activity

2023年度以降は、毎週の研究打ち合わせに加え、研究協力者らとの文献の読み合わせも定期的に行う。研究協力者と協働で現地調査を行い、データ収集と分析を実施。学会発表と論文執筆も継続的に行う。

Causes of Carryover

現地調査が次年度に繰越となった分、論文の英文校閲費等に使用したため、当初計画との差額が生じた。2023年度は、タンザニアとガーナでの現地調査に係る費用、および現地研究協力者に支払う謝金等に助成金の大半を使用する計画である。その他、消耗品費や英文校閲費も、必要に応じて使用する。

  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Dar es Salaam/Mzumbe University(タンザニア)

    • Country Name
      TANZANIA
    • Counterpart Institution
      University of Dar es Salaam/Mzumbe University
  • [Int'l Joint Research] University of Cape Coast/University of Ghana, Lagon/University of Education, Winneba(ガーナ)

    • Country Name
      GHANA
    • Counterpart Institution
      University of Cape Coast/University of Ghana, Lagon/University of Education, Winneba
  • [Int'l Joint Research] University College London/University of Exeter/Education Development Trust(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University College London/University of Exeter/Education Development Trust
  • [Journal Article] Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries2023

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 126 Pages: 104033~104033

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104033

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students’ experiences at an elite British university2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Winston-Proctor Cynthia E.、Harris Lasana T.
    • Journal Title

      Cambridge Journal of Education

      Volume: 53 Pages: 397~411

    • DOI

      10.1080/0305764X.2022.2161476

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Is learner-centred pedagogy associated with pupils’ positive attitudes towards learning? The case of Tanzania2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: - Pages: 1~19

    • DOI

      10.1080/03057925.2022.2036592

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Embracing the Messiness in Mixed Methods Research: The Craft Attitude2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Journal of Mixed Methods Research

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1177/15586898221108545

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The outcomes of learner-centred pedagogy: A systematic review2022

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 94 Pages: 102649~102649

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2022.102649

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A systematic review of the implementation of learner‐centred pedagogy in low‐ and middle‐income countries2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Bremner Nicholas、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Review of Education

      Volume: 10 Pages: -

    • DOI

      10.1002/rev3.3365

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] タンザニアにおける教育借用としての学習者中心型教授法-国際教育政策と初等教員の教授法解釈との相違をめぐって-2022

    • Author(s)
      坂田のぞみ
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 64 Pages: 47-70

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タイの防災教育に関する予備的検討2022

    • Author(s)
      牧 貴愛、竹内 裕希子、坂田 のぞみ
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Pages: 275~279

    • DOI

      10.15027/53403

    • Open Access
  • [Presentation] Does Learner-Centred Pedagogy Typify a Dependency Relationship? Stakeholder Interactions and Negotiations during Policy Formation Processes in Ghana2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi, Edjah Hannah
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Possible Nexus between Ujamaa and Learner-Centred Pedagogy in Tanzania2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi, Mgonda Nkanileka L.
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] National Agenda for ICT in Education: A Comparative Analysis between South Africa and Japan2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi, Sakaguchi Masayasu, Shimoda Asami, Maki Takayoshi
    • Organizer
      アフリカ教育学会
  • [Book] Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Routledge

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi