• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Fundamental study on development of reading proficiency scale for Korean learners of Japanese

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23520651
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

TANI Seiji  常葉大学, 外国語学部, 准教授 (80514827)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords日本語教育 / 韓国人日本語学習者 / CEFR / 読解能力尺度
Research Abstract

The purposes of this study are 1) verification of the applicability of CEFR reading scale to Korean Japanese learners, 2)verification of clarity of the CEFR reading scale's descriptors for Korean Japanese learners,3) development of localized CEFR reading scale for Korean Japanese learners.
Results of 1) show overall difficulties of descriptors in CEFR reading scale are maintained in Korean Japanese learners, but descriptors contained postcards, my field, exchanges of letters with the familiar person, and dictionary use become easier than expected in CEFR, on the other hand descriptors contained simple instructions on equipment encountered in everyday life, advertisements, brochures, and menus become more difficult. Results of 2) show descriptors contained long supplementary explanation and conditions, and descriptors with ambiguous expression about range and level are difficult to understand. Result of 3) is development of localized CEFR reading scale for Korean Japanese learners.

  • Research Products

    (10 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (7 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] CEFRに基づく『GC四言語レベルゲージ』の設定2014

    • Author(s)
      谷誠司・戸田裕司・福島みのり・増井実子
    • Journal Title

      協働学習研究

      Volume: 第1号 Pages: 3-12

  • [Journal Article] 本学スペイン語初級学習者の語彙学習に関する予備的研究―到達度指標作成にむけて2014

    • Author(s)
      増井実子・谷誠司
    • Journal Title

      協働学習研究

      Volume: 第1号 Pages: 13-21

  • [Journal Article] 日本語教育で開発された読解Can-do statementsに関する基礎的調査2013

    • Author(s)
      谷誠司
    • Journal Title

      常葉学園大学教育学部研究紀要

      Volume: 第33号 Pages: 349-364

  • [Journal Article] 常葉学園大学外国語学部グローバルコミュニケーション学科における韓国語Can-do statements開発のための基礎的調査研究2013

    • Author(s)
      谷誠司
    • Journal Title

      常葉学園大学外国語学部研究紀要

      Volume: 第29号 Pages: 37-50

  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者を対象にしたCan do statements調査の分析―項目応答理論を利用して―2012

    • Author(s)
      谷誠司
    • Journal Title

      同日語文研究

      Volume: 第27集 Pages: 357-370

  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者用漢字テスト開発のための語彙テストに関する基礎的研究2012

    • Author(s)
      谷誠司
    • Journal Title

      常葉学園大学外国語学部研究紀要

      Volume: 第28号 Pages: 253-272

  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者のための漢字テスト開発に関する基礎的研究2012

    • Author(s)
      谷誠司
    • Journal Title

      常葉学園大学教育学部研究紀要

      Volume: 第32号 Pages: 123-136

  • [Presentation] CEFRの韓国人日本語学習者への適用可能性2013

    • Author(s)
      谷誠司
    • Organizer
      2012年度日本語教育学会第10回研究集会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Year and Date
      20130000
  • [Presentation] CEFR(Common European Framework of Reference for Languages)読解尺度の韓国人日本語学習者への適用可能性に関する調査研究―能力記述文(CDS)の困難度と分かりやすさを中心に―2013

    • Author(s)
      谷誠司
    • Organizer
      韓国日本研究団体第2回国際学術大会
    • Place of Presentation
      韓国・嘉泉大学校
    • Year and Date
      20130000
  • [Book] 韓国日本語学会編2013

    • Author(s)
      谷誠司
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      日本語教育研究の最前線2013

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi