2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Teachers' Instructional Methods for Encouraging Students' Discussion in Controversial Issues
Project/Area Number |
22K20250
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Keisuke Iwasaki 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 助教 (20962921)
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Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
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Keywords | 議論 / 論争問題学習 / ソクラテス・セミナー / 教育評価 / 教師教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focused on (1) “Socratic Seminar” and (2) “Self-Evaluation of Discussion” with regard to teachers' instructional methods for encouraging students' discussion in controversial issues. The study also clarified the relationship between the introduction of (1) and (2) in the classroom and the cognitive change of teachers and students. The results suggest that while the introduction of (1) and (2) increases the possibility of student-centered discussions in classes dealing with controversial issues, it is not enough for teachers to simply introduce (1) and (2), and that it is important for teachers to share the significance and purpose of these methods and for teachers to facilitate better discussions.
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Free Research Field |
教科教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの社会科教育学研究においては、様々なカリキュラムの分析やその授業理論に基づく授業開発研究が盛んに行われてきた。しかし、そのような研究は社会科教育のカリキュラムや授業理論を確立することに重きが置かれており、論争問題学習を日本の教室の中でどのように取り入れていくべきかということに十分な関心が払われてこなかった。本研究では、具体的な指導法導入に関わる教師や生徒の反応や認識に着目したことで、実際に論争問題学習を教室で導入した際に起こる教師の指導上の葛藤を明らかにできた点で意義がある。また、本研究の成果や課題は教師教育における論争問題学習の指導法の確立に関する議論の際にも参考となる。
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