• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

発達性「読み」障害に関する臨床的、計算論的、脳機能研究

Research Project

Project/Area Number 23330201
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

宇野 彰  筑波大学, 人間系, 教授 (10270688)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 一夫  筑波大学, 人間系, 准教授 (30282312)
守口 善也  国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所, 客員研究員 (40392477)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2016-03-31
Keywords読み / 発達性「読み」障害 / 計算論的研究 / 臨床的研究 / 脳科学的研究
Outline of Annual Research Achievements

【臨床的研究】:幼稚園で文字を教わっていない年長児100名以上を対象に、就学前の認知能力と家庭での環境要因が、小学校入学後のひらがなの「読み」の習得にどのように影響するのかを縦断的に検討した。その結果、認知能力としては自動化能力と音韻認識能力が強くかかわり、有意な予測因子であった。一方、環境要因は「読み」の正確性には影響しなかった。貢献度は認知能力に比べ小さいが流暢性には、読書体験が影響を与えることがわかった(「音声言語医学」2016印刷中)。「書字」については、「読み」よりも、練習したかどうかという環境要因が強く影響していたが、それでも認知能力に比べての貢献度は低く、ひらがなの習得には、もともとの認知能力が大きく影響することが分かった。ひらがなやカタカナは、文字列と音韻列との関係が規則的な文字体系であることが、習得が容易であることにつながり、もともとの認知能力の影響が強くなることにつながるのではないかと考える。漢字や英語など不規則な文字体系とは異なる可能性が考えられる。

【生理学的研究】:生理学的研究を担当している分担研究者が定年退官により担当者が不在であるため、本年は研究を進めなかった。

【脳科学研究】:機能的MRIを用いた研究により、漢字をはじめに視覚的に形態をとらえて、徐々に言語としての文字を処理していくプロセスに関して、処理する場所が、左大脳の後部から徐々に前方へ移動していくことが分かった。一方、右大脳半球では、図形と文字を処理する場所に差がなかった。英文誌に論文が受理された(「Brain&Behavior」2016印刷中)。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (29 results)

All 2016 2015

All Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 14 results,  Acknowledgement Compliant: 8 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 仮名のみに読み書き障害を呈した後天性脳損傷小児例 .2016

    • Author(s)
      藤吉昭江、宇野彰、豊島義哉、福島邦博
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 全般的な知的水準が境界領域であった読み書き障害群の認知能力.2016

    • Author(s)
      三盃亜美、宇野彰、春原則子、金子真人
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校6年生の典型発達児群の漢字単語音読における配当学年、一貫性、親密度、心像性の効果.2016

    • Author(s)
      三盃亜美、宇野彰、春原則子、金子真人
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校関係者に難聴を疑われたことのある発達性読み書き障害児1例の認知能力-発達性読み書き障害の専門家と耳鼻咽喉科との連携について-.2016

    • Author(s)
      三盃亜美、宇野彰
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 漢字書字が苦手な高度難聴児1名に行った良好な言語性の長期記憶力を活用した漢字書字練習.2016

    • Author(s)
      三盃亜美、宇野彰、後藤多可志、井上恭子、松本裕子
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57(3) Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Cognitive neuropsychological analysis of differential reading and spelling disorder mechanisms in a patient with aphasia.2016

    • Author(s)
      Hashimoto K、Uno A
    • Journal Title

      Neurocase

      Volume: 29 Pages: 1-6

    • DOI

      10.1080/13554794.2015.1137950

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達性読み書き障害児群における語流暢性課題成績.2016

    • Author(s)
      後藤多可志、宇野彰、春原則子、金子真人、粟屋徳子、狐塚順子、村井敏弘、山下光
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57(3) Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 年長児のひらがな読み書き習得に関わる認知能力と家庭での読み書き関連活動.2016

    • Author(s)
      猪俣朋恵、宇野彰、酒井厚、春原則子
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57(2) Pages: 208-216

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 発達性ディスレクシア児童の音読における書体の影響.2016

    • Author(s)
      谷尚樹、後藤多可志、宇野彰、内山俊朗、山中敏正
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57(2) Pages: 238-245

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 韓国語話者小学校3年生における書字正確性に影響する認知能力の検討.2016

    • Author(s)
      周英實、朴賢リン、宇野彰
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 57(1) Pages: 12-17

    • DOI

      http://doi.org/10.5112/jjlp.57.12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Neural basis of hierarchical visual form processing of Japanese Kanji characters.2015

    • Author(s)
      Higuchi H、 Moriguchi Y、 Murakami H、 Katsunuma R、 Mishima K、 Uno A
    • Journal Title

      Brain and Behavior

      Volume: 5(12) Pages: -

    • DOI

      10.1002/brb3.413

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Investigation of basic cognitive predictors of reading and spelling abilities in Tunisian third-grade primary school children.2015

    • Author(s)
      Batnini S、Uno A
    • Journal Title

      Brain and Development

      Volume: 37(6) Pages: 579-591

    • DOI

      10.1016/j.braindev.2014.09.010.

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cognitive abilities underlying reading accuracy, fluency and spelling acquisition in Korean Hangul learners from Grades 1 to 4: A cross-sectional study.2015

    • Author(s)
      Park H R、 Uno A
    • Journal Title

      DYSLEXIA

      Volume: 21(3) Pages: 235-253

    • DOI

      10.1002/dys.1500

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学生のひらがな非語音読に関する分析―発達性読み書き障害児と通常学級在籍児―2015

    • Author(s)
      髙﨑純子、春原則子、宇野彰、金子真人、粟屋徳子、後藤多可志、狐塚順子
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 56(4) Pages: 308-314

    • DOI

      http://doi.org/10.5112/jjlp.56.308

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Relationship between Cognitive abilities and reading/writing skills in Japanese speaking children.2016

    • Author(s)
      Uno A
    • Organizer
      British Dyslexia Association 10th International Conference
    • Place of Presentation
      The King's Centre (Oxford, UK)
    • Year and Date
      2016-03-11 – 2016-03-11
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Contribution of cognitive abilities and home literacy environment to reading fluency in Japanese.2016

    • Author(s)
      Inomata T, Uno A, Sakai A, Haruhara N
    • Organizer
      British Dyslexia Association 10th International Conference
    • Place of Presentation
      The King's Centre (Oxford, UK)
    • Year and Date
      2016-03-10 – 2016-03-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ひらがな音読の正確性と流暢性の発達に関わる認知特性と環境要因―幼稚園年長から小学2年生までの縦断研究―.2016

    • Author(s)
      猪俣朋恵,宇野彰,酒井厚,春原則子
    • Organizer
      第11回障害科学学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2016-03-05 – 2016-03-05
  • [Presentation] Cognitive abilities and early literacy predict later reading and spelling achievement:A longitudinal study from first through fourth grades of primary school.2016

    • Author(s)
      Ju Y, Park H, Uno A.
    • Organizer
      2016 Asia Joint Symposium on Reading and Spelling
    • Place of Presentation
      Kyungnam University Seoul Campus (Seoul, Korea)
    • Year and Date
      2016-02-19 – 2016-02-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The patient with aphasia using non-semantic lexical route in reading aloud.2016

    • Author(s)
      Hashimoto K, Uno A, Sambai A, Mizumoto G
    • Organizer
      2016 Asia Joint Symposium on Reading and Spelling
    • Place of Presentation
      Kyungnam University Seoul Campus (Seoul, Korea)
    • Year and Date
      2016-02-19 – 2016-02-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達性読み書き障害.2015

    • Author(s)
      宇野彰
    • Organizer
      第39回日本高次脳機能障害学会学術総会
    • Place of Presentation
      ベルサール渋谷ファースト (東京都渋谷区)
    • Year and Date
      2015-12-10 – 2015-12-11
    • Invited
  • [Presentation] Japanese Speaking Children with Developmental Dyslexia2015

    • Author(s)
      Uno A
    • Organizer
      Kanto Learning Support Network
    • Place of Presentation
      SEISEN INTERNATIONAL SCHOOL(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-11-24 – 2015-11-24
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Teaching Reading Japanese. Focusing on the children with developmental dyslexia.2015

    • Author(s)
      Uno A
    • Organizer
      Korean Reading Association International Conference.
    • Place of Presentation
      Ewha Campus (Seoul, Korea)
    • Year and Date
      2015-10-17 – 2015-10-17
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 読解が不可能でも音読が可能な失語症例の音読障害のメカニズム.2015

    • Author(s)
      橋本幸成、宇野彰、三盃亜美、水本豪
    • Organizer
      第18回認知神経心理学研究会
    • Place of Presentation
      工学院大学新宿校舎 (東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-08-08 – 2015-08-09
  • [Presentation] 韓国語話者小学校3年生における単語と非単語の書取に関与する認知能力の検討.2015

    • Author(s)
      周英實、朴賢リン、宇野彰
    • Organizer
      第15回発達性ディスレクシア研究会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松 (香川県高松市)
    • Year and Date
      2015-08-01 – 2015-08-02
  • [Presentation] 小学校低学年児におけるひらがな音読の流暢性の発達に関わる認知能力と環境要因.2015

    • Author(s)
      猪俣朋恵,宇野彰,酒井厚,春原則子
    • Organizer
      第15回発達性ディスレクシア研究会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松 (香川県高松市)
    • Year and Date
      2015-08-01 – 2015-08-02
  • [Presentation] 読解が不可能でも音読が可能な失語症例の音読障害のメカニズム.2015

    • Author(s)
      橋本幸成、宇野彰
    • Organizer
      第16回日本言語聴覚学会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター (宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-06-26 – 2015-06-27
  • [Presentation] Japanese and Korean speaking children with Developmental dyslexia ; diagnosis and treatment.2015

    • Author(s)
      Uno A
    • Organizer
      The 2nd Special workshop Korean Speech-Language & Hearing Association.
    • Place of Presentation
      Honam University(Kwanju,Korea)、Busan national University(Busan, Korea)
    • Year and Date
      2015-05-29 – 2015-05-30
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 8CD コミュニケーション症群/コミュニケーション障害群.キーワードで読む発達2015

    • Author(s)
      宇野彰,眞田敏,宮本信也,橋本創一,原仁,稲垣真澄,米田れい子,小枝達也,秋山千枝子,菅野敦,吉野浩之,林隆,大野耕策,金生由紀子,雲井未歓,大伴潔,杉山登志郎,大鹿綾,他
    • Total Pages
      202(28-29)
    • Publisher
      福村出版
  • [Book] 第2章3節学習障害(LD)のアセスメント.黒田美保編著:これからの発達障害のアセスメントー支援の一歩となるために2015

    • Author(s)
      宇野彰,黒田美保,稲田尚子,田中康雄,大六一志,萩原拓,岩永竜一郎,桑原斉,三宅篤子,川久保友紀,山末英典
    • Total Pages
      108(32-38)
    • Publisher
      金子書房

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi