• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Theorizing Collaborative Discovery Learning for Preparation for Future Learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23530874
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research (2012-2013)
Chukyo University (2011)

Principal Investigator

SHIROUZU Hajime  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (60333168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAGAKI Mayumi  津田塾大学, 国際関係学科, 教授 (50350567)
KAWASAKI Miho  追手門学院大学, 心理学部, 講師 (70536127)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords発見学習 / 協調学習 / 学習科学 / 知識統合
Research Abstract

This research clarifies effects and processes of "collaborative discovery learning" contrasted with "telling and collaborative practice." It utilized two measures for assessment: acquired knowledge and preparation for future learning. Three studies of college students on math, high-school students on science and elementary pupils on math showed that students who learned in Discovery Learning condition outperformed their counterparts in Direct Instruction one on measuers of prepartion for future learning (i.e., performance in joint solving situation after individual test-taking). Detailed process analyses implied that, in the former condition, the students reflected upon problem situations and formed conditional knowledge, which were usable in situations wherein they were allowed to externalize their thoughts and revise them. Teachers' believes were also examined when they were forced not to intervene but to observe and listen to students' conversation in discovery learning conditions.

  • Research Products

    (30 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (7 results) Presentation (14 results) Book (8 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] マルチヴォカリティが育む未来の学び2013

    • Author(s)
      白水始・遠山紗矢香
    • Journal Title

      KEIO SFC JOURNAL

      Volume: 12(2) Pages: 53-68

  • [Journal Article] 成功を超える力2013

    • Author(s)
      白水始・河﨑美保
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 68 Pages: 18-21

  • [Journal Article] ゲームにおける方略の振り返りが動機付けに及ぼす効果 : カードゲーム方学習教材マスピードを例に2013

    • Author(s)
      村川弘城・白水始・鈴木航平
    • Journal Title

      教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 109-112

  • [Journal Article] Effects of Robots' Revoicing on Preparation for Future Learning To See the World and a Grain of Sand : Learning across Levels of Space, Time, and Scale2013

    • Author(s)
      Shirouzu, H., & Miyake, N
    • Journal Title

      CSCL 2013 Conference Proceedings, Wisconsin(Rummel, N., Kapur, M., Nathan, M. & Puntambekar, S., Eds)

      Volume: Vol.1 Pages: 438-445

  • [Journal Article] 朝の会におけるグラウンド・ルールの共有を図る教師の働きかけ-教室談話のカテゴリー分析および解釈的分析を通して2013

    • Author(s)
      高垣マユミ・松尾剛,丸野俊一
    • Journal Title

      教授教育心理学研究

      Volume: 9 Pages: 29-36

  • [Journal Article] 認知科学と学習科学における知識の転移2012

    • Author(s)
      白水始
    • Journal Title

      人工知能学会誌

      Volume: 27(4) Pages: 347-358

  • [Journal Article] 算数文章題の解法学習に対する複数解法説明活動の効果─混み具合比較課題を用いて─2011

    • Author(s)
      河﨑美保・白水始
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59(1) Pages: 13-26

  • [Presentation] 大学教育改革の成功の鍵を握る-ジグソー授業実践の10年の蓄積から-2014

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-19
  • [Presentation] コンセプトマップを介した教育研究の高度化-認知科学におけるデザイン研究-2014

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-19
  • [Presentation] 協同学習において社会的関係性に影響を及ぼす教授方略の検討2013

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Organizer
      認知科学会第30回総会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2013-09-07
  • [Presentation] 協同学習を促す学習環境下での説明活動の分析2013

    • Author(s)
      高垣マユミ・河井延晃・高橋ヨシ子・岡村知美・鴨田篤・吉岡亮衛・池田徳正
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2013-08-19
  • [Presentation] 実生活に活用できる学ぶ力の育成を支えるモデルとは?2013

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム「学級規模研究における教育心理学的アプローチ」における指定討論2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
  • [Presentation] 実践における『型』の意味とその乗り越え2013

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
  • [Presentation] 実践的教育研究における理論と実践の融合2013

    • Author(s)
      白水始
    • Organizer
      教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
  • [Presentation] 授業研究最前線-理論と実践のコンテクストをつなぐ2013

    • Author(s)
      高垣マユミ・富田英司・中谷素之・白水始・鹿毛雅治・小野瀬雅人
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難2発言者数の分析2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難 : 学習指導案とのずれの分析2012

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
  • [Presentation] 公式を自力生成する協調学習過程の効果 : ジグソー法と協調的な転移課題解決を用いた検討2011

    • Author(s)
      伊藤智哉・田島啓・原田一平・安田遼・白水始
    • Organizer
      日本認知科学会第28回発表論文集
    • Place of Presentation
      東京(in CD-ROM)
    • Year and Date
      2011-09-23
  • [Presentation] 他者の解法の再生・評価に対する聴き手の解法の影響2011

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会, 北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
  • [Presentation] Explanatory activity with a partner promotes children's learning from multiple solution methods2011

    • Author(s)
      Kawasaki, M. & Shirouzu, H
    • Organizer
      Poster presented at the 9th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2011-07-07
  • [Book] 「第5章新たな学びと評価は日本で可能か」三宅なほみ・益川弘如・望月俊男(監訳・著)『21世紀型スキル:新たな学びと評価の新たなかたち』2014

    • Author(s)
      白水始
    • Total Pages
      207-223
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 『21世紀型スキル:新たな学びと評価』(第3章翻訳),三宅なほみ・益川弘如・望月俊男(監訳・著)21世紀型スキル:新たな学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      河﨑美保・齋藤萌木・大浦弘樹・館野泰一
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] "Learning Fractions Through Folding in an Elementary Face - to - Face Classroom"In D. D. Suthers, K. Lund, C. P. Rose, C. Teplovs, & N. Law (eds.), Productive Multivocality in the Analysis of Group Interactions(Computer-Supported Collaborative Learning Series 16)2013

    • Author(s)
      Shirouzu, H
    • Total Pages
      63-101
    • Publisher
      New York : Springer
  • [Book] "Focus-Based Constructive Interaction"D.D Suthers et al. (eds.), In D. D. Suthers, K. Lund, C. P. Rose, C. Teplovs, & N. Law (eds.), Productive Multivocality in the Analysis of Group Interactions (Computer-Supported Collaborative Learning Series 16)2013

    • Author(s)
      Shirouzu, H
    • Total Pages
      103-122
    • Publisher
      New York : Springer
  • [Book] ピア・ラーニング-学びあいの心理学(中谷素之・伊藤崇達編著)2013

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      金子書房
  • [Book] 「児童期の子どもの発達と学び:算数」清水益治・森敏昭(編)0歳~12歳児の発達と学び:保幼小の連携と接続に向けて2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      131-140
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 複数解法提示による算数の学習促進効果 : 混み具合比較課題を用いて2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 「学習科学Learning Sciences.」生成する大学教育学2012

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      110-113
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/shirouzu/

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi