• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

モデルベース認知科学教育の展開と学習ツールとしてのモデルの機能の探求

Research Project

Project/Area Number 23300100
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

三輪 和久  名古屋大学, 情報科学研究科, 教授 (90219832)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齋藤 ひとみ  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (00378233)
中池 竜一  京都大学, 教育学研究科, 助教 (00378499)
小島 一晃  帝京大学, 理工学部, 助教 (30437082)
森田 純哉  北陸先端科学技術大学院大学, 知識科学研究科, 助教 (40397443)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywords認知科学教育 / 学習支援 / 認知モデル / メンタルモデル
Research Abstract

実験データを,理論に基づいて解釈したり,説明したりすることを,「理論ベース思考」と呼ぶ。モデルを構築したり,シミュレーションを観察したりすることには,理論とデータの因果関係の深い理解を導き,より精緻な説明活動に従事させ,ひいては理論ベース思考を促進する効果があることを明らかにした。
理論をデータに接合させるためには,その理論に基づいたメンタルモデルが構成され,そのメンタルモデルを一定の境界条件において心的に動作させること,いわゆるメンタルシミュレーションができるようになることが必要である。そこで,授業実践を通して,認知モデルは,メンタルモデルの外在化であり,メンタルシミュレーションを計算機上で実行する装置として機能することを確認した。メンタルモデルの精緻化は,外化された認知モデルが,学習者の心に内化されることを意味する。モデルを構成することによって,このような内化が起こり,より精密なメンタルシミュレーションが可能になることを検証した。

Current Status of Research Progress
Reason

25年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

25年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (6 results)

All 2014 2013

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] An Intelligent Tutoring System with Variable Levels of Instructional Support for Instructing Natural Deduction2014

    • Author(s)
      Miwa, K., Terai, H., Kanzaki, N., & Nakaike, R.
    • Journal Title

      Journal of Japanese Society for Artificial Intelligence.

      Volume: 29 Pages: 148-156

    • DOI

      10.1527/tjsai.29.148

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Use of a Cognitive Simulator to Enhance Students’ Mental Simulation Activities.2014

    • Author(s)
      Miwa, K., Morita, J., Terai, H., Kanzaki, N., Kojima, K., Nakaike, R., & Saito, H.
    • Organizer
      12th International Conference on Intelligent Tutoring Systems
    • Place of Presentation
      ハワイ,アメリカ
    • Year and Date
      20140606-20140609
  • [Presentation] Construction of a Cognitive Simulator for Human Memory Process and Class Practice.2013

    • Author(s)
      Miwa, K., Morita, J., Terai, H., Kanzaki, N., Nakaike, R., Kojima, K., & Saito, H.
    • Organizer
      21th International Conference on Computers in Education (ICCE 2013).
    • Place of Presentation
      サヌール,バリ
    • Year and Date
      20131119-20131122
  • [Presentation] Educational Practice for Interpretation of Experimental Data Based on a Theory.2013

    • Author(s)
      Saito, H., Miwa, K., Kanzaki, N., Terai, H., Kojima, K., Nakaike, R., & Morita, J.
    • Organizer
      21th International Conference on Computers in Education (ICCE 2013).
    • Place of Presentation
      サヌール,バリ
    • Year and Date
      20131119-20131119
  • [Presentation] Stoic Behavior in Hint Seeking when Learning using an Intelligent Tutoring System.2013

    • Author(s)
      Miwa, K., Terai, H., Kanzaki, N., & Nakaike, R.
    • Organizer
      35rd annual conference of the cognitive science society (CogSci 2013)
    • Place of Presentation
      ベルリン,ドイツ
    • Year and Date
      20130801-20130803
  • [Presentation] Effect of Positive and Negative Instances on Rule Discovery: Investigation Using Eye Tracking2013

    • Author(s)
      Matsumuro, M., & Miwa, K.
    • Organizer
      35rd annual conference of the cognitive science society (CogSci 2013)
    • Place of Presentation
      ベルリン,ドイツ
    • Year and Date
      20130801-20130803

URL: 

Published: 2015-05-28   Modified: 2024-02-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi