• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

中学校数学科における「課題探究型の証明」カリキュラムの構築と活用

Research Project

Project/Area Number 23330255
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 茅野 公穗  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (20400658)
岩田 耕司  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
佐々 祐之  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)
辻山 洋介  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)
永田 潤一郎  文教大学, 教育学部, 准教授 (30413909)
小松 孝太郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40578267)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2016-03-31
Keywords中学校 / 数学科 / 課題探究 / 証明
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,中学校数学科において,“課題解決のために証明を構想し実践し評価・改善する”という「課題探究型の証明」のカリキュラムを構築し,授業改善等に活用することである。この目的を達成するために,平成27年度は,授業化に基づくカリキュラム開発枠組みの精緻化,『内容ー活動対応表』に基づく授業化の更なる充実について,次の成果をあげた。
■授業化に基づくカリキュラム開発枠組みの精緻化
昨年度の授業化を通じて「課題探究型の証明」のカリキュラムの理論的な課題の解決には中学校数学科の領域固有性の重視が不可欠との判断に至り,領域「数と式」では,本領域における課題探究型の証明に固有なカリキュラム開発枠組みを構築するとともに,領域「図形」では,従来のカリキュラム開発枠組みにおける移行過程と各学年との対応関係について精緻化した。
■『内容ー活動対応表』に基づく授業化の更なる充実
『内容ー活動対応表』(中学校各学年の領域「数と式」及び「図形」において意図される活動を学習指導要領解説の小項目(内容)に応じて考案し,一覧表として整理したもの)と,『授業レシピ』(内容ー活動対応表において各内容に位置づけられた活動を実現するための単元展開案及び学習指導略案)に基づいて,中学校数学科の教師と連携し,学習指導案及びワークシートを作成し,授業を実践し,授業記録等をもとに学習指導案等を修正した。この一連の取組(「授業化」)のうち,特に,平成27年度には,平成26年度に実施できなかった学習指導要領解説の小項目(内容)について進めることによって,授業化を充実した。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (29 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 10 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Exeter/University of Southampton(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Exeter/University of Southampton
  • [Int'l Joint Research] University of Hong Kong(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      University of Hong Kong
  • [Journal Article] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] S. E. トゥールミンにみるargumentationの意味とその数学教育上の意義:証明の構想の過程に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      辻山洋介・油井幸樹
    • Journal Title

      敬愛大学国際研究

      Volume: 29 Pages: 1-28

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A framework for proofs and refutations in school mathematics: Increasing content by deductive guessing2016

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • DOI

      10.1007/s10649-015-9677-0

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Proof validation and modification by example generation: A classroom-based intervention in secondary school geometry2016

    • Author(s)
      Komatsu, K., Ishikawa, T., & Narazaki, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 1-6

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 7-12

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「関数」における証明の構成の学習レベル2015

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 13-18

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校数学における学力の顕在化:「活用する力」と「数学的に考える力」の関係から2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 121-126

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 39 Pages: 115-118

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Flow-chart proofs with open problems as scaffolds for learning about geometrical proofs2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T. and Jones, K.
    • Journal Title

      ZDM

      Volume: 47(7) Pages: 1211-1224

    • DOI

      10.1007/s11858-015-0712-5

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 文字式を用いて説明することの理解に関する一考察2015

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      「教育学部紀要」文教大学教育学部

      Volume: 49 Pages: 111-119

  • [Journal Article] 中学校数学科における論理的に考察し表現する能力についての一考察2015

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      「教育学部紀要」文教大学教育学部

      Volume: 48 Pages: 21-29

  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の 構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第3回春期研究大会論文集』

      Volume: 3 Pages: 13-18

  • [Presentation] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Organizer
      the 13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      University of Hamburg, Hamburg, German
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-31
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] On Geometry for Development of Critical Thinking2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M.
    • Organizer
      SEAMEO RECSAM-University of Tsukuba Joint Seminar “Searching for Quality Mathematics Curriculum Framework on the Era of Globalization”
    • Place of Presentation
      Tokyo Campus, University of Tsukuba
    • Year and Date
      2016-02-17 – 2016-02-17
    • Invited
  • [Presentation] 課題探究として証明することの授業化と評価の試み:中学校第三学年における証明の評価・改善に焦点を当てて2015

    • Author(s)
      小松孝太郎・石川智之
    • Organizer
      日本数学教育学会第48回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-11-07 – 2015-11-07
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21 – 2015-08-23
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化 -第3学年の単元「図形の相似」-2015

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21 – 2015-08-23
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28 – 2015-06-28
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28 – 2015-06-28
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の 構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28 – 2015-06-28
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」の開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      永田潤一郎・青山和裕・辻山洋介・小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28 – 2015-06-28
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における「内容-活動対応表」の作成2015

    • Author(s)
      辻山洋介・永田潤一郎・青山和裕・小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28 – 2015-06-28
  • [Presentation] Aspects of scaffolding in a web-based learning system for congruency-based proofs in geometry2015

    • Author(s)
      Keith Jones, Mikio Miyazaki and Taro Fujita
    • Organizer
      12th International Conference on Technology in Mathematics Teaching
    • Place of Presentation
      University of Algarve, Faculty of Sciences and Technology
    • Year and Date
      2015-06-24 – 2015-06-27
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 算数・数学科教育(藤井斉亮編著)(作図と論証,pp. 191-197)2015

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Total Pages
      256(191-197)
    • Publisher
      一藝社
  • [Book] First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India (International Sourcebooks in Mathematics and Science Education)(Sriraman, B.編)(Proving as an explorative activity in mathematics education: new trends in Japanese research into proof)2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M. and Fujita, T.
    • Total Pages
      1767(1375-1407)
    • Publisher
      Information Age Publishing
  • [Remarks] 課題探究型証明カリキュラムに基づく学習指導 ー 中学校数学 ー

    • URL

      http://mathematics-edu.net/cms/htdocs/

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2022-02-07  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi