• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Toward an Alternative Pedagogical Framework: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania and Ghana

Research Project

Project/Area Number 22K13651
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

坂田 のぞみ  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 助教 (90881300)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Keywords学習者中心型教授法 / オルタナティブ教授法 / ケイパビリティアプローチ / 事例比較 / 時空間比較 / タンザニア / ガーナ / アフリカ
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、世界中で展開されている学習者中心型教授法(参加型・協調型学習など)の現地適合性を考察し、個々の文脈に応じた教育方法、「新教授法フレームワーク」の確立を目指す。本若手研究で比較対象としてきた東西アフリカ2か国(タンザニアとガーナ)に加え、2年目は、科研費国際共同研究強化(A)を通して中南米メキシコを比較軸に加えた。各国間および各大陸間で、「新教授法フレームワーク構築のためのアプローチ方法」の改変可能性・柔軟性を調べる。
2023年度は、研究代表者(坂田)が、メキシコにおけるデータ収集および、そのための共同研究をイギリスにて計半年間行ったため、タンザニアおよびガーナへの渡航がかなわなかった。メキシコ3県(モントレー、イダルゴ、チアパス)で計168名を対象とした聞き取り調査を終了し、主題分析を遂行中である。ガーナの研究者ら(Dr Hannah Edjah, Dr Abraham Okrah, Mr Eugene Henaku)とは、毎週オンライン研究会を開催し、リサーチデザイン、聞き取り調査の質問項目、倫理審査申請、現地研究者への調査方法研修を、共に行ってきた。2024年度初旬より、現地5県での聞き取り調査を開始するところである。また、タンザニア人研究者(Dr Haruni Machumu)ともオンラインで継続的に連絡を取り合い、倫理許可の取得後、1県(リンディ)でデータ収集を終えた。
これと並行して4つの国際学会で本研究の途中成果や関連研究を発表した。また、3本の査読付き国際共著論文を出版し、現在1本の査読付き論文が査読中である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究代表者のイギリス・メキシコ滞在(上記参照)により、タンザニア・ガーナへの渡航がかなわなかったが、これら2か国で共同研究者によるデータ収集体制を確立できたことにより、おおむね順調に調査を進めることができている。タンザニア・ガーナでの倫理審査取得に予定より時間がかかり、データ収集開始が当初計画より若干遅れたが、2024年度初旬には現地調査を終えられる予定である。

Strategy for Future Research Activity

2024年度中盤から後半にかけて、研究協力者らとデータ分析を行い、さらなる学会での共同発表、国際共著論文の執筆を行う予定である。

Causes of Carryover

データ収集開始時期が当初より遅れたため、次年度への繰越額が生じた。最終年度に現地調査を終了させる際に全額使用予定である。

  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Dar es Salaam/Mzumbe University(タンザニア)

    • Country Name
      TANZANIA
    • Counterpart Institution
      University of Dar es Salaam/Mzumbe University
  • [Int'l Joint Research] University of Cape Coast/University of Ghana, Lagon/University of Education, Winneba(ガーナ)

    • Country Name
      GHANA
    • Counterpart Institution
      University of Cape Coast/University of Ghana, Lagon/University of Education, Winneba
  • [Int'l Joint Research] University College London/University of Exeter/UNRWA(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University College London/University of Exeter/UNRWA
  • [Int'l Joint Research] Catholic University of East Africa/University of Nairobi(ケニア)

    • Country Name
      KENYA
    • Counterpart Institution
      Catholic University of East Africa/University of Nairobi
  • [Journal Article] Exploring postcolonial relationships within policy transfer: the case of learner-centred pedagogy in Ghana2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Yates Chris、Edjah Hannah、Okrah Abraham Kwadwo
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: - Pages: 1~18

    • DOI

      10.1080/03050068.2023.2258681

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Self-directed learning and student-centred learning: a conceptual comparison2023

    • Author(s)
      Morris Thomas Howard、Bremner Nicholas、Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Pedagogy, Culture and Society

      Volume: - Pages: 1~20

    • DOI

      10.1080/14681366.2023.2282439

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries2023

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 126 Pages: 104033~104033

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104033

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students’ experiences at an elite British university2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Winston-Proctor Cynthia E.、Harris Lasana T.
    • Journal Title

      Cambridge Journal of Education

      Volume: 53 Pages: 397~411

    • DOI

      10.1080/0305764X.2022.2161476

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Book review: Shadow Education in Africa: Private Supplementary Tutoring and its Policy Implications2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25 Pages: 163~164

    • DOI

      10.1108/JICE-03-2023-050

  • [Presentation] Can Learner-Centred Pedagogy Contribute to Learning Equity?2024

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Collaboration between Stakeholders in the Design of Context-based Curriculum in Ghana2023

    • Author(s)
      Henaku, Eugene Adu, Nozomi Sakata
    • Organizer
      Comparative Education Society of Asia
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using Mixed Methods Research Reflexivity for Inclusive Education Systems2023

    • Author(s)
      DeJaeghere, Joan, Nozomi Sakata, Amita Chudgar, Tom Luschei, Nancy Kendall, Erin Murphy-Graham, and Caine Rolleston
    • Organizer
      Education and Development Forum (UKFIET) Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centred Pedagogy: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania2023

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      Human Development and Capability Association
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Routledge
  • [Funded Workshop] Teaching and Learning Approaches across Borders2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi