2013 Fiscal Year Final Research Report
Acquisition of the German word order and article system by Japanese learners of German and the role of feedback
Project/Area Number |
23520711
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
HOSHII Makiko 早稲田大学, 法学学術院, 教授 (90339656)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
LIPSKY Angela 上智大学, 外国語学部, 教授 (90348194)
|
Project Period (FY) |
2011 – 2013
|
Keywords | 外国語教育 / ドイツ語教育 / 第2言語習得 / 文法習得 / 誤用分析 / 冠詞習得 / 語順習得 |
Research Abstract |
This research investigated the factors that influence the acquisition of the German word order and article system by Japanese learners of German as a foreign language. 593 written texts (89,122 words) of 114 university students who learn German at the intermediate level were collected and analysed. We identified certain types of errors, both for word order and article usage. The analyses result in hypotheses for explaining different error types, such as transfer from L1, lexical and syntactical complexity of the target language, transfer from input in spoken German, and influences through learning environments. As for as the role of feedback, 7 Japanese learners of German were included in a sub-study using the methods of think-aloud and interview. It was observed that the processes of understanding feedback comments on their own written texts depend on the types of feedback and learners' individual differences.
|
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Remarks] Prof. Dr. Bernt Ahrenholz (イエナ大学教授 ・ ドイツ) Prof. Dr. Martina Rost-Roth(アウグスブルク大学教授・ドイツ) Dr. Miyoung Lee(韓国外国語大 学講師・韓国)を招聘し、講演会および 研究集会「DaF研究の可能性 — 理論・ 実証研究・方法論」を開催.2014年3月4日・5日.早稲田大学.(企画・主催: 科研費基盤研究(C):課題番号23520711「日本語を母語とするドイツ語学習者の 語順および冠詞の習得とフィードバック の役割」、共催:早稲田大学言語情報研究 所、後援:ドイツ学術交流会)
-
[Remarks] Prof. Dr. Karin Aguado(カッセル大学・ ドイツ)を招聘し、講演会を企画・開催.2012年3月30日.早稲田大学.(企画:科研費基盤研究(C):課題番号23520711「日本語を母語とするドイツ語学習者の 語順および冠詞の習得とフィードバック の役割」、主催:早稲田大学文学部・文学 研究科ドイツ語ドイツ文学コース、後 援:ドイツ学術交流会、日本独文学会)
-
[Remarks] Prof. Dr. Karin Aguado(カッセル大学・ ドイツ)およびDr. Miyoung Lee(韓国外国語大学講師・韓国)を招聘し、研究集会「DaF研究における実証研究の可能 性 — 学習者言語と学習プロセスの視点 から — 」を開催.2012年3月30日・31日、早稲田大学.(企画・主催:科研 費基盤研究(C):課題番号23520711「日 本語を母語とするドイツ語学習者の語順 および冠詞の習得とフィードバックの役 割」、後援:ドイツ学術交流会、日本独文 学会)