• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

初級者に効果的なマルチメディア英語教材:脳科学的考察を加えて

Research Project

Project/Area Number 23520732
Research InstitutionKyushu Women's University

Principal Investigator

中野 秀子  九州女子大学, その他部局等, 教授 (20309735)

Keywords音素認識 / 文字表記 / リズム表記 / 小学校英語学習 / θ波 / 学習促進
Research Abstract

本研究では,小学生の英語学習で文字やリズム表示有無での学習効果の違いを調べ、効果的なマルチメディア教材を提案した。結果の概要は下記の通りである。1.ドライ電極を開発し、学習中の脳内変化の測定に従来型と同様な信頼性を得た。2.語彙学習中の脳波α、β、θ波ではθ波が有意に高く、学習の進みとθ波に関連があることが示唆された。3.文字有の教材学習中のの学習者のθ波は文字無のθ波より有意に高かった(t = 3.195, p < .01)。4.リズム表示有無の教材の学習中では表示有の方がθ波が高かった。5.リズム学習前後のテストで参加者のリズムパターン短縮率は、リズム表示有の方がより高かった。6.英語語彙学習中の音素認識と文字表示に関して、「絵+音」と「絵+音+スペル」の 語彙学習中の前頭部で出現するα、β、θ波では、θ波に有意な変化があった(p < .0001)。7.スペル有の教材の学習中に出現したθ波はスペル無の教材学習中のθ波より有意に高かった(t = 4.39, p < .01)。8.学習後の「音-スペル」と「音-絵」マッチング・テストの結果、スペル学習と語彙学習に有意な相関があり(p < .05)、「音-スペル」テストの点が高い参加者は「音-絵」テストの点も高く、小学校英語学習開始1年で既に音素認識の習得に差があり、小学校5年生の後半の時期では文字有の教材の方が効果的に学習を進めることができる可能性を示した。9.さらに、学習中に前頭部に出現したθ波は音素認識の高いグループの方が低いグループより有意に高かった(p < .01)。これらの結果からθ波は英語学習が進むにつれて高くなる可能性を示唆される。 小学校初級英語学習時、「音+絵」に文字やリズム表示を付加した教材が効果的であるという本研究の結果を踏まえて、マルチメディア語彙学習教材を作成し5月末までにホームページで公開する。

  • Research Products

    (8 results)

All 2013 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 小学校外国語活動における文字とリズム表示ー脳波分析のパオロットスタディーを加えてー2013

    • Author(s)
      中野秀子
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 41 Pages: 87-96

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語リズムチャンキングによる脳変化とその応用2013

    • Author(s)
      中野秀子
    • Journal Title

      Proceedings of 51th JACET International Conference

      Volume: 2013 Pages: 214-215

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Letters of Alphabet and Words at the Beginning of Learning English Sounds: A Pilot Study Using EEG Analysis2013

    • Author(s)
      Hideko Nakano
    • Journal Title

      The Proceedings of the 11th Asia TEFL International Conference

      Volume: 11 Pages: 30

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Effect of Beat Sound on English Rhythm Acquisition:How Are the Brains of Japanese Learners of English (JLE) Activated?2013

    • Author(s)
      Hideko Nakano
    • Journal Title

      The Proceedings of 6th International Conference “ICT for Language Learning”

      Volume: VI Pages: 175-179

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Effect of Beat Sound on English Rhythm Acquisition:How Are the Brains of Japanese Learners of English (JLE) Activated?2013

    • Author(s)
      Hideko Nakano
    • Organizer
      Proceedings of 6th International Conference “ICT for Language Learning”
    • Place of Presentation
      Florence, Italy
    • Year and Date
      20131114-20131115
  • [Presentation] Letters of Alphabet and Words at the beginning of Learning English Sounds: A Pilot Study Using EEG Analysis2013

    • Author(s)
      Hideko Nakano
    • Organizer
      The proceedings of the 11th Asia TEFL International Conference,
    • Place of Presentation
      Ateneo de Manila University, Philippines
    • Year and Date
      20131026-20131028
  • [Remarks] MANABINET

    • URL

      http://manabinet.info

  • [Remarks] 九州女子大学研究者総覧

    • URL

      http://wisdom.kwuc.kyoin

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi