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2013 Fiscal Year Final Research Report

An Interdiscipnary Research on Eravorating Service Contents and Its Economical Effects

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23243061
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Accounting
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

ITO Yoshihiro  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (10168388)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMAMOTO Koji  大阪府立大学, 経済学部, 教授 (20166797)
OKADA Yukihiko  筑波大学, 大学院システム情報工学科, 准教授 (80432053)
OTANI Haruo  長崎大学, 経済学部, 准教授 (20548721)
MINAMI Chieko  神戸大学, 大学院経営学研究科, 教授 (90254234)
HIRANO Mitsutoshi  神戸大学, 大学院経営学研究科, 教授 (10346281)
METOKI Takehiro  武蔵大学, 経済学部, 准教授 (90548851)
KATO Norio  大分大学, 経済学部, 准教授 (50555068)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KOBAYASHI Yoshitaka  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (40062187)
SHIMIZU Takashi  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (50216090)
HASEGAWA Keiichi  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (60218443)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywordsサービスリエンジニアリング / サービスABCD / サービタイザーション
Research Abstract

The objective of this research is to develop a methodology for providing attractive services at low costs with a view to improving the profitability of the service industry. The difficulty of identifying customer needs accurately was generally held responsible for the delayed improvement in restoring profitability. However, our field research and questionnaire studies have pointed to the uncertainty as to a return on investment to be used for improvement and the underestimation of opportunity losses due to customer dissatisfaction as major hindrances to the effective implementation of improvement schemes. A model of a strategic supporting tool has also been suggested.

  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 宿泊業における管理会計~ホテルおよび旅館の業績評価に注目して2014

    • Author(s)
      伊藤嘉博、小林啓孝、長谷川惠一、目時壮浩
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: 38巻 Pages: 69-81

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ホスピタリティ産業におけるサービスリエンジニアリング~その不可避性とアプローチの検討2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      早稲田商学

      Volume: 438号 Pages: 373-410

  • [Journal Article] 企業のサービス科学2013

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Journal Title

      ESTRELA

      Volume: 231巻 Pages: 8-13

  • [Journal Article] サービスリエンジニアリングの革新性とその実践的アプローチの検討2012

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻 12号 Pages: 28-38

  • [Journal Article] サービス評価因子と新サービスのための顧客ニーズの取り込み2012

    • Author(s)
      山本浩二
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 73-81

  • [Journal Article] サービス品質と顧客満足2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 14巻 Pages: 1-15

  • [Journal Article] サービスコンテンツの収益配分問題と管理会計2012

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 57-64

  • [Journal Article] サービス提供と業績管理システム2012

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 39-48

  • [Journal Article] 行政組織におけるサービスリエンジニアリング2012

    • Author(s)
      目時壮浩
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 65-72

  • [Presentation] 宿泊業における管理会計2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博、小林啓孝、長谷川惠一、目時壮浩
    • Organizer
      日本原価計算研究学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2013-09-20
  • [Presentation] 管理会計研究におけるサービス開発からの教訓2013

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Organizer
      日本管理会計学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2013-09-14
  • [Presentation] 「イタロ」の出現がイタリア・ツーリズム産業に与えた影響に関する分析2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Organizer
      余暇ツーリズム学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2013-09-08
  • [Presentation] Servitization and Customer Value : The Case of A Japanese Air-Conditioning Company2013

    • Author(s)
      Minami,C. and Nishioka K
    • Organizer
      The 20^<th> EurOMA Conference
    • Place of Presentation
      University College Dubrin
    • Year and Date
      2013-06-10
  • [Presentation] Unifying Service Operation and Marketing with 'Branded Format' Strategy、Production and Operation Management2012

    • Author(s)
      Minami,C
    • Organizer
      World Conference
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam
    • Year and Date
      2012-07-04
  • [Presentation] 価値共創と顧客価値の設定~IKEA とBeisia の事例2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      道民活動センターかでる
    • Year and Date
      2012-05-27

URL: 

Published: 2015-06-25  

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