• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

中学校数学科における「課題探究型の証明」カリキュラムの構築と活用

Research Project

Project/Area Number 23330255
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

宮崎 樹夫  信州大学, 教育学部, 教授 (10261760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 永田 潤一郎  文教大学, 教育学部, 准教授 (30413909)
茅野 公穗  信州大学, 教育学部, 准教授 (20400658)
小松 孝太郎  信州大学, 教育学部, 准教授 (40578267)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2016-03-31
Keywords中学校 / 数学科 / 課題探究 / 証明 / カリキュラム
Research Abstract

【「課題探究型の証明」の概念の精選と教育的価値の明確化】「課題探究型の証明」は,ことがらの生成,証明の生成(構想/構成),評価・改善・発展,及びこれらの相互作用である。教育界全体で課題探究力の育成が求められている今日,我が国の数学教育において中学校数学科は証明学習の中核をなしていることから,「課題探究型の証明」をカリキュラムとして実現することは喫緊の教育的問題である。
【「課題探究型の証明」のカリキュラムの構成原理の構築】「課題探究型の証明」に伴うプロセスの側面(証明を構成すること/証明を構成する/証明することについて評価・改善・発展すること)に基づき学習レベルを設定した。また,証明を構想することと,証明を構成することの相補的・互恵的な関係に着目し,学習レベルを段階的に移行するという枠組みをカリキュラムの構成原理として構築した。(日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会にて論文発表済み)
【各学年における「課題探究型の証明」としての「内容ー活動対応表」の作成】
構築されたカリキュラムの構成原理に基づき,中学校各学年の領域「数と式」及び「図形」において意図される活動を学習指導要領解説の小項目に応じて考案し,一覧表として整理した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

平成24年度末までに,次の3点の目的について達成が計画されていた。
・「課題探究型の証明」の概念の精選
・「課題探究型の証明」のカリキュラムの構成原理の構築
・各学年における「課題探究型の証明」としての「内容ー活動対応表」の作成
これら3点の目的が平成24年度末までに達成されている。

Strategy for Future Research Activity

○内容―活動対応表に基づく「授業レシピ」の作成
内容ー活動対応表は,前年度までに考案されたカリキュラムの構成原理に基づき,中学校各学年の領域「数と式」及び「図形」において意図される活動を学習指導要領解説の小項目(内容)に応じて考案し,一覧表として整理したものである。この対応表において各内容に位置づけられた活動を実現するための単元展開案及び学習指導略案(「授業レシピ」)を作成する。
○「授業レシピ」に基づく学習指導の実現
中学校数学科の教師と連携し,各内容に位置づけられた活動を実現するための学習指導略案をもとに,学習指導案を作成し授業を実践するとともに,実践に基づいて「授業レシピ」や単元展開案を改善する。

  • Research Products

    (9 results)

All 2013 2012

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Principles of task design to foster proofs and refutations in mathematical learning: Proof problem with diagram2013

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Tsujiyama, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 22nd ICMI Study Conference: Task Design in Mathematics Education

      Volume: 1 Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Potentials for Spatial Geometry Curriculum Development with Three-Dimensional Dynamic Geometry Software in Lower Secondary Mathematics2012

    • Author(s)
      Miyazaki, Mikio; Kimiho, Chino; Katoh, Ryuhei; Arai, Hitoshi; Ogihara, Fumihiro; Oguchi, Yuichi; Morozumi, Tatsuo; Kon, Mayuko; Komatsu, Kotaro
    • Journal Title

      International Journal for Technology in Mathematics Education

      Volume: 19(2) Pages: 73-79

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Introducing the structure of proof in lower secondary school geometry: a learning progression based on flow-chart proving2012

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., & Jones, D. K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education(ICME-12)

      Volume: 1 Pages: 2858-2867

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究としての証明学習カリキュラムに関する研究:カリキュラム開発のための枠組みの構築2012

    • Author(s)
      宮崎樹夫,永田潤一郎,茅野公穂
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 1 Pages: 537-542

  • [Journal Article] Lakatos’ heuristic rules as a framework for proofs and refutations in mathematical learning: Local-counterexample and modification of proof2012

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education(ICME-12)

      Volume: 1 Pages: 2838-2847

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] DEVELOPING A WEB-BASED PLATFORM OF GEOMETRIC FLOWCHART PROOF LEARNING FOR MULTIPLE LANGUAGES2013

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., & Jones, D. K.
    • Organizer
      The 6 th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Phuket, Thailand
    • Year and Date
      20130317-20130322
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究としての証明学習カリキュラムに関する研究:カリキュラム開発のための枠組みの構築2012

    • Author(s)
      宮崎樹夫,永田潤一郎,茅野公穂
    • Organizer
      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良市
    • Year and Date
      20121110-20121111
  • [Presentation] Introducing the structure of proof in lower secondary school geometry: a learning progression based on flow-chart proving2012

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., & Jones, D. K.
    • Organizer
      The 12th International Congress on Mathematical Education(ICME-12)
    • Place of Presentation
      Soul, Korea
    • Year and Date
      20120708-20120715
  • [Presentation] Lakatos’ heuristic rules as a framework for proofs and refutations in mathematical learning: Local-counterexample and modification of proof2012

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Organizer
      The 12th International Congress on Mathematical Education(ICME-12)
    • Place of Presentation
      Soul, Korea
    • Year and Date
      20120708-20120715

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi