• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Education for Sustainable Development: Roles of Japanese Universities for Developing Global Citizens and Lifelong Learners

Research Project

Project/Area Number 22KF0276
Allocation TypeMulti-year Fund
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISLAM MD TARIQUL  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 外国人特別研究員
Project Period (FY) 2023-03-08 – 2025-03-31
Keywords日本の科学者 / 持続可能性 / 比較教育研究 / SDGs
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、若者、とりわけ大学生が、「持続可能性」についていかなる認識を有しているか、またその認識に、大学におけるSTEM教育がいかに影響を及ぼしているか、日本を事例に研究し、バングラデシュにおける同様の認識と比較研究を行うものである。初年度であった2023年度は、受け入れ教員である日下部とタリクルで共同し、日本の先端科学に携わる大学教員6名にインタビューを実施、インフォーマントにおける、SDGsやサスティナビリティに関する認識に関するデータを収集した。また、タリクルはバングラデシュに渡航し、日本との比較のため、同様のテーマで現地調査を行った。これらの成果は、広島大学に属している専門研究者との意見交換を行い、多くの示唆を得ることができた。さらに研究業績欄にある通り、2本の論文、1本のブック・レビューを発表、順調に研究活動を推進することができた。
上記の研究については、さらに内容を吟味し、現在構築中である日本とバングラデシュの比較のフレームワークによって比較検討がなされることになっており、主にバングラデシュへの示唆を行うべく、研究を推進しているところである。あくまで現状の分析として、日本の科学研究者らは、社会課題を意識するというよりも、真理の探究を旨としており、一つのパラダイムとしての持続的発展や、SDGsというものへのコミットは希薄であることが分かった。こうした結果は、バングラデシュとは対照的である可能性が高く、研究結果に期待が持てる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究実績において述べた通り、研究計画を順調にこなし、現状において、2本の論文と、1本のブック・レビューを出版している。それらも関連研究者からの評価は比較的高く、引き続き、本年11月までの任期までに現在分析を行っている点について追究していくこととなっている。

Strategy for Future Research Activity

現状、日本とバングラデシュの比較検討のためのデータが揃った状態であるため、最終年度である2024年度は、それらデータの整理、解釈を進めていく。それは7月末あたりまでで終え、投稿に備えて論文執筆を進めていくこととなる。

  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] The Global Citizens in Global (Un) certainties: Southern Higher Education Students in the North2024

    • Author(s)
      Islam, M. T.
    • Journal Title

      Rebuilding Higher Education Systems Impacted by Crises: Navigating Traumatic Events, Disasters, and More

      Volume: 1 Pages: 253-274

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bauman or Appadurai? In Theorising Mobilities of the Southern Higher Education Students in the North2023

    • Author(s)
      Islam, M. T
    • Journal Title

      Modern Perspectives and Current Trends in Asian Education, Psychology, and Sociology

      Volume: 1 Pages: 1-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Book review: Shadow Education in the Middle East: Private Supplementary Tutoring and its Policy Implications2023

    • Author(s)
      Islam, M. T
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25-2 Pages: 236-238

    • DOI

      10.1108/JICE-11-2023-056

    • Open Access

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi