• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Constructing school counseling model and tools for whole-school approaches by international comparison

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23530891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

ITO Ayako  お茶の水女子大学, 大学院人間文化創成科学研究科, 准教授 (50271614)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKEDA Nobuko  武蔵大学, 人文学部, 教授 (00247123)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsスクールカウンセリング / 全校型支援 / 学級風土 / 国際比較 / 心理教育 / コンサルテーション
Research Abstract

Japanese school counselors are often limited in their roles. They are sometimes expected to do individual counseling, although schools need whole-school approaches. In this study, several constructs were developed in order to enhance whole-school approaches among Japanese school counselors. First, a multi-questionnaire for resilience and other positive qualities of students were developed. Second, effectiveness of various consultation strategies were investigated using the Classroom Climate Inventory (CCI; Ito & Matsui, 2001), and 227 classes were surveyed in order to revise the CCI. Third, trial sessions on classroom-based psychological preventive education were given to make a manual for school counselors. Fourth, visits to the USA, the Philippines, and Korea were conducted to compare school counselors' activities; surveys were conducted on Japanese school counselors' activities. Fifth, an English textbook on bully problems was translated into Japanese and is in press.

  • Research Products

    (58 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (26 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] 『安全基地』としての学級2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      児童心理(金子書房)

      Volume: 4月号 Pages: 19-25

  • [Journal Article] スクールカウンセリングでの発達障害への支援―学校現場の支援における現実2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      臨床心理学(金剛出版)

      Volume: 14(1) Pages: 56-60

  • [Journal Article] 学級コンサルテーション2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      臨床心理学増刊(金剛出版)

      Volume: 5 Pages: 106-110

  • [Journal Article] いじめと向き合う現場からスクールカウンセラーの立場から2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      こころの科学(日本評論社)

      Volume: 170号 Pages: 54-57

  • [Journal Article] 特集 : 支えあう学級づくり子どもが支え合う学級とは2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      児童心理(金子書房)

      Volume: 5月号 Pages: 1-9

  • [Journal Article] 私の実践学級風土コンサルテーションによる省察2012

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク(学事出版)

      Volume: 8(通巻316) Pages: 71-77

  • [Journal Article] リーダーが生まれる学級風土2012

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      児童心理(金子書房)

      Volume: 11月号 Pages: 23-28

  • [Journal Article] 子ども達の教育環境とソーシャル・キャピタル―ソーシャル・キャピタルを促進する学級・学校―2012

    • Author(s)
      [9]伊藤亜矢子
    • Journal Title

      『生涯学習政策研究生涯学習をとらえなおす~ソーシャル・キャピタルの視点から~』(文部科学省生涯学習対策局, 編集協力)(悠光堂)

      Pages: 15-20

  • [Journal Article] コラム : 発達障害児と共に学び合う通常学級2012

    • Author(s)
      [0]伊藤亜矢子
    • Journal Title

      『臨床心理学(特集発達障害支援)』(金剛出版)

      Volume: 12(5) Pages: 682-683

  • [Journal Article] コミュニティ心理学と私2012

    • Author(s)
      [1]伊藤亜矢子
    • Journal Title

      コミュニティ心理学研究

      Volume: 15(1) Pages: 48-51

  • [Journal Article] 学級文化―支持的な学級の雰囲気の大切さ、それを築くためには―2012

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      指導と評価(日本図書文化協会)

      Volume: 12月号 Pages: 8-11

  • [Journal Article] 学級経営に心理アセスメントをどう生かすか2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      児童心理(金子書房)

      Volume: 12月号 Pages: 71-77

  • [Journal Article] Enhancing school connectedness in Japan : The role of homeroom teachers in establishing a positive classroom climate2011

    • Author(s)
      Ito, A
    • Journal Title

      Asian Journal of Councelling

      Volume: 18(1,2) Pages: 41-62

    • URL

      http://hkier.fed.cuhk.edu.hk/journal/wp-content/uploads/2011/10/ajc_v18n1-2_41-62.pdf

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校風土・学級風土の視点から見たスクールカウンセリング2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      臨床心理学(金剛出版)

      Volume: 増刊3号 Pages: 104-108

  • [Journal Article] 心理教育に挑戦2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      子どもの心と学校臨床(遠見書房

      Volume: 5 Pages: 81-82

  • [Journal Article] スクールカウンセラーは学級崩壊にどう関われるか2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      教育と医学(慶応義塾大学出版)

      Volume: 7月号697 Pages: 42-48

  • [Journal Article] 早期発見・早期対応のためのアセスメント2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      児童心理(金子書房)

      Volume: 6月 Pages: 124-129

  • [Journal Article] Cross-Cultural Validations of the Factor Structure for the Korean Version of Classroom Climate Inventory (CCI)

    • Author(s)
      Choi,H., Rhee,E., Ito,A., & Lee,S.M
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 56(in press)(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] スクールカウンセラーの全校型支援にむけた予防的取り組み③-対象学級のニーズに応じた心理教育プログラムの効果検討-2014

    • Author(s)
      中根由香子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第33回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      20140800
  • [Presentation] 効果的なスクールカウンセリングに必要な専門性の探索-スクールカウンセラー調査の結果から-2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第33回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      20140800
  • [Presentation] 全校型支援を行うスクールカウンセリングの理論的検討④2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第32回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2013-08-27
  • [Presentation] 心理教育プログラムで実施するシナリオを教師と検討する試み―実施用シナリオを複数から選択する形式を用いて―2013

    • Author(s)
      中根由香子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第32回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2013-08-27
  • [Presentation] 学校高学年児童の心理的問題に対する教師の予防的取り組み―メンタルヘルスへの効果が考えられる日常的な指導の抽出―2013

    • Author(s)
      北澤南海・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
  • [Presentation] 日本版Co-Vital尺度からみた個人資質の学級差―スクールカウンセラーによる全校型支援に向けた基礎的検討―2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子・下田芳幸
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
  • [Presentation] 青年期における「ひとりぼっち回避規範」の一検討―個人志向性・社会志向性PN尺度と多次元自我同一性尺度との関連から―2013

    • Author(s)
      星遥香・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
  • [Presentation] 思春期のソーシャル・サポート受容・提供経験が大学生のレジリエンスに与える影響2013

    • Author(s)
      佐藤麻友・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
  • [Presentation] 不登校を予防する校内システム2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本学校心理士全国大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2013-08-11
  • [Presentation] スクールカウンセラーは校内でどのように役立てるか2013

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本学校心理士全国大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2013-08-10
  • [Presentation] Collaborating with Homeroom Teachers for Educational Counseling in Japanese Secondary Schools 1: What do we learn from part time counselor practices?2013

    • Author(s)
      Ito, A. & Nishiyama, H
    • Organizer
      Paper presented at International School Psychology Association 35th Conference, Porto
    • Place of Presentation
      ポルト大学ポルトガル
    • Year and Date
      2013-07-17
  • [Presentation] Collaborating with Homeroom Teachers for Educational Counseling in Japanese Secondary Schools 2: A program Implemented by a Full-time School Counselor2013

    • Author(s)
      Nishiyama, H. & Ito, A
    • Organizer
      Paper presented at International School Psychology Association 35th Conference, Porto
    • Place of Presentation
      ポルト大学ポルトガル
    • Year and Date
      2013-07-17
  • [Presentation] Factoring in the Correct Answer Ratio in a Psycho-Educational Program2013

    • Author(s)
      Nakane, Y., and Ito, A
    • Organizer
      Paper presented at The Third Asian Conference on Psychology and the Behavioral Sciences, the Ramada Osaka
    • Place of Presentation
      ラマダホテル大阪
    • Year and Date
      2013-03-31
  • [Presentation] Shift from Clinical to School Counseling2012

    • Author(s)
      Ito, A
    • Organizer
      The Japan Experience 12th the School Counselors Circle of the Philippines
    • Place of Presentation
      マニラCSBホテルフィリピン
    • Year and Date
      2012-10-25
  • [Presentation] スクールカウンセラーの全校型支援に向けた予防的取り組み①―win-win解決法を使った心理教育プログラムの効果検討の試み―2012

    • Author(s)
      中根由香子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会31回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-09-15
  • [Presentation] 日本版Co-Vital尺度の信頼性・妥当性の検討―全校型支援に向けた基礎的検討―2012

    • Author(s)
      伊藤亜矢子・下田芳幸
    • Organizer
      日本心理臨床学会31回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-09-15
  • [Presentation] スクールカウンセラーの全校型支援に向けた予防的取り組み②―スクールカウンセラーの校内アウトリーチが中学生の相談抵抗感に及ぼす影響―2012

    • Author(s)
      小林千嘉子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会31回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-09-15
  • [Presentation] 中学校における学級内の人間関係認知①―教師と生徒の学級集団内立場の認知の相違2012

    • Author(s)
      酒井直美・藤本学・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会31回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-09-15
  • [Presentation] 中学校における学級内の人間関係認知②-中学生のいじめ認識の現状と変化2012

    • Author(s)
      片山皓絵・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会31回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-09-15
  • [Presentation] 協同学習が中学生のレジリエンスへ与える影響について―全校型支援に向けた基礎的検討②―2012

    • Author(s)
      石毛貴子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本心理臨床学会31回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-09-15
  • [Presentation] Seeking Strategies for Supporting all Students in Japanese Classrooms2012

    • Author(s)
      Ito, A
    • Organizer
      Paper presented at Southern Oregon University, Educational, Psychological Faculty session, Southern Oregon University
    • Place of Presentation
      南オレゴン大学アメリカ
    • Year and Date
      2012-05-01
  • [Presentation] Covitality, Classroom Climate,and School Performance among Japanese Students2012

    • Author(s)
      Ito, A
    • Organizer
      Paper presented at Western Psychological Association 2012 convention, San Francisco Hyatt Regency
    • Place of Presentation
      サンフランシスコハイアットリージェンシーアメリカ
    • Year and Date
      2012-04-28
  • [Presentation] 学校全体への予防的支援を促進する心理教育プログラム作成の試み③―SCの実践に心理教育をどう活かせるか―2011

    • Author(s)
      鈴木水季・伊藤亜矢子・中根由香子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第30回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2011-09-03
  • [Presentation] 全校型支援を行うスクールカウンセリングの理論的検討③―学級をベースにした全校型支援の可能性―2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第14回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2011-07-17
  • [Presentation] 小学校における授業観察と学級風土質問紙の照合―教師の指導行動に着目して―2011

    • Author(s)
      北澤南海・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第14回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2011-07-17
  • [Presentation] 教師とSCの協働による心理教育プログラム実施における配慮事項―教師からの要請やコメントに着目して―2011

    • Author(s)
      中根由香子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第14回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2011-07-17
  • [Book] 監訳『いじめっ子・いじめられっ子の保護者支援マニュアル-教師とカウンセラーが保護者と取り組むいじめ問題』2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      金剛出版(印刷中)
  • [Book] 「いじめに直面する親の支援」橋本和明(編)子育て支援ガイドブック2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      金剛出版(印刷中)
  • [Book] 「第10章海外のスクールカウンセリング」倉光修(編著)『学校臨床心理学・地域援助特論('15)』2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      放送大学教育振興会出版部(印刷中)
  • [Book]2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      放送大学教育振興会出版部(印刷中)
  • [Book] 「第12章コミュニティ心理学②」倉光修(編著)学校臨床心理学・地域援助特論('15)2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      放送大学教育振興会出版部(印刷中)
  • [Book] 第15章心理教育」倉光修(編著)学校臨床心理学・地域援助特論('15)2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      放送大学教育振興会出版部(印刷中)
  • [Book] 小冊子いじめをなくそう2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Publisher
      東京法規出版(印刷中)
  • [Book] 国際比較による東アジア型スクールカウンセラーの全校型支援モデルとツールの構築ツール集」総ページ数48伊藤執筆ページpp.1-30武田執筆ページ2014

    • Author(s)
      伊藤亜矢子・武田信子・中根由香子・初澤宣子・小林千嘉子・石毛貴子・酒井直美
    • Total Pages
      31-33
    • Publisher
      科研費報告書
  • [Book] 教員のためのリフレクションワークブック2013

    • Author(s)
      武田信子・教師教育学会
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      教師教育学会
  • [Book] 「私立学校のスクールカウンセリング」村山正治・滝口俊子〈編〉現場で役立つスクールカウンセリングの実際2012

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Total Pages
      203-216
    • Publisher
      創元社
  • [Book] 「5章2節学級風土質問紙」諸富祥彦・会沢信彦・赤坂真二(編)カウンセリングテクニックで高める「教師力」1学級づくりと授業に生かすカウンセリング2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Total Pages
      142-143
    • Publisher
      ぎょうせい
  • [Book] 小冊子スクールカウンセラー活用のアイディア2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      東京法規出版
  • [Book] 「第2章児童期・青年期の心理的特徴」.「第6章児童・生徒指導と教師集団の組織的対応」.「第8章子どもの心の健康と指導~不登校を中心に~」.「第11章教育相談と児童・生徒指導」.『児童・生徒指導の理論と実践』2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子(住田正樹・岡崎友典(編著))
    • Total Pages
      (pp.28-43)(pp.96-109)(pp.122-137)(pp.166-179)
    • Publisher
      放送大学教育振興会
  • [Book] エピソードでつかむ児童心理学2011

    • Author(s)
      伊藤亜矢子(編著)
    • Total Pages
      172-183,215-231,14-21(総269頁)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi