2014 Fiscal Year Final Research Report
Comparative Education Research on Migration and Change in Multicultural Society
Project/Area Number |
23402064
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Sophia University |
Principal Investigator |
SUGIMURA Miki 上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MARUYAMA Hideki 国立教育政策研究所, 国際研究, 協力部総括研究官 (10353377)
SUGIMOTO Kazuhiro 東北大学, 高等教育開発推進センター, 准教授 (30397921)
NII Kimiko 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30549902)
KONDO Takahiro 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40242234)
SONOYAMA Daisuke 大阪大学, 人間科学研究科, 准教授 (80315308)
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Research Collaborator |
EHARA Hiromi 帝京大学, 法学部, 教授
MOUER Ross 明治大学, 特任教授
高 益民 中国・北京師範大学, 比較教育研究所, 教授
OEUVRARD Francoise フランス、国民教育省, 学術担当調査官
OAKLA Cho 韓国、西江大学, 社会学部, 教授
ALTINYELKEN Hulya オランダ・アムステルダム大学, 児童発達・教育学部, 准教授
Mutiawanthi インドネシア・アルアズハル大学, 講師
MENGELKOCH Arnold Josef ドイツ, ベルリン市行政官
BOUZO Irene オーストラリア、ヴィクトリア州・エスニックコミュニティ委員会, 委員
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Project Period (FY) |
2011-04-01 – 2015-03-31
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Keywords | 人の国際移動 / 教育文化交流 / 多文化教育 / 国際教育学 / 比較教育学 / トランスナショナル教育 / 多文化共生 / 社会変容 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to analyze diversification and changes of multicultural societies affected by migration which is accelerated by globalization and internationalization. The method of this research was the case study focusing on flows of international students, immigrants, refugees, international marriage people, and international workers with international researchers in France, Germany, China, South Korea, Australia, Brazil and Malaysia as well as Japan. As the results, it was clarified that the factors of languages, religions, historical background, political and economic situations, geography and people’s connectivity crossing borders including diaspora affect situations of coexistence in multicultural societies, and the same can be said of diversification of Japanese society, and social equity including equality of results as well as equality of opportunities should be considered.
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Free Research Field |
比較教育学、国際教育学
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