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2012 Fiscal Year Annual Research Report

環境・省エネ自動車エンジンのモデルベース過渡応答制御手法に関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 23360186
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

申 鉄龍  上智大学, 理工学部, 教授 (70245794)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 隆  上智大学, 理工学部, 准教授 (20206494)
武藤 康彦  上智大学, 理工学部, 教授 (90146803)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywordsエンジンシステム / パワートレイン / 制御系設計 / 自動車
Research Abstract

本研究の目的は、ガソリンエンジンの様々な運転モードにおける過渡特性のモデリング方法を構築するとともに、過渡特性の改善を目的とする制御手法を開発し、実験検証を与えることによって、自動車パワートレインのモデルベース開発のための基盤技術を確立することである。本年度は、昨年度に続き、トルク特性、残留ガス、ノックなど現象の把握実験と、それに基づくモデリング手法を構築し、制御手法開発の課題にも挑戦を始めた。
主な成果は以下のとおりである。① 空燃比特性に関しては、気筒毎空燃比に着目した周期時変モデルの適用、バンク間空燃比のバラツキモデル、急激な変速時の吸気量モデルの構築手法を完成させ、モデルに基づくバンク間空燃比バランシング制御、急加速時の空燃比制御及び気筒毎燃料補正による空燃比高精度制御手法を開発し、実験検証を行った。②過渡期におけるエンジントルク制御のためのトルク出力モデルを構築し、モデル予測型のトルクディマンド制御手法をシミュレーションベースで模索を始めた。③ 残留ガス割合のサイクル変動モデルを構築し、残留ガスの確率特性に注目して、マルコフ過程理論に基づいて、残留ガスサイクル変動を抑えるための確率制御手法を開発し、実験検証を行った。④ ノック発生現象を実験によって把握し、最尤推定手法によるノッキング確率の推定とその制御手法を開発し、実験検証を与えた。⑤ dSPAC MicroAutoBoXの導入によって、様々なルートを走行する時の過渡応答実験が可能になり、エンジンの統括制御によるエンジン効率改善効果の確認が可能になったので、走行環境の情報を取組んだエンジン統括制御手法の挑戦を始めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

実験設備の改善と新規博士後期課程院生の研究補助者が研究チームに加入したことにより、当初の予定より研究課題を広げることができ、早く制御手法に関する研究に着手することができた。

Strategy for Future Research Activity

今後は制御手法の開発に重点を置いて研究を推進したい。また、過去2年間は個別のモードや制御ループに集中してモデリングと制御手法を開発してきたが、統括的制御による省エネ化を図る制御系設計手法にチャレンジしていく予定である。

  • Research Products

    (25 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 12 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] Non- Lexicographically-fixed な線形離散時間多変数系に対する極配置とオブザーバの一設計法2013

    • Author(s)
      武藤康彦、原智啓
    • Journal Title

      電気学会論文誌C

      Volume: 133-2 Pages: 80-85

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Idle speed performance improvement via torque balancing control in ignition-event scale for SI engines with multi-cylinder2012

    • Author(s)
      Po Li, Tielong Shen and Dichen Liu
    • Journal Title

      International Journal of Engine Research

      Volume: Vol.13, No.1 Pages: 65-76

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modeling and experimental validation of air-fuel ratio under individual cylinder fuel injection in gasoline engines2012

    • Author(s)
      Yinhua Liu and Tielong Shen
    • Journal Title

      IEEJ Journal of Industry Applications

      Volume: 1-3 Pages: 155-163

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 線形時変離散時間多変数系に対する極配置とオブザーバに対する一考察2012

    • Author(s)
      武藤康彦、原智啓
    • Journal Title

      電気学会論文誌C

      Volume: 132-5 Pages: 1-6

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] State Observer for Discrete Time-Varying Non - Lexicographically-Fixed Systems2012

    • Author(s)
      Y.Mutoh and T.Hara
    • Journal Title

      Proceedings of the 23rd International Conference on Modelling and Simulation

      Volume: 1 Pages: 10-16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Stability of the Observer-Based Pole Placement for Discrete Time-Varying Non-Lexicographically-Fixed Systems2012

    • Author(s)
      Y.Mutoh and T.Hara
    • Journal Title

      Proceedings of UKACC

      Volume: 111-116 Pages: 120-125

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SICE benchmark problem of engine control and a challenging result,2012

    • Author(s)
      Tielong Shen and Jiangyan Zhang
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th World Congress on Intelligent Control and Automation

      Volume: 1 Pages: 2340-2345

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Generalized Filippov solution in stability analysis and stabilization of piecewise continuous time-delay systems2012

    • Author(s)
      Jiangyan Zhang and Tielong Shen
    • Journal Title

      Proceedings of 10th IFAC Workshop on Time Delay Systems

      Volume: 1 Pages: 19-24

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A coordinated braking torque control scheme for hybrid duty trucks with gear shifting2012

    • Author(s)
      Chaoqing Wang, Tielong Shen, Haibo Ji and Kunnihiko Hikiri
    • Journal Title

      Proceedings of American Control Conference

      Volume: 1 Pages: 485-490

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modeling and experimental validation of air-fuel ratio under individual cylinder fuel injection for port-injection engines2012

    • Author(s)
      Yinhua Liu and Tielong Shen
    • Journal Title

      Proceedings of 8th IEEE International Conference on Automation Science and Engineering

      Volume: 1 Pages: 256-260

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PID Control with Adaptive Feedback Compensation for Electronic Throttle2012

    • Author(s)
      Xiaohong Jiao, Tielong Shen
    • Journal Title

      Proceedings of 2012 IFAC Workshop on Engine and Powertrain Control,Simulation and Modeling

      Volume: 1 Pages: 221-226

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Iterative learning-based air-fuel control of gasoline engines with unknown off-set2012

    • Author(s)
      Tomohiro Hara, Tielong Shen and Yasuhiko Mutoh
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE International Conference on Intelligent Systems

      Volume: 1 Pages: 304-310

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Lyapunov-based design approach to adaptive positioning control of electronic throttle valve2012

    • Author(s)
      Xiaohong Jiao, Jiangyan Zhang and Tielong Shen
    • Organizer
      The 55th Japan Joint Automatic Control Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      20121117-20121119
  • [Presentation] Modeling and Control Design of Engine-Dynamometer for Engine-in-the-loop Simulation System Applications2012

    • Author(s)
      Mingxin Kang, Tielong Shen
    • Organizer
      The 55th Japan Joint Automatic Control Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      20121117-20121119
  • [Presentation] Periodic time-varying model-based predictive control of air-fuel ratio in gasoline engines under individual fuel injection2012

    • Author(s)
      Yinhua Liu and Tielong Shen
    • Organizer
      The 55th Japan Joint Automatic Control Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      20121117-20121119
  • [Presentation] Model for individual cylinder air charge estimation and its application to air-fuel ratio transient control2012

    • Author(s)
      Yannan Zhao, Tielong Shen and Xiaohong Jiao
    • Organizer
      The 55th Joint Automatic Control Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      20121117-20121119
  • [Presentation] エンジン吸気ポート温度および伝達関数を用いた空燃比制御2012

    • Author(s)
      鈴木 隆
    • Organizer
      自動車技術会秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      20121004-20121006
  • [Presentation] 残留ガス割合を考慮した点火時期制御によるガソリンエンジンの燃焼変動の低減2012

    • Author(s)
      中野 友祐
    • Organizer
      自動車技術会秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      20121004-20121006
  • [Presentation] シリンダ毎の吸気ポート温度を用いた過渡時空燃比制御2012

    • Author(s)
      菊池 航太
    • Organizer
      自動車技術会秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      20121004-20121006
  • [Presentation] Markovian modeling of residual gas fraction and its application to stochastic air-fuel ratio control of SI engines2012

    • Author(s)
      Jun Yang, Tielong Shen and Xiaohong Jiao
    • Organizer
      the 11th International Symposium on Advanced Vehicle Control (AVEC’12)
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Year and Date
      20120909-20120912
  • [Presentation] Nonlinear adaptive air-fuel ratio control scheme for gasoline engines with port injection2012

    • Author(s)
      Xiaohong Jiao, Jiangyan Zhang and Tielong Shen
    • Organizer
      The 11th International Symposium on Advanced Vehicle Control (AVEC’12)
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Year and Date
      20120909-20120912
  • [Presentation] Dymolaによるエンジン暖気過程の解析2012

    • Author(s)
      鳥井 健吾, 鈴木隆
    • Organizer
      自動車技術会学術研究講演会
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      20120408-20120410
  • [Presentation] 小型過給エンジンの省燃費化2012

    • Author(s)
      木股 尚也、鈴木隆
    • Organizer
      自動車技術会学術研究講演会
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      20120408-20120410
  • [Presentation] 未知オフセット学習機能を持つ周期時変オバザーバとその多気筒エンジンにおける応用2012

    • Author(s)
      原智啓、申鉄龍、武藤康彦
    • Organizer
      SICE 第12回制御部門大会
    • Place of Presentation
      奈良
    • Year and Date
      20120406-20120407
  • [Presentation] Experimental Validation of SICE Benchmark Problem: Starting Speed Control for Gasoline Engines

    • Author(s)
      Jiangyan Zhang, Tielong Shen, Akira Ohata and Junichi Kako
    • Organizer
      SICE 12th Annual Conference on Control Systems
    • Place of Presentation
      Kyoto

URL: 

Published: 2014-07-24  

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