• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

持続発展への問題解決力・戦略的思考力を高める数学科国際共同研究

Research Project

Project/Area Number 23330252
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

礒田 正美  筑波大学, 人間系, 准教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
清水 静海  帝京大学, 教育学部, 教授 (20115661)
小原 豊  関東学院大学, 人間環境学部, 准教授 (20375455)
岸本 忠之  富山大学, 人間発達科学部, 教授 (50324025)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywords数学教育 / 授業研究 / 教材開発 / 防災教育 / 数学的モデル化 / 統計 / APEC / 国際研究者交流
Research Abstract

「持続発展教育(ESD)」は全教科で要請されながら数学教育では途上領域である。他方、アジア・太平洋経済協力APEC では、むしろ経済自由化に伴う成長戦略を築く目的で「持続発展(SD)」に係る共同研究が要請され、防災教育が包摂された。本研究では、統計・数学的モデリングなどを利用し「問題解決力・戦略的思考力を高めること」を目的に、数学持続発展(SD)問題に係る数学科国際共同研究を次の年次計画で実施し、日本とAPEC関係国における持続発展(SD)問題への数学教育研究基盤を築く。そのために、持続発展への問題解決力・戦略的思考力を育てる上で、教師が求められる素養を備えているかを調査するとともに、防災教育も視野に「持続発展(SD)」教材集を作成する。内容論、指導法、教育課程理論の三者にまたがるSD問題集による教員研修方法を開発する。教師のSD 問題解決力を育成する電子教科書を開発し評価する。
4月・8・10月 東南アジア教育大臣機構SEAMEO数学教師研修センターQitep in Mathセンターでインドネシアを中心とした震災対策問題の作成について協議した。5月アジア太平洋経済協力APEC教育大臣会合にて昨年成果を日本政府ブースにて展示報告した。7月 数学教育世界会議にて本科研費成果報告の場であるAPEC防災教育プロジェクトブースを設けて、昨年成果の報告を進めた。教材開発を進めた(~8月)。9月 タイのAPEC防災教育プロジェクト成果発表会にて成果報告を行った。9月~1月 教材開発を進め、電子教科書化を進める。2月 今年度の成果報告会を行い、成果のとりまとめた。APEC人材養成部門会合で成果を報告した。
特に5月のAPEC教育大臣会合では、本プロジェクトを基盤とする日タイ提案APECプロジェクトが筆頭で絶賛された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究は日本政府、タイ政府が提案するAPEC防災教育・数学教育授業研究プロジェクトに対する貢献を目的に行われる研究である。成果が内外に裨益する効果をあげていることに対して、2012年APEC教育大臣会合共同声明において、APEC授業研究プロジェクトが絶賛された(文京ニュース等に掲載)ことから、本研究の貢献は大きい実績が確認される。その意味では、当初計画以上の成果をあげているといえる。他方で、APECプロジェクトが教材開発に焦点を当てている現状から、その要請に応えるべく、本科研費による研究自体も教科書開発に一層重点化する状況にある。その意味で、順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

本研究は、日本政府、タイ政府が提案するAPECプロジェクトが、マッチングファンドであり、研究代表者が所属する機関に研究費が一切入らない状況において、APECプロジェクトに対する国内関係者の研究開発を実施し、APECプロジェクトでAPEC域内の教育改善をリードする目的で行われている。APEC教育大臣会合が20012年5月に実施され、そこでの方針に準じてAPECプロジェクトの推進が求められることから、引き続き、そのAPECプロジェクトの方針に沿って、本研究主題のもとで効果的な研究開発を実施していく。

  • Research Products

    (29 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 11 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 高等学校における数学教育課程に関する調査研究2013

    • Author(s)
      礒田正美、松嵜昭雄
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 53(1・2) Pages: 1‐14

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タイにおける数学ツールを使った洪水対策:グーグルアースを使った洪水シミュレーションとその視覚化2013

    • Author(s)
      Somporn Chuai-Aree (文責岸本忠之)
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 95(3) Pages: 29‐32「

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 問題作りの源泉、数学的問題解決対象としての災害:フィリピンの場合2013

    • Author(s)
      Alfredo Mahar Francisco A. Lagmay (文責岸本忠之)
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 95(3) Pages: 25‐28

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How does the Case Method Improve Prospective Elementary Teachers’ Views on Mathematics Teaching?2013

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 19 Pages: 1‐6

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーストラリアの教育課程改革の動向に関する考察  -州カリキュラムから国家カリキュラムへ-2013

    • Author(s)
      松元新一郎、青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 95(3) Pages: 4‐16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学における数学的モデル化の虚構性と数学的問題設定指導の教育的意義:東日本大震災の科学研究に学ぶ2012

    • Author(s)
      岸本忠之・松崎昭雄・礒田正美
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 94(5) Pages: 41‐44

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地震・津波における数学的モデル化と問題設定:2011年3月の東北沖地震・東日本大震災に関わる科学研究の成果2012

    • Author(s)
      宍倉正展,八木勇治,松原誠,庄司学(文責岸本忠之)
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 94(5) Pages: 26‐40

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校第3学年の生徒のグラフ読み取りに関 する実態調査2012

    • Author(s)
      小口祐一、青山和裕、藤井良宣
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 94(7) Pages: 2-10

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Research on Case Method for Naïve Conception in Prospective Elementary Mathematics Teacher Training

    • Author(s)
      Yutaka Ohara
    • Organizer
      Proceedings of 5th International Conference on Educational Research (ICER 2012)
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
  • [Presentation] Approach to Environmental Education from Perspective of Mathematical Modeling

    • Author(s)
      Tadayuki Kishimoto
    • Organizer
      12th International Congress on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
  • [Presentation] Designing Problem Solving Teaching Approach on the Framework on the Conceptual and Procedural Knowledge for Extension of Mathematics

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      The 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Puket, Thailand
    • Invited
  • [Presentation] How to Develop Mathematical Thinking with Thai-edition of Gakkotosho Textbooks

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      International Conference in Mathematics and Applications III
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Invited
  • [Presentation] Experienica en Japón en Modelamiento Matemático

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      Seminario Modelamiento Matemático en las Bases Curriculares
    • Place of Presentation
      Santiago, Chille
    • Invited
  • [Presentation] How to develop mathematical thinking in the classroom with DbookPro in Thai

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      Asian Technology Conference in Mathematics
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Invited
  • [Presentation] Matemáticas para la educación normal: Theory for being Observer or Teachers

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      XVI Jornadas Nacionales de Educación Matemática
    • Place of Presentation
      Santiago, Chille
    • Invited
  • [Presentation] Tsunami and Evacuation as for the situation of mathematical modeling

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      Workshop on Mathematical Modeling Course in Higher Education Curriculum of APEC Economies
    • Place of Presentation
      Bandung, Indonesia
    • Invited
  • [Presentation] Challenging from Mathematics Education to Emergency Preparedness Education: Focusing on Earthquake and Tsunami

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      ICER2012 & APEC-Khon Kaen International Symposium 2012
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Invited
  • [Presentation] Empirical Research on History in Mathematics Education: Current and Future Challenges for Our Field (Panel)

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      History and Pedagogy in Mathematics (HPM) 2012
    • Place of Presentation
      Daejon, Korea
    • Invited
  • [Presentation] Designing Problem Solving Approach for Understanding Mathematics: Hermeneutics, meaning and procedure for objectifying subjective (Regular Lecture)

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      The 12th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Invited
  • [Presentation] Re-alive Historical Textbook with e-Textbook: Hermeneutic Effort for Humanizing Mathematics Education

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      Annual Meeting of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics
    • Place of Presentation
      Ajou University, Korea
    • Invited
  • [Presentation] Philosophy for Lesson Study in Mathematics Education

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      SEAMEO QITEP IN MATH CONDUCTS REGIONAL COURSE ON DEVELOPING LESSON STUDY IN MATHEMATICS EDUCATION
    • Place of Presentation
      Yogoyakarta, Indonesia
    • Invited
  • [Presentation] 統計的リテラシーとグラフ構成力の関連性に関する研究

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学 教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
  • [Book] Matemáticas para la educación normal : guía para el aprendizaje y enseñanza de la aritmética2013

    • Author(s)
      Tenoch Cerilo, Masami Isoda
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      Pearson
  • [Book] Matemáticas para la educación normal : guía para el aprendizaje y enseñanza de la geometría y la medición2013

    • Author(s)
      Tenoch Cerilo, Masami Isoda
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      Pearson
  • [Book] アイデアシートでうまくいく! 算数科問題解決授業スタンダード2013

    • Author(s)
      礒田正美、田中秀典、末原久史
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書出版
  • [Book] 中学校新数学科 数学的活動の実現 第1学年編2013

    • Author(s)
      清水静海、礒田正美、北島茂樹、坂本正彦
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      明治図書出版
  • [Book] 子どもの学力を高める新しい算数科教育法2013

    • Author(s)
      齋藤昇,秋田美代,小原豊
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      東洋館出版
  • [Book] Matemáticas para la educación normal. t.1., t.2,v.1,2., t.3,v.1,2., t.4,v.1,2., t.5,v.1,2., t.6,v.1,2.2012

    • Author(s)
      Masami Isoda, Tenoch Cedilo
    • Total Pages
      1264
    • Publisher
      Pearson
  • [Book] The Tsunami in March 11th, 2011 : what can we learn from the disaster beyond the expectation in the case of Japan?2012

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      CRICED, University of Tsukuba-APEC

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi