• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

New Significance of Japanese Language Classes Considering Oversea Education Experience: Chronological Study Using PAC Analysis

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23520617
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRikkyo University (2012-2013)
Yokohama National University (2011)

Principal Investigator

MARUYAMA Chika  立教大学, 異文化コミュニケーション学部, 教授 (30323942)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OZAWA Ikumi  国際基督教大学, 日本語教育課程, 講師 (60296796)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TANAKA Kazumi  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (10595911)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords国際情報交換 / 日本語教育 / 学習者 / 読解教材 / 英国
Research Abstract

Planned interviews to students from UK and teachers in UK were successfully conducted. The students were interviewed at three different periods of times; before study abroad, during the study abroad and after returning to UK. During the first year of the study, the researchers decided to increase the length of the intervals between the three periods so that they can observe influences of the study abroad better.
Due to the change in the schedule, the analysis in depth is still continuing but the findings at this stage are two. (1) Study abroad experience may differ according to whether the student comes abroad for the first time. (2) What students experience during their study abroad and what they learn from that may receive influences by the two factors; how they learn Japanese in sending institutions and how those institutions characterize Japanese language education. Besides the ongoing analysis, the researchers plan to develop a collaborative new research using this data.

  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教育研究におけるPAC分析を活用した研究の展開2012

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Journal Title

      新時代的世界日語教育研究

      Pages: 146-152

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 読解教材を刺激とした留学生の発想―日本人との接触や日本体験はどのような影響を与えているか―2013

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Organizer
      CAJLE Annual Conference 2013
    • Place of Presentation
      トロント大学 (小澤伊久美との共同ポスター発表)
    • Year and Date
      2013-08-24
  • [Presentation] 留学プログラムの設計の違いが日本語学習者の読解教材への反応にいかに表れるか2012

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Organizer
      PAC分析学会 第6回大会
    • Place of Presentation
      金沢工業大学
    • Year and Date
      2012-12-08
  • [Presentation] 日本語学習者のアイデンティティは読解教材から連想するイメージにいかに現れたか-PAC分析法を活用した留学前・中・後の縦断研究から-2012

    • Author(s)
      小澤伊久美・丸山千歌
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-18
  • [Presentation] 同じ読解教材を刺激としたことがいかに連想に現れたかー留学生Fに対する縦断的PAC分析調査から2011

    • Author(s)
      小澤伊久美・丸山千歌
    • Organizer
      PAC分析学会 第5回大会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2011-12-07
  • [Presentation] 日本人の親を持つ日本語学習者Xにみられる日本留学経験と読解教材との相互作用2011

    • Author(s)
      小澤伊久美・丸山千歌
    • Organizer
      日本質的心理学会 第8回大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2011-11-26
  • [Presentation] 留学経験から考える日本語教育の可能性 ―PAC分析を活用した縦断的研究から―2011

    • Author(s)
      丸山千歌・小澤伊久美
    • Organizer
      2011世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学(中国)
    • Year and Date
      2011-08-21
  • [Remarks] ホームページ等

    • URL

      http://publicize.exblog.jp/

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi