• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Visual Environment for Beginners to Learn the Mechanisms of Measurement and Control by Programs

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23501163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

MATSUURA Toshio  大阪市立大学, 大学院創造都市研究科, 教授 (40127296)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKANISHI Michio  大阪工業大学, 情報科学部, 教授 (30227847)
NISHIDA Tomohiro  大阪学院大学, 情報学部, 准教授 (00283820)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords情報教育 / プログラミング入門 / 計測・制御 / 可視化教材 / 学習支援ソフトウェア
Research Abstract

The purpose of this study is to develop and confirm the validity of learning support software and educational materials for studying the new subject "Measurement and Control by Programs", which was introduced as a compulsory subject in the revised Course of Study for Technology for lower secondary schools in Japan. To this end, we first installed a plug-in feature to add functions to the Programing Environment for Novices (PEN), which was developed by our study group. Using this feature, we added a new set of functions that controls the hardware Arduino, and developed learning support software to study measurement and control by programs. We further prepared several examples of educational materials to learn measurement and control by programs by using the developed learning support software.

  • Research Products

    (9 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] LilyPad Arduino を用いたプログラムによる計測・制御の仕組みを学習するための環境構築2014

    • Author(s)
      山口直希, 中村亮太, 松浦敏雄, 吉田智子
    • Journal Title

      大阪市立大学 大学院創造都市研究科 都市情報学専攻 電子紀要「情報学」

      Volume: Vol.11, No.1 Pages: 27-34

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 計測と制御のしくみを学ぶためのArduino シミュレータとプログラミング学習環境2013

    • Author(s)
      Chan Myae Thu, 劉 璐, 中村 亮太, 西田 知博, 松浦 敏雄
    • Journal Title

      大阪市立大学 大学院創造都市研究科 都市情報学専攻 電子紀要「情報学」

      Volume: Vol.10, No.1 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラムによる計測と制御の仕組みを学ぶための学習支援ソフトウェアの開発2012

    • Author(s)
      Riu Lu, 中村 亮太, 松浦 敏雄
    • Journal Title

      大阪市立大学 大学院創造都市研究科 都市情報学専攻 電子紀要「情報学」

      Volume: Vol.9, No.1 Pages: 16-24

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] プログラムによる計測・制御向けのプラレールを用いた学習教材2014

    • Author(s)
      粟田大地、中西通雄
    • Organizer
      教育システム情報学会学生研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2014-03-08
  • [Presentation] Development of Learning Support Software and Educational Materials for Studying Measurement and Control by Programs2013

    • Author(s)
      Tomohiro Nishida, Ryota Nakamura, Liu Lu, Chan Myae Thu, and Toshio Matsuura
    • Organizer
      Ed-Media 2013 World Conference on Educational Media and Technology
    • Place of Presentation
      Victoria, BC, Canada (CD-ROM)
    • Year and Date
      20130624-28
  • [Presentation] 関数定義機能などを拡張したArduino 用タイルプログラミング教材教育2013

    • Author(s)
      中川洋、中西通雄
    • Organizer
      システム情報学会学生発表会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2013-03-09
  • [Presentation] プログラムによる計測と制御の仕組みを学ぶための学習支援ソフトウェア2012

    • Author(s)
      松浦 敏雄, 中村 亮太, Liu Lu, Chan Myae THU, 西田知博
    • Organizer
      2012 PC カンファレンス
    • Place of Presentation
      京都大 (CD-ROM)
    • Year and Date
      20120804-06
  • [Presentation] Arduino を利用した初学者向けプログラミング学習教材Eduino 教育2012

    • Author(s)
      主原佑記, 桐畑鷹輔, 中西 通雄
    • Organizer
      システム情報学会学生研究発表会論文集
    • Place of Presentation
      大阪 (pp.138-139)
    • Year and Date
      2012-03-10
  • [Presentation] Arduino を利用したプログラミング学習教材Eduino2012

    • Author(s)
      桐畑鷹輔, 主原佑記, 中西通雄
    • Organizer
      電子情報通信学会関西支部学生会
    • Place of Presentation
      大阪 (講演論文集, pp.78)
    • Year and Date
      2012-03-09

URL: 

Published: 2015-07-16   Modified: 2015-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi