• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Study on Disorders of Joint Attention and the Development Factor for Children with Multiple and Profound Disabilities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23530883
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

TOKUNAGA Yutaka  福岡大学, 人文学部, 教授 (30217492)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords重度・重複障害 / 共同注意 / 発達支援 / コミュニケーション
Research Abstract

This study was to investigate features of development with Joint Attention for children with multiple and profound disabilities. The Checklist based on behavior with Joint Attention was used to assess developmental condition for these children. Five teachers in special schools for children with multiple and profound disabilities was asked to use this checklist and get information of behaviors. The description of behavior and next target setting were examined. In addition, the pathway of early development of infant was discussed. The lessons for children with multiple and profound disabilities in schools were examined and developmental changes and features of Joint Attention behavior were discussed.

  • Research Products

    (9 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 他者との出会いにより促される人間関係の構築肢体不自由教育2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      日本肢体不自由教育研究会

      Volume: 212号 Pages: 4-9

  • [Journal Article] 学びの段階に合わせた目標設定で授業をデザインする2012

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      実践障害児教育学研教育出版

      Volume: 407号 Pages: 34-39

  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」における発達段階の意義からみた「みる力」「きく力」2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波
    • Year and Date
      2011-09-21
  • [Presentation] 田中信利「学習到達度チェックリスト」を活用した重複障害のある子どもの授業づくり~子どもの学びを支える授業改善~2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波
    • Year and Date
      2011-09-21
  • [Presentation] 重度・重複障害の子どものための目標設定と学習評価―イギリスにおける取組と「学習到達度チェックリスト」に期待されるもの―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動発達が引き起こす社会性の発達的関連―目標設定における学習到達度チェックリストの活用―2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
  • [Presentation] 重度・重複障害児との相互交渉における注意の共有と大人の支持的行動─絵本読み場面における視線行動の分析から─2011

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
  • [Book] 肢体不自由児の教育、肢体不自由児の心理1―発達を中心に―2014

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      66-79(総208頁)
    • Publisher
      NHK出版
  • [Remarks] ホームページ等 関連する報告書

    • URL

      http://www.nise.go.jp/kenshuka/josa/kankobutsu/pub_f/F-138.html

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi