• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Effects of reading alound and shadowing on speaking performance

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23520760
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

IINO Atsushi  法政大学, 経済学部, 准教授 (80442169)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords英語教育一般 / シャドーイング
Research Abstract

This study examined the relationships among performances of reading aloud, shadowing, and speaking. It also studied the effects of reading aloud and shadowing instruction on speaking ability development. In the first study, it was found that shadowing and speaking had a positive relationship with a medium strength of correlation. On the other hand, reading aloud showed no significant relationship with speaking performance. It was concluded that reading aloud helped the learners take in learned linguistic knowledge rather than enhance their speaking performance directly.
In the classroom research, it was found that in both the shadowing instruction group and the listening instruction group the participants improved their speaking performance. However, especially in the aspect of grammatical accuracy and vocabulary complexity, the shadowing group had a higher effect size than listening group.

  • Research Products

    (23 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (7 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] シャドーイングの練習が英語スピーキング力とシャドーイングの認識に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      多摩論集(法政大学多摩論集編集委員会)

      Volume: 第30巻 Pages: 105-121

  • [Journal Article] Relationship Among Tasks in a Speaking Test : In a Case of Eiken Speaking Test2014

    • Author(s)
      YABUTA, Yukiko、NAKAMURA, Youichi、IINO, Atsushi
    • Journal Title

      清泉女学院短期大学紀要

      Volume: 32号 Pages: 45-55

  • [Journal Article] 音読・シャドーイングがスピーキングに与える効果2014

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 43号 Pages: 37-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Listeners'Responses in Interaction through Videoconferencing for Presentation Practices2013

    • Author(s)
      IINO, Atsushi、YABUTA, Yukiko、NAKAMURA, Yoichi
    • Journal Title

      20 Years of EUROCALL : Learning from the Past, Looking to the Future---Post Conference Proceedings EUROCALL 2013

      Pages: 112-116

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教育におけるリスニング、シャドーイング、ディクテーションの関係2013

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      法政大学多摩論集

      Volume: 29号 Pages: 67-81

  • [Journal Article] 第2言語頭語処理、第2言語談話処理、第2言語音声処理研究とタスク中心のリーディング活動-文処理における音声情報の役割2013

    • Author(s)
      寺内正典、田辺奈穂子、西田美弥、飯野厚
    • Journal Title

      ELEC同友会英語教育学会研究紀要

      Volume: 9号 Pages: 36-40

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音読・シャドーイングとスピーキングの関係2013

    • Author(s)
      飯野厚、籔田由己子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 42号 Pages: 139-146

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 短期大学における英語プログラム改革の試み-個別・少人数教育による発信重視の指導とeラーニングの活用2012

    • Author(s)
      籔田由己子、村田信行、トーマスジョエル、中村洋一、飯野厚
    • Journal Title

      清泉女学院短期大学研究紀要

      Volume: 30号 Pages: 71-85

  • [Journal Article] 国際経済学科における英語教育改革-熟達度別英語必修クラスの効果測定結果の分析と考察2012

    • Author(s)
      寺内正典、飯野厚
    • Journal Title

      法政大学教育研究

      Volume: 3号 Pages: 5-14

  • [Journal Article] 教師による音読評価・音声分析・英語習熟度の関係2012

    • Author(s)
      飯野厚、籔田由己子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀

      Volume: 41号 Pages: 39-44

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Listeners'Responses in Interaction through Videoconferencing for Presentation Practices2013

    • Author(s)
      IINO, Atsushi、YABUTA, Yukiko、NAKAMURA Yoichi
    • Organizer
      EUROCALL 2013 (University of Evora, Portugal) European Association for Computer-Assisted Language Learning
    • Year and Date
      2013-09-13
  • [Presentation] スピーキングテストにおける質問間の関係について2013

    • Author(s)
      籔田由己子、飯野厚
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道大会
    • Place of Presentation
      (北星学園大学)
    • Year and Date
      2013-08-11
  • [Presentation] 音読とシャドーイング練習がスピーキングに与える影響2013

    • Author(s)
      飯野厚
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      (富山大学)
    • Year and Date
      2013-06-30
  • [Presentation] Relationships Between Reproduction Skills and Speaking Ability2012

    • Author(s)
      IINO, Atsushi
    • Organizer
      10th AsiaTEFL Conference
    • Place of Presentation
      (Hotel Leela Kempinski, Gurgaon, Delhi, India)
    • Year and Date
      2012-10-06
  • [Presentation] Practical Use of Computer-based Testing in EFL2012

    • Author(s)
      YABUTA, Yukiko、IINO, Atsushi
    • Organizer
      EUROCALL 2012
    • Place of Presentation
      (Gothenburg University, Sweden)
    • Year and Date
      2012-08-22
  • [Presentation] シャドーイングとスピーキングの関係2012

    • Author(s)
      飯野厚
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会愛知研究大会
    • Place of Presentation
      (愛知学院大学)
    • Year and Date
      2012-08-05
  • [Presentation] 音読・シャドーイングとスピーキングの関係2012

    • Author(s)
      飯野厚、籔田由己子
    • Organizer
      第42回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Place of Presentation
      (岐阜市じゅうろくプラザ)
    • Year and Date
      2012-07-01
  • [Book] My Way English CommunicationII2014

    • Author(s)
      森住衛、飯野厚、飯田毅、他
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      高等学校英語検定教科書
  • [Book] My Way English ExpressionII2013

    • Author(s)
      森住衛、飯田毅、飯野厚、他
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      高等学校英語検定教科書
  • [Book] My Way English CommunicationI2013

    • Author(s)
      森住衛、飯野厚、飯田毅、他
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      高等学校英語検定教科書
  • [Book] My Way English ExpressionI2013

    • Author(s)
      森住衛、飯田毅、飯野厚、他
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      高等学校英語検定教科書
  • [Book] 英語教育学の実証的研究法入門---Excelで学ぶ統計処理2012

    • Author(s)
      寺内正典、中谷安男、飯野厚, 他
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      研究社
  • [Remarks]

    • URL

      http://iino.e-learning-server.com/

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi