• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Basic Studies of fundamental education in architecture in Modern Japan

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 22K14414
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 23040:Architectural history and design-related
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

Hayashi Yoji  芝浦工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 研究員 (10894040)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2024-03-31
Keywords建築基礎教育 / 近代日本 / 建築図画 / エコール・デ・ボザール / 横浜高等工業学校 / デジタルアーカイブス
Outline of Final Research Achievements

In this study, a high-resolution digital archive of glass dry plates of student works from the "Architectural Drawings" architectural project conducted by the Department of Architecture at the Yokohama Higher Technical School, an architectural educational institution in the prewar period, was created, and a survey of original materials held by other institutions closely related to this archive was conducted. A database was constructed based on the digital archive, and an attempt was made to elucidate the historical activities of basic architectural education in modern Japan. This research realized the preservation of materials on fundamental education in architecture in Modern Japan.

Free Research Field

建築歴史・意匠・教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

横浜高等工業学校の中村順平の建築教育は、世界的に伝播した近代建築教育システムのモデル、エコール・デ・ボザールの教育を範として行われた。横浜の建築基礎教育の根幹をなす「建築図画」は、ボザール教育の日本化という取り組みで、ボザールの特徴的な課題「要素分析」は、各国の建築教育の基礎課程でも採用され、同種の修練が世界的に伝播した。中村は「建築図画」を設計演習以前の基礎課程と位置づけ、西洋建築のオーダーおよび日本の過去の建築を学生たちに描かせた。ボザール流の表現による日本建築描写は中村の建築教育でのみ発展を遂げており、他との比較の上で横浜の「建築図画」の整理は近代日本の建築基礎教育を知る上で重要である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi