• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

情報通信技術がBtoBサービス開発プロセスに与える影響に関する研究

Research Project

Project/Area Number 23530523
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

西岡 健一  関西大学, 商学部, 准教授 (40553897)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南 知惠子  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
Keywordsサービス・イノベーション / サービタイゼーション / ICT
Research Abstract

(1)製造業のビジネスのサービス化について
近年大きな注目を集めているが、未だ研究蓄積の少ない分野である。この課題に対して、2012年度にダイキン工業のヨーロッパ支社であるダイキン・ヨーロッパ社の事例研究を進め、製造業における新たなサービタイゼーションである「ソリューション」ビジネス形態の提唱、そして新たな駆動要因として、従来の製品・サービスの組み合わせだけでなく、技術主導型サービタイゼーションが重要であることを主張した。2013年6月に欧州最大のオペレーションズリサーチ学会であるEuromaの年次大会にて査読採択、研究報告を行った。関連研究者との議論から、新たな研究上の知見を得ることができ、それに基づき著名国際雑誌への投稿準備中である。
(2)小売業の市場対応とICT技術の関わりについて、市場駆動型・市場対応型の戦略類型があること、そしてそれが実行されるための要因をマーチャンダイジングを観点に研究を展開した。これについては2013年7月に行われた欧州最大のリテール学会にて研究発表を行った。また、小売国際化との関連に研究分野を広げており、新たな事例研究として、スペインの靴製造小売ブランドであるカンペールに取材を行い、小売国際化における新たな戦略類型である「デザイン主導型の市場駆動戦略」を提唱した。その結果は日本商業学会第4回全国研究報告会にて発表を行った。これらの研究は、次年度以降さらに研究を進め結果を公表する。
(3)研究のまとめ
2013年度は本科研補助の最終年度である。そこで研究テーマに関しての学術的な知見、本科研において補助されてきた事例研究及び実証研究の結果を本にとりまとめ、「サービス・イノベーション」と題して有斐閣より2014年5月に発刊予定である。本書は研究者だけでなく実務者も読者対象としており、研究成果のより幅広い層への影響が期待される。

  • Research Products

    (7 results)

All 2014 2013

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Waiting for Checkout: Toward an Understanding of Customers’ Perceptions2013

    • Author(s)
      Morimura, Fumikazu, Chieko Minami and Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      The Proceedings of the Academy of Marketing Science 16th Biennial World Marketing Congress

      Volume: XVI Pages: 605-608

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Servitization and customer value: Case Study of a Japanese air conditioning company2013

    • Author(s)
      Minami, Chieko, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      The proceedings of 20th International Annual EurOMA Conference

      Volume: on USB Pages: on USB

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Market Responsiveness and Market Driving Approach through Retailing2013

    • Author(s)
      Minami, Chieko, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      The proceedings of 17th Conference of the European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD)

      Volume: on USB Pages: on USB

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小売企業の成長とマーケット・ドライビング・アプローチ2013

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会 第4回全国研究報告会プログラム
    • Place of Presentation
      日本大学 商学部 東京都
    • Year and Date
      20131214-20131215
  • [Presentation] Market Responsiveness and Market Driving Approach through Retailing2013

    • Author(s)
      Minami, Chieko, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      17th the European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD)
    • Place of Presentation
      Valencia, Spain.
    • Year and Date
      20130703-20130705
  • [Presentation] Servitization and customer value: Case Study of a Japanese air conditioning company2013

    • Author(s)
      Minami, Chieko, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      20th International Annual EurOMA Conference
    • Place of Presentation
      Dublin, Ireland.
    • Year and Date
      20130610-20130612
  • [Book] サービス・イノベーション:新技術導入と価値共創2014

    • Author(s)
      南知惠子 西岡健一
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      有斐閣

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi