• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

成人期のアイデンティティ再構築に関する生涯発達心理学的縦断研究

Research Project

Project/Area Number 23330202
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

白井 利明  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00171033)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾崎 仁美  京都ノートルダム女子大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (10314345)
中村 知靖  九州大学, 人間・環境学研究科(研究院), 教授 (30251614)
徳田 治子  高千穂大学, 人間科学部, 准教授 (40413596)
勝眞 久美子  奈良学園大学, 保健医療学部, 講師 (80413475)
遠藤 利彦  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90242106)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Keywordsアイデンティティ / 時間的展望 / 成人期 / 縦断研究 / ジェネラティヴィティ / キャリア発達 / 生涯発達 / エルゴード性
Outline of Annual Research Achievements

質問調査と面接調査を成人期にいる人たちに実施した。時間的信念は、満足遅延、将来関心、現在重視から成り立っている。アイデンティティはコミットメント、探求、危機から成り立つ。分析の結果、満足遅延、将来関心という肯定的な未来への指向性がアイデンティティのコミットメントと探求を促進していることが明らかとなった。現在重視は、アイデンティティのコミットメントを減少させるが、探求を促進していることが明らかとなった。危機はいずれとも関連がなった。こうして、20代の時間的信念がもつ、アイデンティティの形成の前進的な側面だけでなく、退行的な側面のメカニズムを実証的に明らかにすることができた。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (3 results)

All 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 中年期のジェネラティヴィティとアイデンティティの関連についての研究課題―青年期との関連も視野に入れて―2015

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門)

      Volume: 63(2) Pages: 65-71

    • Open Access
  • [Journal Article] 中年期のジェネラティヴィティの面接による測定(Ⅰ)2015

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      日本発達心理学会大会発表論文集

      Volume: 26 Pages: P2-047

    • Open Access
  • [Journal Article] Mindfulness and Identity Formation in Emerging Adulthood: Long-Term Longitudinal Dynamics of Time Perspectives2014

    • Author(s)
      Shirai, T., Nakamura, T., & Katsuma, K.
    • Journal Title

      Book of abstracts

      Volume: 2 Pages: 74-75

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi