• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Research on usage of e-learning materials in accorcande with the level of Japanese language of learners

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23320103
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

FUJIMURA Tomoko  東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 教授 (20229040)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIBANO Kohji  東京外国語大学, アジア・アフリカ言語文化研究所, 教授 (50216024)
FUJIMORI Hiroko  東京外国語大学, 東京外国語大学, 教授 (50282778)
KANEKO Hiroko  東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 准教授 (50224605)
SUZUKI Mika  東京外国語大学, 東京外国語大学, 准教授 (90226556)
KUDO Kanako  東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 准教授 (80376813)
OTSU Tomomi  東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 講師 (20437073)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywordseラーニング / 日本語教育 / 遠隔授業 / eポートフォリオ / フレンディッドラーニング
Research Abstract

In this study, it is clear that changing the methods of usage of e-learning materials in accordance with the level of Japanese language of learners is necessary.In the materials for beginners, I focused on memorizing grammar and vocabulary to write sentences correctly and fast.It is necessary to use the content based materials for advanced students, and to have both aspects of grammar and vocabulary for input and the content based materials for intermediate students. I studied the development of e-learning materials using these features and the method of lessons using them.

  • Research Products

    (11 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 中国赴日本国留学生予備学校における基礎日本語教育-2013年度派遣報告-2014

    • Author(s)
      藤村知子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 40号 Pages: 181-200

  • [Journal Article] 『実力日本語』の語彙の特徴2012

    • Author(s)
      藤村知子
    • Journal Title

      『日本語教育論集』8号中国赴日本国留学生予備学校日本語教育研究会編

      Pages: 166-177

  • [Presentation] 日本語授業におけるeラーニングの活用2013

    • Author(s)
      藤村知子
    • Organizer
      第三回中・日・韓・朝言語文化比較研究国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国・延辺大学
    • Year and Date
      2013-08-21
  • [Presentation] 文章構造に着目した読解指導-接続表現の観点から-2013

    • Author(s)
      藤村知子
    • Organizer
      長春日本語教師会勉強会100回記念講演会
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Year and Date
      2013-05-25
    • Invited
  • [Presentation] 言語運用に基づく日本語教育2013

    • Author(s)
      芝野耕司
    • Organizer
      Associazione Italiana Didattica Lingua Giapponese Fourth Conference on Japanese Linguistics and Language Teaching ( Keynote Speech )
    • Place of Presentation
      Universita Degli Studi di Napoli "L'Orientale"
    • Year and Date
      2013-03-21
  • [Presentation] 日本語のレベルに応じたeラーニングの活用2012

    • Author(s)
      藤村知子
    • Organizer
      イタリア日本語教育協会2012年研修会
    • Place of Presentation
      イタリア・ローマ日本文化会館
    • Year and Date
      2012-03-30
    • Invited
  • [Presentation] デジタルネットワークと日本語・日本学-日本語のレベルに応じたeラーニング教材と教室授業の組み合わせ2012

    • Author(s)
      藤村知子
    • Organizer
      国際日本研究の構築へ向けて(東京外国語大学国際日本研究センター主催国際シンポジウム)
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2012-03-24
  • [Presentation] 中級段階におけるeラーニングシステムJPLANGを利用した産出系タスク-中国赴日本こく留学生予備学校における試み-2011

    • Author(s)
      藤村知子
    • Organizer
      2011年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      中国・天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
  • [Presentation] 異文化コミュニケーションを意識した教育-タイと日本の大学生をつなぐ遠隔授業の試み-2011

    • Author(s)
      藤森弘子・ 鈴木美加・ 藤村知子
    • Organizer
      2011年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      中国・天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
  • [Presentation] eラーニング教材JPLANGを用いた統合型学習-中級レベルにおける効果的な学習モデルの提案-2011

    • Author(s)
      大津友美・ 金子比呂子・ 工藤嘉名子・ 藤村知子
    • Organizer
      2011年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      中国・天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
  • [Remarks]

    • URL

      http://jplang.tufs.ac.jp

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi