• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

具象化に基づく3次元CGコンテンツの自動生成と対話型進化計算を用いた最適化の研究

Research Project

Project/Area Number 23500150
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

岡田 義広  九州大学, 附属図書館, 教授 (70250488)

Keywordsメディア情報学 / データベース / ヒューマンインタフェース / 3次元グラフィックス / ソフトウェア開発 / バーチャルリアリティ
Research Abstract

本研究では,3次元CGコンテンツの自動生成と対話型進化計算による最適化に基づき,(1)3次元形状データおよびモーションデータの検索技術の研究開発,(2)3次元形状データおよび3次元CGシーンの編集生成技術の研究開発,(3)モーションデータおよび3次元CGアニメーションの編集生成技術の研究開発,(4)3次元ソフトウェア部品の自動合成技術の研究開発,(5)3次元CGコンテンツ作成およびユーザ評価実験を行う計画であった。これまで,(1)については,モーションデータの階層的な可視化および対話型進化計算を用いた絞り込み検索システムをそれぞれ開発した。また,対話型進化計算を用いた3次元形状データの絞り込み検索システムを開発した。(2)については,顔表情生成のための顔ポリゴンモデルのセグメンテーションの研究および音声コマンド入力による自然シーンデータの自動生成ツールを開発した。(3)については,動画像解析によるモーションデータの自動生成について研究した。また,対話型進化計算と逆運動学を用いたモーション生成システムと物語生成システムを研究開発した。(5)については,具体的な応用システムとして,デンタルトレーニングシステムの開発と運動トレーニングのためのシリアスゲームを開発した。
最終年度には,(2)として,対話型進化計算によりユーザの嗜好を反映した家具配置システムを開発した。(3)として,対話型進化計算を用いた自律動作する3次元CGキャラクタの性格付けとプランニンググラフに基づく行動決定のアルゴリズムを研究開発した。(4)として,3次元CGコンテンツのウェブコンテンツ化について研究開発を行った。また,(5)として,細菌学の学習ゲームを開発した。

  • Research Products

    (7 results)

All 2014 2013

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] PLANNING GRAPH WITH CHARACTER ORIENTATION FOR DECISION MAKING OF NON-PLAYABLE CHARACTERS IN A ROLE-PLAYING GAME2014

    • Author(s)
      Umair Azfar Khan and Yoshihiro Okada
    • Journal Title

      Proc. of 7th Int. Conf. on Game and Entertainment Technologies (GET2014)

      Volume: 15-17

  • [Journal Article] MOBILE GAME FOR LEARNING BACTERIOLOGY2014

    • Author(s)
      Ryo Sugimura, et. al.
    • Journal Title

      IADIS 10th Int. Conf. on Mobile Learning 2014

      Volume: ISBN: 978-989-8704-02-3 Pages: 285-288

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Component-Based Approach for Prototyping of Tai Chi-Based Physical Therapy Game and Its Performance Evaluations2014

    • Author(s)
      Okada, Y., Ogata, T. and Matsuguma, H.
    • Journal Title

      ACM Computers in Entertainment

      Volume: 未定 Pages: 19 pages

  • [Journal Article] Automatic 3D Furniture Layout Based on Interactive Evolutionary Computation2013

    • Author(s)
      Ryuya Akase and Yoshihiro Okada
    • Journal Title

      Proc. of the 5th Int. Workshop on Virtual Environment and Network Oriented Applications (VENOA-2013) of CISIS-2013

      Pages: 726-731

  • [Journal Article] Web Version of IntelligentBox(WebIB) and Its Integration with Webble World2013

    • Author(s)
      Yoshihiro Okada
    • Journal Title

      Webble Technology as Proc. of First Webble World Summit (WWS 2013), CCIS series 372

      Volume: ISBN 978-3-642-38835-4 Pages: 11-20

    • DOI

      10.1007/978-3-642-38836-1

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Character Generation using Interactive Genetic Algorithm2013

    • Author(s)
      Umair Azfar Khan and Yoshihiro Okada
    • Journal Title

      Proc. of the 14th annual European GAMEONR Conference (GAMEONR'2013) on Simulation and AI in Computer Games

      Volume: なし Pages: 31-35

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 対話型進化計算に基づく3次元シーン生成システムとそのユーザ評価2014

    • Author(s)
      赤瀬龍也,岡田義広
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東京電気大学(東京都)
    • Year and Date
      20140311-20140313

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi