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2013 Fiscal Year Final Research Report

Studies on the gift and weak ties

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23530551
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

ISHIGAKI Tomonori  南山大学, ビジネス研究科, 教授 (20254443)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OZAWA Kana  流通経済大学, 経済学部, 講師 (50564928)
Research Collaborator TSUJIMOTO Noriko  桃山学院大学, 経営学部, 教授 (80633958)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsギフト / ゆるい絆 / 国際比較
Research Abstract

In this research, communication by the gift for a young man is conducting empirical analysis about the influence by the difference in the consumption environment (ex. by a country etc).
In South Korea, the difference of Japan and China was accepted in the relation to "gifts to a friend (for the same sex)" from "connection-oriented by gifts" (a positive relation in Japan and China, a negative relation in South Korea). In Japan, we can interpret it as a gift to a friend of the same sex being used in order to communicate, and in China to achievement a certain purpose, and in South Korea to check relation strong in the achievement means. It was checked that the gift for a friend (of the same sex) in all three countries brings about the consumption chains.

  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 商品の購買パターンと知覚リスクに関する研究~食品のネット購買と店舗購買の事例~2012

    • Author(s)
      辻本法子、石垣智徳
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 27巻 Pages: 215-235

  • [Journal Article] セールス・プロモーション研究の新たな展開2011

    • Author(s)
      辻本法子、石垣智徳
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 26巻 Pages: 103-129

  • [Journal Article] インターネット販売における地域産品の消費拡大に関する研究〜お取り寄せグルメの実証研究〜2011

    • Author(s)
      辻本法子、石垣智徳
    • Journal Title

      地域活性研究

      Volume: 2巻 Pages: 103-113

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ゆるい絆のコミュニケーションとギフトに関する実証研究~若者のカジュアルギフトにおける贈与行動について~2011

    • Author(s)
      辻本法子
    • Journal Title

      公益財団法人吉田秀雄記念事業財団助成研究集

      Volume: 平成22年度(第44次) Pages: 157-172

  • [Journal Article] ネットとリアルのクロスプロモーションの効果測定に関する研究~インターネット販売におけるお取り寄せグルメの事例~2011

    • Author(s)
      辻本法子、石垣智徳
    • Journal Title

      プロモーショナル・マーケティング研究(成果報告論文)

      Pages: 67

  • [Presentation] 若者のギフト・コミュニケーションに関する研究~韓国における事例~2013

    • Author(s)
      辻本法子、小沢佳奈、石垣智徳
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2013-06-09
  • [Presentation] 若者のギフト・コミュニケーションに関する研究2012

    • Author(s)
      辻本法子、小沢佳奈、石垣智徳
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-06-24
  • [Presentation] 若者のギフト・コミュニケーションに関する研究-中国都市部における事例-2012

    • Author(s)
      辻本法子、小沢佳奈、石垣智徳
    • Organizer
      南山大学経営研究センター主催マーケティング・サイエンス・ワークショップ
    • Place of Presentation
      南山大学
    • Year and Date
      2012-03-07
  • [Presentation] 商品の購買パターンと知覚リスクに関する研究~食品のネット購買と店舗購買の事例~2011

    • Author(s)
      辻本法子、石垣智徳
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-06-19
  • [Presentation] ネットとリアルのクロスプロモーションの効果測定に関する研究~インターネット販売におけるお取り寄せグルメの事例~2011

    • Author(s)
      辻本法子、石垣智徳
    • Organizer
      日本プロモーショナルマーケティング学会
    • Place of Presentation
      日本印刷会館(助成研究論文発表会)
    • Year and Date
      2011-06-14

URL: 

Published: 2015-07-16  

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