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2013 Fiscal Year Final Research Report

Consumption Patterns in Urban and Rural Areas in the Emerging Mass Consumption Society of China

Research Project

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Project/Area Number 23402024
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Applied economics
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

LI HAIFENG  山口大学, 経済学部, 教授 (00346545)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOMETANI Masayuki  広島経済大学, 経済学部, 教授 (50034864)
FUJIWARA Sadao  山口大学, 名誉教授 (10034878)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Keywords大衆消費社会 / 中国社会主義市場経済 / 社会経済理論 / 都市農村消費実態調査分析 / 消費者意識行動特徴 / 階層間消費欲求 / 貯蓄動向 / 価値体系
Research Abstract

The purpose of this study was to examine urban and rural consumption changes when China is transitioning into a "mass consumption" society. We conducted quantitative and qualitative analyses and found that the development of the "mass consumption" society in China is different from that in other advanced countries in Europe, USA and Japan. We also found the gap between urban and rural areas and changing characteristics of consumptions among income groups, saving behavior, and consumer cognition, many of which are difficult to be explained by traditional socioeconomic theories. Thus, our empirical analyses contributed to the development of relevant socioeconomic theories.

  • Research Products

    (37 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 12 results) Presentation (21 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Study おおCharacter Consumption in Japan2014

    • Author(s)
      Haifeng Li, Zhang Zhiyu
    • Journal Title

      Proceedings of Asian Consumer and Family Economics(9)

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Consumen Behavior Simulation by Evolutionary Model Optimization of Neural Network Controled2014

    • Author(s)
      Haifeng Li, Ernst S. Boyd, Jiaying Li
    • Journal Title

      Proceedings of Asian Consumer and Family Economics(9)

      Volume: (印刷中)

  • [Journal Article] Online shopping in China : An empirical study of online consumer behavior2014

    • Author(s)
      Haifeng Li, Yang Jiao
    • Journal Title

      Proceedings of Asian Consumer and Family Economics(9)

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国における大衆消費社会と消費者行動の実態調査分析2014

    • Author(s)
      李海峰
    • Journal Title

      山口経済研究

      Volume: 第63巻3 ・ 4号(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国におけるネットショッピングの発展と消費者行動の変化2014

    • Author(s)
      李海峰, 白金龍
    • Journal Title

      東亜経済研究

      Volume: 第72巻第1号(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国の農村部の消費生活の変遷2014

    • Author(s)
      李海峰, 張志宇
    • Journal Title

      山口経済研究

      Volume: 第63巻 1 ・2号(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国の都市と農村の発展と都市化政策2014

    • Author(s)
      叶裕民, 李海峰
    • Journal Title

      山口経済研究

      Volume: 第62巻 5 ・ 6号 Pages: 35 - 52

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The nature and system of China ' s urban - rural construction and circulation2014

    • Author(s)
      叶裕民, 李海峰
    • Journal Title

      Journal of East Asian Studies

      Volume: No. 12 Pages: 21 - 35

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際市場におけるアジア企業の動向と展望2013

    • Author(s)
      李海峰
    • Journal Title

      East Asian Forum

      Volume: 31 Pages: 1 - 3

  • [Journal Article] 中国の大衆消費社会化とmotorization2013

    • Author(s)
      藤原貞雄
    • Journal Title

      山口経済研究

      Volume: 第62巻 3 ・ 4号 Pages: 61 - 89

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国開放経済与日本企業在華投資和発展2013

    • Author(s)
      葛順奇, 李海峰
    • Journal Title

      東亜経済研究

      Volume: 第71巻第2号 Pages: 95 - 106

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国「家電下郷」政策に関する考察2013

    • Author(s)
      張志宇, 李海峰
    • Journal Title

      東亜経済研究

      Volume: 第71巻第2号 Pages: 79 - 94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of Consumer Behavior in the Mass Consumption Society of China2011

    • Author(s)
      Haifeng Li, Masayuki Kometani
    • Journal Title

      Proceedings of Asian Consumer and Family Economics Association

      Volume: 第9巻 Pages: 35 - 38

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国個人自動車市場の発展と購入および使用の実態2011

    • Author(s)
      米谷雅之
    • Journal Title

      広島経済大学経済研究論集

      Volume: 第34巻 4号 Pages: 57 - 74

  • [Journal Article] 中国都市部自動車購入者の意識と行動 : 2010 年春のアンケート結果について2011

    • Author(s)
      藤原貞雄, 米谷雅之, 李海峰
    • Journal Title

      山口経済学雑誌

      Volume: 第59巻・ 5号 Pages: 39 - 80

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Amos の統計手法による中国の消費者行動の実態調査分析2014

    • Author(s)
      李海峰, 孫鳳
    • Organizer
      第7回中国大衆消費社会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      20140328-29
    • Invited
  • [Presentation] 中国における都市と農村の消費者行動の変遷 : 2013 年に行った実態調査を中心に2014

    • Author(s)
      李海峰, 白金龍
    • Organizer
      第7回中国大衆消費社会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      20140328-29
  • [Presentation] 中国における食料品の消費者行動 : 山東省威海市における調査を中心に2014

    • Author(s)
      孫愛淑, 李海峰
    • Organizer
      第7回中国大衆消費社会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      20140328-29
  • [Presentation] 中国におけるネットショッピングと消費者行動の調査研究2014

    • Author(s)
      李海峰, 焦陽
    • Organizer
      第7回中国大衆消費社会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      20140328-29
  • [Presentation] 日中若年層の消費行動の比較分析2014

    • Author(s)
      李海峰, 単林林
    • Organizer
      第7回中国大衆消費社会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      20140328-29
  • [Presentation] 中国市場経済発展過程における消費者行動の分析2013

    • Author(s)
      李海峰
    • Organizer
      日本消費者教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      椙山女子学園大学(名古屋市)
    • Year and Date
      20131012-13
  • [Presentation] 中国の都市化と農村の消費生活の変化2013

    • Author(s)
      叶裕民, 李海峰
    • Organizer
      中国大衆消費社会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      2013-11-17
    • Invited
  • [Presentation] 持続可能な消費と生活満足度-中国での消費実態調査に基づく分析2013

    • Author(s)
      李海峰
    • Organizer
      日本消費者教育学会中国四国部会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(高松市)
    • Year and Date
      2013-06-01
  • [Presentation] 中国の都市・農村における消費実態調査分析2013

    • Author(s)
      李海峰
    • Organizer
      日本消費者教育学中国・四国部会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(高松市)
    • Year and Date
      2013-06-01
  • [Presentation] 中国の MOTORIZATION2013

    • Author(s)
      藤原貞雄
    • Organizer
      環日本海学術交流協会
    • Place of Presentation
      星陵大学(金沢市)
    • Year and Date
      2013-05-11
    • Invited
  • [Presentation] 中国における商業の国際化と消費市場の変化2012

    • Author(s)
      李海峰
    • Organizer
      国際経営研究会
    • Place of Presentation
      南開大学 (Tianjin, 中国 )
    • Year and Date
      20120517-18
  • [Presentation] 中国の農村部における家電販売市場の管理規制について2012

    • Author(s)
      Zhiyu Zhang, Haifeng Li
    • Organizer
      第5回中国大衆消費社会の研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      2012-03-30
  • [Presentation] 持続可能な消費社会と消費者行動の実証分析2011

    • Author(s)
      Haifeng Li
    • Organizer
      中日国際学術研究会-消費社会と消費者行動の分析
    • Place of Presentation
      中国・中央財経大学 ( 湖北経済学院 )
    • Year and Date
      2011-09-26
  • [Presentation] Marketing and Distribution in Postwar Japan : Focusing on marketing channel strategies by manufactures2011

    • Author(s)
      Masayuki Kometani
    • Organizer
      中日国際学術研究会-消費社会と消費者行動の分析
    • Place of Presentation
      中国・中央財経大学 ( 湖北経済学院 )
    • Year and Date
      2011-09-26
  • [Presentation] 21 世紀的 motorization : 日中両国の課題提起2011

    • Author(s)
      Sadao Fujiwara
    • Organizer
      中日国際学術研究会-消費社会と消費者行動の分析
    • Place of Presentation
      中国・中央財経大学 ( 湖北経済学院 )
    • Year and Date
      2011-09-26
  • [Presentation] Study on Saving Motivation of Rural Residents2011

    • Author(s)
      Haifeng Li, Sunfeng
    • Organizer
      2011 Biennial Conference of Asian Consumer and Family Economics Association
    • Place of Presentation
      韓国・ Seoul National University
    • Year and Date
      2011-07-07
  • [Presentation] Analysis of Consumer Behavior in the Mass Consumption Society of China2011

    • Author(s)
      Haifeng Li, Masayuki Kometani
    • Organizer
      2011 Biennial Conference of Asian Consumer and Family Economics Association
    • Place of Presentation
      韓国・ Seoul National University
    • Year and Date
      2011-07-07
  • [Presentation] On the Change of Consumption Life in Rural China2011

    • Author(s)
      Haifeng Li, Zhiyu Zhang
    • Organizer
      2011 Biennial Conference of Asian Consumer and Family Economics Association
    • Place of Presentation
      韓国・ Seoul National University
    • Year and Date
      2011-07-07
  • [Presentation] City Planning for the business district in Japan2011

    • Author(s)
      Haifeng Li, Jianan Yu
    • Organizer
      The 5th International Association for China Planning (LACP) Conference
    • Place of Presentation
      Renmin University ( Beijing, Chaina )
    • Year and Date
      2011-06-19
  • [Presentation] A Comparative Study on Income Disparity between Urban and Rural Are as in China and Japan2011

    • Author(s)
      Haifeng Li, Wei Zhang
    • Organizer
      The 5th International Association for China Planning (LACP) Conference
    • Place of Presentation
      Renmin University ( Beijing, Chaina )
    • Year and Date
      2011-06-18
  • [Presentation] Formation of Mass Consumption Society and Consumer Behavior in China2011

    • Author(s)
      Haifeng Li
    • Organizer
      Stanford University Economics
    • Place of Presentation
      アメリカ・Stanford University
    • Year and Date
      2011-06-01
  • [Book] 東亜経済研究(特集号):国際市場におけるアジア企業の動向と展望2013

    • Author(s)
      李海峰
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      山口大学東亜経済学会

URL: 

Published: 2015-06-25  

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